fabriekspartities aanpassen?????

Status
Niet open voor verdere reacties.

yellowpoint

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Hallo,

ik heb net een nieuwe Hp DV6 met wd7. Ik heb 5 recoverydvd's gemaakt. Hoe je die test weet ik niet in ieder geval gaf het systeem aan dat het gelukt was.
Deze laptop heeft een harde schijf van 500gb.
De indeling is lokale schijf C 443gb waarvan 396gb vrij
recovery D 21.8gb waarvan 3.18gb vrij
Hp Tools E 99mb waarvan 58.2 mb vrij
Op E staat Bios, Biosupdate en systemdiags.
Volgens mij zijn de items op E geen programma's.
Nu wil ik wd7 alleen op C houden, puur os en de rest zeg maar 300gb overhevelen naar nieuwe partities te weten F en G.
Is dit een goed plan en kan ik dit doen zonder wd7 in gevaar te brengen?
Kan dit met het windows progje of een beter alternatief?
Alvast bedankt.
Paul

Laatst bewerkt:
http://gparted.sourceforge.net/

Dit is jouw oplossing.
Let goed op wat je doet (dus instructies lezen) want het is niet geheel zonder risico.
Zorg er vooral voor dat je je recoverpartitie met rust laat.
Kijk ook even naar mijn handtekening.

Als ik vragen mag waarom Gparted en niet easus of windows zelf?
Het word voor de eerste keer dat ik de partities wil aanpassen. ik wil de boel dus niet verprutsen.
groet

Super,
Ik had al stukjes van je gelezen maar sloot niet helemaal aan, althans, voor mijn gevoel, vandaar dat ik daar niets mee aan kon.
Dit is wat ik zoek.
Zeg maar wat je wil weten en wat ik moet doen en wanneer het schikt, zodat ik het achter elkaar klaar kan maken.
alvast bedankt.
zie je reactie morgen graag tegemoet.

groet,
Paul

Hoi..
je wilt dus je C even opgedeeld hebben?
en kan je een screen plaatsen van de openingspagina dit progje?

(ben tegen 12.00uur weer online)

Hoi,

heb progje gedownload en beginscherm gezien maar weet mijn God niet hoe ik een plaatje met prt sc hier kan plaatsen.
Klopt idd dat ik C wil opdelen.
12.00 uur word krab daar ik een afspraak heb en waarschijnlijk niet op tijd terug ben. Verwacht na 13.00 ready to go te zijn.

Ok..C gaan we opdelen.

Open het progje en klik de C aan.In linker deel venster komt een regel"move resize".klik die aan.
Er komt een pop up balk van je C.Ga met je muis naar de rechter vertikale lijn...muisklik inhouden en maak schuif beweging naar links.C wordt kleiner.Verklein die bijv tot 80 gb.Dat is ruim voldoende voor alleen je os e.d.
Klik op OK.
Nu kom je weer in je hoofdscherm en daar zal staan een C(80gb) en een regel unallocated( ongeveer 360gb)
Klik die unallocated aan en in linkerscherm komt een regel "create partition".Klik dat aan.Er komt een scherm van die unallocated.Daar zal staan ntfs en een drive letter etc.Geef hem de letter die jij wilt.De balk waar je cursor nou knippert hoef je niets in te vullen.Klik op OK.
We laten eerst het progje deze 2 handelingen doen...klik linksonder op apply.Prog gaat zijn werk doen en laat hem dat ook doen.Pc met rust laten dus.
Zal hoogstwaarschijnlijk herstarten.
Als dat klaar is dan heb je als goed is nu 2 partities.

Nu gaan we een derde maken...

Klik op die partitie die je net gemaakt hebt.(360gb ongeveer)
klik op move resize.Er komt weer een popup.
Met je muis op rechtervertikale lijn en schuif naar links.
Schuif hem terug naar 180gb.klik op OK
In je hoofdscherm staat weer een regel:unallocated.
klik die aan en klik op create partiton.
Ook hier kan je weer een letter toewijzen.Klik op OK
Linksonder voor apply.
Prog gaat weer zijn werk doen.
Als dit klaar is heb je als goed is dus een C van 80 en 2 partities van 180.

Succes.

Hoi Frank, neem ik aan.
kun je mij nog even vertellen hoe ik een screen hier kan plaatsen?

Schermafdruk bijvoegen : van het volledige scherm : [PrtScn] knop; van het actieve venster : [Alt][PrtScn] toetscombinatie. Start -> Uitvoeren -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen. Uploaden via de Paperclip knop in nieuw bericht.

Bij mijn bovenstaande verhaal ben ik uitgegaan van het feit dat de C gewoon nog 1 partitie is van 443gb.Mocht je zelf hebben zitten klo...dan zal verhaal wellicht anders worden.

hoi,
ben met uploaden jpeg bezig, geselecteerd via toevoegen uploaden via toevoegen maar duurt een eeuwigheid.
En nee, ik heb zelf nog niets zitten te doen.

Hoi, ik heb het nu met paperclip via imageshack en mijn cschijf geprobeerd maar ik krijg hem niet te zien
ik type het wel.
partition filesystem capicity used unused status type
DISK 1
system ntfs 199.00mb 28.46mb 170.54mb active boot primary
c: ntfs 443.61gb 53.22gb 390.39gb system primary
d:recovery ntfs 21.85gb 18.66gb 3.19gb none primary
e:hp tools fat32 103.02mb 63.20mb 39.82mb none primary

Ich bin sehr gespannt:D

(ik ben zeer nieuwsgierig)

EDIT:Voor de evt lezers....ja in w7 kan je ook partitioneren.
Vind dit progje gewoonweg makkelijk.

Laatst bewerkt:
c verkleint maar bij unlocated, create partition krijg ik de volgende melding:
error
Partitionwizzard cannot create partition at here
ther are no free MBR slots on the disk.

Ok in dat popup scherm als je een letter toewijst...kies dan voor logical

Partition Wizard users might receive this warning message while trying to create new partition on unallocated space. This could happen if this disk has 4 primary partitions already. MBR style partition table only allows 4 primary partitions. To solve this problem, user can select one primary partition and use Partition Wizard to set it as logical partition. After this step, user can create new partitions on unallocated space

Bron

Laatst bewerkt:
de unlocatyed balk heeft een grijsvlakje. de andere nfts blauw en de fat32 groen.
de unlocated staat al bij type op logical
wanneer ik de unlocated regel klik gebeurt er niets en als ik dan naar create part. ga krijg ik meteen de bovenstaande melding zonder wat te kunnen invullen. er staat zo'n rood kruis boven in de melding

Ben even op onderzoek uit..

vraag: De E partitie staat die op primary of logical?
Doe een een rechtermuisklik op die partitie en dan modify..
dan verander naar hetgeen die aangeeft.(set partotion as...)

Bovenstaand verhaaltje gelezen wat tussen haakjes staat?
er zijn dus al 4 primarys bij je?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan