Facebook button is niet helemaal zichtbaar op schermen groter dan 14 inch

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elsnorry

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2012
Hoi,

Op mn site heb ik rechts bovenaan een Facebook button geplaatst.
Als ik op een scherm groter dan 14 inch de site bekijk dan is de button niet 100% zichtbaar en komt er een horizontale scrollbaar te staan.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zonder de button op een andere plaats te moeten zetten? Want ik vind dat ze daar rechts bovenaan perfect staat.

Laatst bewerkt:
Hoi Elsnorry,
Je bedoelt: kleiner dan 14 inch (d.w.z. het pixel-equivalent daarvan)?
Dat klopt, want de #facebook-div zit op een absolute positie met een margin-left van 1010px vanaf de linkerkant van de centrale kolom.
Centrale kolom #container is 980px breed, facebook-img is 140px breed, scrollbar rechts is ca. 25px breed > bij beeldschermen smaller dan ca. 1310px gaat het dan altijd mis: altijd horizontale scrollbar.

"... oplossen zonder de button op een andere plaats te moeten zetten? Want ik vind dat ze daar rechts bovenaan perfect staat."
Dat zal niet gaan. Je kunt de button wel altijd helemaal rechts krijgen, maar bij smalle schermen schuift de button dan naar links en gaat de inhoud van de centrale kolom overlappen.
Je zal toch voor smalle schermen (nou ja, bij 1280*1024px gaat het ook al mis, en dat is niet echt smal) naar een andere plaats moeten uitkijken.
  • Of de button veel kleiner maken, zodat deze in de topstrook achter de "Welkom bezoeker .. enz." past.
    Dan is er geen scrollbar L/R bij een resolutie van 1024*768px en groter (de centrale kolom is volledig in de breedte zichtbaar).
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hey Csshunter,

Ik snap het nu denk ik. Klein of groot scherm maakt niet uit, het ligt dus aan de resolutie. Daarmee dat het op mn 12 inch Asus en op mn 14 inch Dell er perfect uitziet want ze hebben beide dezelfde resolutie.
Op de laptop van mn pa met 15 inch scherm valt de button gedeeltelijk buiten beeld, die laptop zal dus een lagere resolutie hebben als mijn laptops.

Kan het dan misschien opgelost worden door de button binnen de container te plaatsen vanaf een resolutie van 1280*1024p en lager, of kan zoiets niet? Dan staat de button bij hogere resoluties toch nog zoals ik het wil en dat is beter als niets.

1.
Ja, de resolutie is bepalend, niet de schermafmetingen in inches of cm's of km's. De afmetingen worden in je css met px geregeld *), en de resolutie werkt ook met px.
  • Via de beeldscherm-instellingen kan ik m'n (maximaal) 1280*1024px monitor instellen op bv. 1024*768px: dan zijn de pixels op dezelfde hoeveelheid beeldscherm-centimeters allemaal wat groter. En een img van 1000px breed loopt dan van het scherm af.
2.
Ja, dan kan. Bv. met javascript de beschikbare schermpixels opmeten, en bij te weinig ruimte de css laten aanpassen:
[JS]<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
if (document.getElementsByTagName('html')[0].offsetWidth < 1310 ){
document.getElementById('facebook').style.top='45px';
document.getElementById('facebook').style.marginLeft='600px';
}
//]]>
</script>[/JS]
Of verhuizen naar een ander mooi plekje binnen de #container.
  • Het scriptje wel helemaal onderaan de pagina zetten, vlak voor de </body></html>, anders bestaat het #facebook-element nog niet en kan het script niets doen (behalve een foutmelding geven ;) ).
Met vriendelijke groet,
CSShunter
_______
*) Bij een compleet "liquid design" daarentegen maak je gebruik van % van de schermbreedte en niet in pixels. Dan kan je een site altijd beeldvullend maken op elke resolutie, maar dan loop je weer andere troubles tegen het lijf.

Bij jouw testpagina zou dat betekenen dat de middenkolom in breedte gaat variëren, dan kan de facebook-button er wel altijd naast komen. > Maar dan passen bij smalle schermen de images van de "featured-box" niet meer naast elkaar, de menu-items + zoekvenstertje komen in het gedrang, enz.

• Voorbeeld liquid design: Elastico! (window verkleinen en rechterzijkant slepen; die gaat goed tot 800*600px)

Laatst bewerkt:
Hallo Csshunter,

Ik heb jouw Javascript geïmplementeerd en het werkt perfect. Super hard bedankt!

Dat "liquid design" ziet er ook wel handig uit maar zoals je zelf al zei, bij mij gaat dat niet werken.

Nog is bedankt en
met vriendelijke groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan