Fabrieksherstelpartitie loopt om onverklare reden vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Ik stel tot mijn verbazing vast dat mijn partitie waarop de Factory Image staat, op een voor mij onverklaarbare reden, zo maar vol raakt. Ze is 14,2 GB groot en er is maar 1,00 GB meer over. Enkele uren geleden waren dat nog 1,29 GB. Ze is dan ook vuurrood gekleurd. Kan iemand mij helpen en wat kan en mag ik doen? Kan ik die partitie groter maken of heeft dat geen zin. Kan en mag ik ze verwijderen of formatteren?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het goed begrijp is de Factory Image bedoeld om het systeem te herstellen naar de oorspronkelijke configuratie bij 'grote problemen'. Ik weet niet of een ander woord daarvoor 'fabrieksinstellingen' is. Ik lees dat op deze partitie geen andere data (bestanden en mappen), mogen worden opgeslagen. Ook moet systeemherstel voor deze schijf worden uitgeschakeld. Want vermoedelijk wordt die daar op bijgeschreven en verminderd de ruimte dan.

Check to make sure that System Restore is not enabled on this drive.

a. Click on Start and select Control Panel and open System.

b. On the left side menu, click System Protection.

c. In the System Properties window, select the D: Drive and click the Configure button.

d. In the top Restore Settings section, select the Turn off system protection option.

e. Click Apply and OK.

f. Exit all running programs and Reboot the computer.

Volgens mij moet je wel voor die schijf/station waarop het besturingssysteem staat, systeemherstel inschakelen. Ik kan niet beoordelen of je zonder deze partitie kunt. Wel lees ik dat je op de normale wijze back-ups van Windows 7 moet maken op externe HDD's.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Senso: Precies wat mij ook als eerste in het hoofd schoot, en het eerste wat gecheckt moet worden, maar mogelijk is er nog meer aan de hand:

@Toedeloe: Check als eerste de instellingen waar Senso het over had. Echter: Standaard is maar 12% van elke "beschermde partitie" daarmee max. in gebruik, en dus zou dat max. 2 GB mogen innemen van de 14,2 GB, dus als dat het enige is wat er speciaal is aan die partitie qua gebruik vanuit Windows dan zou 11,2 GB de inhoud moeten zijn van de recovery-data (wat in principe natuurlijk mogelijk kan zijn).
Kijk in Schijfbeheer (= diskmgmt.msc ) na wat er (in het onderste deelvenster) allemaal staat bij die recovery partitie. Staat er ook Wisselbestand bij, dan moet je ook het Wisselbestand uitschakelen op die partitie. ( sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Instellingen in "paragraaf" Prestaties -> tabblad Geavanceerd etc. totdat je die partitie uitgesloten hebt van een wisselbestand op te maken en op Instellen klikken. Meestal moet je dan ook "Door systeem beheerde grootte" van het wisselbestand (eerst) uitzetten etc.

En verder nakijken in cmd.exe of TEMP en/of TMP verwijzen naar een schijfletter op die partitie:
Set | More
en dan kijken naar de omgevingsvariabelen TEMP en TMP. Die mogen niet verwijzen naar een map op die recoverypartitie, wel naar mappen op andere partitie(s).

Tijs.

Ik heb de raad van Senso toegepast en stel vast dat de partitie waarop Factory Image staat nu blauw gekleurd is en de vrije ruimte nu 2,52 GB geworden is. Dat lijkt nu toch wel in orde. Ik vraag me wel af op welke manier en waardoor die partitie zo vol geraakt.
De raad van dnties (jij hebt me reeds veel goede raad gegeven :)!): Heb in het schijfbeheer gezocht maar ik vind geen "onderste deelvenster". Een wisselbestand is ook niet te bespeuren. Ik moet eerlijk toegeven dat mijn kennis op dat gebied toch wel een beetje tekort schiet en dat ik liever van die zaken afblijf.
Alvast bedankt voor de goede raad en verdere raadgevingen zijn uiteraard altijd welkom.

Een andere manier dan Tijs geeft. Ga naar > Deze computer > Rechtsklik > Eigenschappen > linksboven > Geavanceerde systeeminstellingen > Visuele effecten, processorgebruik, ... en virtueel geheugen > Instellingen > Geavanceerd Virtueel geheugen > Wijzigen en selecteer/activeer daar de betreffende schijf Factory Image = D ? en vink dan aan > Geen wisselbestand. > Instellen en dan > OK > volgende scherm > Toepassen > OK computer opnieuw opstarten.

Op welke station/driveletter staat jouw besturingssysteem want daar moet wel systeemherstel en een wisselbestand aangemaakt worden. Zorg altijd voor back-ups op externe HDD's!

Senso, ik heb gedaan wat jij hierboven voorstelt: Op mijn schijf Factory Image = J stond en staat "geen wisselbestand" aangevinkt. Op mijn C schijf, waarop mijn programma's staan, staat "Grootte wordt door het systeem beheerd" aangevinkt en dat heb ik zo gelaten. Ik hoop nu dat mijn schijf "Factory Image" blijft zoals ze nu is. Nog een vraag: kan ik zien wat er op die schijf "Factory Image" staat? Als ik op de "Eigenschappen" van de schijf klik zie ik dat er 11,7 GB in gebruik is. Als ik de schijf open, dan verschijnt de map "Recovery". Als ik van die map de eigenschappen aanklik dan heeft (had) die map een grootte van 69 bytes. Heb nu nog eens gecontroleerd en de map is leeg. Nogmaals hartelijk dank en verdere suggesties zijn nog steeds welkom. Groeten

Ik weet niet of je kunt zien wat er op staat. Ik heb zelf nooit een pc gehad met een dergelijke partitie. Ik weet ook niet hoe en waarom je die moet gebruiken/activeren. Ik heb zelf Windows 7 Ultimate en zorg er altijd voor dat als ik software download of drivers update dat ik systeemherstelpunten heb. Dat heeft mij al vele malen een hoop werk en ellende bespaard. Ook maak ik altijd volledige back-ups van schijven opdat ik die met een herstelschijf totaal kan terugplaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan