Facebook: Your Computer Needs to Be Cleaned

Status
Niet open voor verdere reacties.

persuader

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2003
Hoi,

Gisteren was alles nog koek en ei, vandaag bij het inloggen op facebook via de vaste pc krijg ik:
Your Computer Needs to Be Cleaned
Het lijkt erop dat je computer te kampen heeft met malware. We helpen je het probleem op te lossen zodat je account veilig blijft en malware niet wordt verspreid onder je vrienden.
Malware is software die probeert persoonlijke gegevens te stelen. Het kan problemen veroorzaken wanneer je Facebook gebruikt. Als je klikt op links die spam bevatten of ze deelt, kan je computer daardoor besmet raken met malware.
En dan een knop AAN DE SLAG.
Ik denk er nog niet aan om op deze knop te klikken...

Via de telefoon kan ik nog gewoon inloggen, 't is te zeggen daar ben ik nog ingelogd. Via de laptop moet ik nog eens testen.
Feit is, wat ik ook probeer, op de pc raak ik telkens weer op dat scherm...
Hoe kan Facebook nu weten dat ik malware heb? (als het al zo is?)
Ik vrees dat ik na een klik op de knop echt malware zal hebben...

1k ga de virusscanner en spybot alvast eens hun ding laten doen...

Iemand die weet wat hier gaande is? Is dit een gekend iets?

Groeten.
K.

Ik ben het met je eens dat dit waarschijnlijk helemaal geen melding van Facebook zelf is (maar ik sluit niet uit dat je via Facebook nu (onbedoeld, veroorzaakt door malware/adware) zaken deelt die Facebook niet gewenst acht).

Nu noem je niet welke browser je gebruikt, maar kijk eens of je in een andere browser hetzelfde ervaart. Sterker nog: Ik zou zeggen: Probeer vanaf een andere computer/laptop (liefst eentje die niets met jou te maken heeft, dus die van een vriend/kennis) dezelfde Facebook-pagina op te roepen en te kijken of je daar hetzelfde ziet.

In ieder geval eens op je eigen computer beginnen met het volgende (in deze volgorde, want ADWcleaner vraagt om een herstart nadat je zaken gefixt hebt):
Junkware Removal Tool
ADWcleaner

Tijs.

Download CCleaner (gratis versie) en schoon je PC op, laat zeker je cache leegmaken. Je moet dan volledig opnieuw inloggen in FB en dan zou het probleeml opgelost moeten zijn. Let er wel op dat je in CCleaner geen uitzondering maakt voor FB, dus dat alle cookies en paswoorden leeggemaakt worden. Succes!

@gast0660: Lijkt mij voldoende dat (na malware-scans) alleen de cache van de verschillende geïnstalleerde browsers (Internet Explorer, Google Chrome, Firefox, Opera etc.) wordt leeggemaakt.
Wachtwoorden etc. hoeven niet verwijderd te worden.

Tijs.

Toch wel, de inloggegevens van FB moeten verwijderd worden uit het geheugen van de PC anders gaat het inloggen weer vanzelf. Met het resultaat dat er weer dat scherm verschijnt dat er malware is. Helemaal clean terug inloggen is de beste manier om er van verlost te geraken. Ikzelf ben niet zo bezig met FB maar mijn wederhelft is er helemaal vertrouwd mee.

Tsja, het inloggen op de smartphone gebruikt dezelfde inloggegevens. Lijkt mij (dus) helemaal niet nodig om (ook) de inloggegevens te wissen, zolang de browser cache én alle evt. malware eerst verwijderd zijn.

Wél kan ik meedenken m.b.t. het instellen van een nieuw Facebook wachtwoord, voor het geval de malware het wachtwoord zou hebben achterhaald en ergens naar toe heeft gecommuniceerd zodat het misbruikt kan worden. Uiteraard alleen zinvol zodra alle evt. malware van de computer is verwijderd, anders is het dweilen met de kraan open.

Ook moet de topic-starter goed gaan nakijken wat er nu gedeeld wordt op zijn/haar Facebook account, want mogelijk staan daar inderdaad 'foute' links in. Ik kan van hieruit niet nagaan of de melding uit de startposting van malware afkomstig is of een (terechte) waarschuwing van Facebook zelf zou zijn. Vooralsnog ga ik uit van malware, maar 100% zekerheid heb ik daaromtrent niet.

Tijs.

Hoi,

Alvast bedankt voor de reacties, ik ga eens zien wat ik er mee kan.
Zowel vanop de laptop als vanaf de GSM werkt alles wel normaal en tot op heden geen ongewenste posts...eerst een beetje eten :-)

Greetz .
K.

Hallo, hier de echtgenote van gast0660. De inloggevens moeten niet veranderd worden. Maar wanneer Persuader op zijn PC (laptop) inlogt op FB heeft dat niets te maken met het inloggen via zijn smartphone. Er blijven restjes van de login gegevens in de PC zitten. Eén programma haalt niet alles weg van malware, adaware, laat er een paar scannen. En dan de cleane login. FB zelf vraagt NOOIT om een malware programma te installeren of te laten draaien. NOOIT aanklikken! Smakelijk!

Merci, het heeft gesmaakt :-)

Ik heb spybot laten doen en die heeft iets gevonden en verwijderd.
Daarna Avira laten doen en die zag geen probleem, maar bij het afsluiten gaf die wel een alarm. Ook deze z'n ding laten doen.

Na heropstart eerst de cache leeg gemaakt, en zie...het werkt!

Iedereen bedankt voor de hulp!

Groeten.
K.

Doe ook de 2 tools van posting #3.
Verder graag gedaan.
Tijs.

Ben ik toch nog steeds blij dat ik hier geen last van heb!! Linux hè ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan