Facturatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter jacw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jacw

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
Beste LS,

Ik heb via een voorbeeld van hier die niet af was, (helaas de bron vergeten) maar heel erg bedankt, mijn idee van een facturatie programma op basis van dit idee uitgewerkt.
Als ik het form Debiteuren open kan ik een debiteur toevoegen of opzoeken, vervolgens druk ik op de button onderaan en form facturen wordt geopend.
de factuurdatum wordt standaard ingevuld op de huidige datum, echter moet ik bij debiteur nog wel de juiste debiteur opzoeken. dit heb ik in zoverre wel afgedekt dat de debiteur die open staat in [debiteuren] alleen te kiezen valt, echter zou dat wel automatische mogen.

Ik vul de gegevens in mijn sub formulier en druk op de knop van die de tabel [ opgeslagen data tbv factuur] aan maakt. Graag zou ik een werkende bijwerkQuery willen maken alleen lukt mij dat niet.

dan druk ik op de knop afdrukken en kom ik bij de juiste factuur terecht.

ik ben slecht in VB en zou graag deze twee functie's willen combineren (beide knopen) hoe?

Dan Wil ik ook nog de Query [debiteuren query] zo uitvoeren naar een tabel dat ik in die tabel een ja/nee functie kan maken waaruit blijkt wie er betaald heeft of wat er nog open staat. een aanmaakquery maken lukt wel, maar om die in de bijwerk vorm om te zetten krijg ik niet voor elkaar. de query laat dan steeds lege velden zien en doet niets. op dit moment heb ik deze uit de DB gehaald.

Hopend dat iemand mij verder op weg kan helpen en ik de oorspronkelijke maker van de DB ook weer een beetje op weg heb kunnen helpen, vanuit mijn omslachtige geest,

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

JacW

Bekijk bijlage Test1.rar

Laatst bewerkt:
Je had nota bene een knop die bijna goed was...
Code:
Private Sub Knop22_Click()
    DoCmd.OpenForm "Facturen", , "[Debiteurnr]=" & Me.Debiteurnr
End Sub

Dankje Octafish,

Nu zit ik alleen nog met het feit dat ik een bijwerk Query wil maken voor de [opgeslagen data tbv factuur]. ik weet dat jij geen voorstander bent van bijwerk queury's echter is deze wel van belang. als ik immers in de tabel [artikelen] een prijs aanpas dan zou deze ook worden aangepast in tabel [opgeslagen data tbv factuur]. dan klopt mijn omzet niet meer en ik kan in een te maken formulier elke keer opnieuw aanvinken wie al dan niet betaald heeft.
Zou je me daarmee nog uit de brand kunnen helpen.

De dubbele knop in form [facturen] heb ik kunnen samenvoegen door van een macro een vb actie te maken en deze data te kopiëren naar de afdrukknop, zodat ik slechts één handeling moet doen.

Hoop dat jij of een ander lid mij nog iets verder op weg kan helpen

Bij voorbaat dank,
Jacw

ik weet dat jij geen voorstander bent van bijwerk queury's
Dan weet jij meer dan ik :). Ik heb namelijk niks tegen bijwerkqueries, en gebruik ze zelf ook regelmatig. Maar dit snap ik niet helemaal:
als ik immers in de tabel [artikelen] een prijs aanpas dan zou deze ook worden aangepast in tabel [opgeslagen data tbv factuur]
D.w.z.: ik vermoed dat jein de tabel Factuur alleen een ArtikelID hebt en geen veld Prijs. En dat levert dan inderdaad problemen op als je de prijzen aanpast, want dan verandert de factuur ook mee. In hoofdstuk 17 van de cursus geef ik daar een aantal oplossingen voor.

De meest gebruikte, en minst lastige te implementeren, is een extra veld in de verkoop/inkoop tabellen. Naast het ArtikelID en het aantal artikelen sla je dan ook de actuele prijs op in de transactierecords. Dit veld vul je bij het maken van de transactierecords vanuit de keuzelijst cboArtikel, zodat je het veld [Prijs] gewoon kunt koppelen aan de transactietabel. En nu is het helemaal simpel: je maakt een verkooprecord, kiest een artikel en de keuzelijst vult gelijk de prijs in (Klik gebeurtenis van keuzelijst). Daarmee liggen alle transactiegegevens vast in de tabel, en die veranderen dus niet meer. Je kunt nu ongestraft de prijzen aanpassen, dat heeft verder geen enkele invloed op de bestaande records. Je moet natuurlijk niet zo dom zijn om na het aanpassen van de prijzen nogmaals hetzelfde artikel te kiezen, want dan verandert de prijs wél. Maar dat is een kwestie van het formulier beveiligen tegen bewerken, dan kan dat nooit automatisch gebeuren.
En kijk: je hebt gelijk ook geen bijwerkquery meer nodig :).

Het ei van Columbus via een omweg toch werkend gekregen.

ik bleef problemen houden met de bijwerkquery, ik kreeg de juiste data niet goed op de juiste plaats.
mijn oplossing:

Toevoegquery gemaakt, die brengt de data van tabel [Facturen] en tabel [factuurregels] over naar tabel [opgeslagen data tbv factuur]
vervolgens verwijder query gemaakt voor de tabellen [facturen] en [factuurregels].

Werkt tot op heden lekker snel en perfect.

oplossing voor wat betreft de dubbele knoppen en gebrek aan kennis van VB
eerst de knoppen in een macro gemaakt, die omgezet naar VB en de juiste regel geplakt in de gewenste knop, of als het rapport gesloten wordt.

Ik wil je heel erg graag bedanken voor je tijd en inzet, zodat ik tot dit resultaat kon komen.

Met groet,
JacW

Extra tabel in de strijd gooien? Ik vermoed dat je normalisatie toch al op straat lag, en anders ligt die daar nu :). Met mijn oplossing (niet echt de mijne natuurlijk; gewoon standaard normalisatie techniek toegepast) zou alles niet alleen als een zonnetje moeten lopen, maar heel wat perfecter zijn. Omwegen en workarounds mogen nooit de oplossing zijn voor een slecht ontwerp. Hou dat in het achterhoofd voor als je tegen de volgende problemen aan gaat lopen :). Wellicht heb je nu nog de gelegenheid om op deze (in mijn ogen dus foute) weg om te keren en alsnog een juiste oplossing te bouwen. Je gaat daar namelijk uiteindelijk veel meer plezier van hebben.

Sorry van even in te breken maar dit staat nog niet als opgelost.
Ik mis in de Test1 toch iets primairs en dat is een factuurnummer.
Verder in die nieuwe tabel sla je een aantal berekende velden op en dat hoeft niet.

Ik heb de verwijderquery de deur uitgedaan en heb de toevoegquery de opdracht gegeven alleen de huidige factuur in [opgeslagen data tbv factuur] te zetten. het probleem van de openstaande posten heb ik hier ook mee opgelost.
En OctaFish je hebt gelijk ik ben een stuk blijer, heb nu geen last meer van factuurid's die opnieuw beginnen met tellen.

JohanRVT:
Ik kan zo de Factuurid zichtbaar maken in factuur en die als factuurnummer gebruiken eventueel met een toevoeging van het jaar en de maand waardoor ik opeenvolgend blijf werken. Echter het bedrijf waar ik voor werk gebruikt geen factuurnummers waardoor ik deze dus ook uit heb staan.
wat betreft de waarden die ik toevoeg in de nieuwe tabel, heb ik eerst een aanmaakquery gemaakt en idd vergeten bij de toevoegquery er een aantal zaken voor het overzicht uit te halen. Dat maakt het lezen van de nieuwe tabel wel overzichtelijker.

verder heb ik in het opstartscherm het voor elkaar gekregen de openstaande facturen weer te geven.

wil dan ook iedereen bedanken voor zijn/haar inzet om mij op weg te helpen een bruikbaar programma te schrijven.

Met groet,
Jac

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan