fabriekinstellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben43

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Berichten
141
hallo,

wil mijn asus k52jc met w7 home premium terug zetten naar fabrieksinstellingen.

nou is daar zat over te lezen maar het merendeel is vaak niet actueel meer (denk ik), vandaar dat ik voor het gemak en zekerheid toch maar ga vragen.

ik heb natuurlijk al mijn bestanden al op een externe hd gebackupt.

ik ben wat betreft herinstalleren een leek dus aub in simpele termen reageren als het mogelijk is.

wat ik al hier en daar heb gelezen is dat sp1 en de netwerkdriver en het activeren nog wel eens problemen willen geven bij herinstalleren ?
klopt dit ?
btw, ik heb sp1 op een dvd gebrand liggen, is het handiger om die na het os te installeren met die dvd sp1 te installeren ?

zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten ?


deze volgende vraag is eigenlijk voor later anders wordt het teveel info voor mij, maar mischien is het wel al relevant ivm partities oid, dus vandaar.
nou zou ik ook graag , als het herinstalleren helemaal goed gegaan is, windows zo instellen dat het nooit meer 1 bestand bij het besturingssysteem opgeslagen wordt, dus bv het os op de c schijf, en alle toekomstige data op de d schijf oid, is dit mogelijk ?


groet ben.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ben,

Voor/tijdens de installatie van Windows kun je een extra partitie aanmaken, Ik zal het met plaatjes aanduiden dat is het best te begrijpen.

npji2x.png

Tijdens de installatie komt dit scherm naar voren. Kies hier voor "Custom" om een nieuwe windows installatie op je pc te zetten.

2rrsxvq.png

Nu kom je bij het bovenstaande scherm, hier staan alle partities van de pc. (waarschijnlijk staat hier bij jou nu 1 of 2 schij(f)(ven))
Ik raad je aan om ze allemaal te verwijderen. Dit doe je door zoals in de afbeelding te zien is eerst op "Driver options" te klikken.

15z4bcm.png

Klik alle regels 1 voor 1 aan, en klik op delete. Uiteindelijk houd je 1 grote schijf over met de benaming "Unallocated Space".
Hier kan je systeem niks mee.
Nu gaan we de nieuwe partities aan maken... klik op "New" zoals in bovenstaande afbeelding te zien is.

erlp5e.png

Standaard staat hier de grote in van de totale schijf ruimte die beschikbaar is.

30ctz6v.png

Geef de partitie een grote in MB's (1024 MB = 1 GB) In dit voorbeeld wordt dus een partitie aangemaakt van pak hem beet 10GB.
Nu is het belangrijk de juiste grote te kiezen zodat je er met een maand niet achter komt dat de schijfruimte te klein is.
Voor 64-bits windows (x64) wordt door Microsoft een schijfruimte van 20GB vereist. Voor een 32-bits besturingssysteem (x86) wordt 16 GB vereist.
Toch raad ik je aan de marges wat ruimer te nemen. (een extra hardeschijf voor meer opslag kost deze dagen niet meer zo veel)
Klik op "Apply"

Misschien maakt Windows een extra partitie aan van 100MB met de naam "System Reserved" laat deze maar staan.

Nadat je de partitie hebt aangemaakt klik je nogmaals op de "Unallocated Space" (deze is inmiddels kleiner geworden doordat de partitie hieruit is gemaakt)

Vervolgens selecteer je de partitie waar je Windows op wilt installeren en klik je op "Next"
en klik nogmaals op "New". De grote zal automatisch op de grote staan die nog vrij is. Laat deze grote zo en klik op "Apply"

Vervolgens kun je gewoon verder gaan met de installatie.. dit duurt een tijdje, en na de installatie zal je nieuwe bureaublad verschijnen.
In de meeste gevallen pakt Windows 7 automatisch de drivers van de componenten in je pc, (de netwerkkaart bijvoorbeeld)
Als dit niet het geval is zul je via een andere pc de driver van de netwerk kaart moeten downloaden en deze via bijvoorbeeld een usb-stick op deze pc installeren.
Je kunt de drivers vaak vinden op de website van de fabrikant van het moederbord (of als er gebruik wordt gemaakt van een draadloze netwerk kaart op de site van de fabrikant van de netwerk kaart)
(in jouw geval kun je hier de drivers voor je laptop vinden: http://www.asus.com/nl/Notebooks_Ultrabooks/K52JC/HelpDesk_Download/ )

Wanneer je de driver geïnstalleerd hebt (wanneer je dus een internet verbinding hebt) raad ik je aan om "Windows update" een aantal keer te draaien, deze installeert SP1 als deze nog niet is geïnstalleerd, en
de benodigde andere drivers en beveiligingsupdates voor je systeem!

Succes met de installatie,
mochten er nog vragen zijn, of kom je er niet helemaal uit, vraag gerust en probeer eventuele problemen zo duidelijk
mogelijk te omschrijven.

Groeten Remco
 
Laatst bewerkt:
deze volgende vraag is eigenlijk voor later anders wordt het teveel info voor mij, maar mischien is het wel al relevant ivm partities oid, dus vandaar.
nou zou ik ook graag , als het herinstalleren helemaal goed gegaan is, windows zo instellen dat het nooit meer 1 bestand bij het besturingssysteem opgeslagen wordt, dus bv het os op de c schijf, en alle toekomstige data op de d schijf oid, is dit mogelijk
Hele goede vraag hoor, hierdoor hou je je C-partitie wat schoner.
Helaas is het wel zo wanneer je een programma op de D-partitie installeert zullen er (bijna) altijd ook bestanden op de C-partitie geinstalleerd worden.
Bijv. in de map C:\gebruikers\gebruikersnaam\appdata en zo zijn er nog een flink aantal mappen.
Je zal dus zien dat de inhoud van je C-partitie na verloop van tijd toch groeit ook al installeer je alles op D.

Ik zou zeer zeker ook je Mijn Documenten map op de D-partitie zetten

Groeten Marcel
 
remco, bedankt zo ver voor jouw zeer duidelijke uitleg.

nog een vraagje, ik heb thunderbird en al mijn berichten worden op mijn harde schijf opgeslagen, nou vraag ik mij af, als ik het profiel van thunderbird backup, zitten daar dan ook alle (opgeslagen op de hd) berichten in dat profiel verwerkt, of worden die berichten ergens anders opgeslagen ?

groet ben.
 
bumpje op mijn thunderbirdvraag en tevens een nieuwe.

heb nog niet de nieuwe installatie gedaan want elke keer bedenk ik nog iets wat belangrijk kan zijn om te backuppen, dus....

heb mijn services (in mijn oude installatie dus) her en der aangepast en ook mijn aantal opstarten-onderdelen bij msconfig,
nou kan ik wel van msconfig een screenshot maken als backup maar vraag me af of er geen andere manier is.

en bij services kun je wel de hele list exporteren maar dan krijg je zo een hele onoverzichtelijke lap tekst, is hier ook een betere/overzichtelijke manier voor ?

alvast bedankt.
 
Bij een nieuwe installatie is de opstartijst zo goed als leeg. (Er staan immers geen applicaties op de zojuist geïnstalleerde pc)
Dus je hoeft hier geen plaatje van te maken. Zelfde geld voor de services, die komen er bij naarmate je programmas installeert.

Wat betreft thunderbird, ik vermoed dat de berichtje nog gewoon op de mailserver staan, als je dan verbind met thunderbird kan hij de e-mails opnieuw downloaden.
Of(!) de mails staan in de mijn documenten map ergens onder een mapje van Mozilla thunderbird. (Als dat het geval is kun je de files kopiëren)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan