facturen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lollie

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Het schoolvoorbeeld van een access-bestand: bescheiden facturen die via access gemaakt worden... Ik weet hoe mijn bestand er moet uit zien, maar geraak er niet aan uit om het op te maken.
Is het trouwens mogelijk om een subformulier en een sub-subformulier te maken??? (wellicht wel)

Zo zou het formulier moeten worden:

Naam: ..........
Factuurnummer:.............. Factuurdatum: ...../...../.........
Aantal x Product 1
Aantal x Product 2

En dan twee werkknoppen:1 om een nieuw product toe te voegen (onder zelfde factuur) en 1 om een nieuwe factuur toe te voegen (onder zelfde klant)

En eens dat allemaal gelukt is, ga ik proberen om via de rapporten de facturen aan te maken. (maar zo ver ben ik nu nog niet)

Lollie :o

subformulier binnen een subformulier

wijziging van de vraag.

intussen ben ik er toch in geslaagd de juiste tabellen op te maken, en wonderwel lukt het om een formulier te maken. alleen is dit nog niet helemaal in de vorm die ik zou willen. nu staan er twee subformulieren onder elkaar. en eigenlijk zou ik willen dat er binnen het subformulier telkens een nieuw subformulier wordt gemaakt.

dus dit krijg ik nu (ik werk via de wizard, want de rest lukt me al helemaal niet):
naam klant
factuur1
factuur2
factuur3

en dan ander subformulier (met gegevens factuur 1)
product1 en aantal (uit factuur 1)
product 2 en aantal (uit factuur 1)
product 3 en aantal (uit factuur 1)

Als ik dan de bestelling wil zien van factuur 2 moet ik via de pijltjes selecteren. Nu zou ik dat graag in één overzicht zien. Dus:
Naam klant
Factuur 1
10 x product1
5 x product 2
6 x product 3

Factuur 2
6 x product 1
2x product 2

En liefst nog met een werkknop om een nieuwe factuur toe te voegen en nieuw product binnen zelfde factuur (zodat er dus niets te veel staat op het formulier, enkel een nieuw invulkotje erbij als er een nodig is)

Lollie :o

db posten aub. als je aparte formulieren maakt, kun je deze via een opdrachtknop oproepen. zo kun je dan ook automatisch gegevens overnemen van de een op de andere formulier.

proatbuul

Bestandje in de link waar Jos naar verwijst ziet er aardig uit, edoch waarschijnlijk ontwerpen door niet geheel ter zake kundigen :D
Er zit wel een fout in het ontwerp van de tabel Factuur.
Factuurnummer wordt al autonummer kolom gedefinieerd.
Autonummering is alleen en slechts alleen bedoeld om rijen uniek te kunnen identificeren.
Om volgnummers te genereren moet je zelf in VBA een volgnummer definieren.
Al helemaal voor faktuurnummers, aangezien deze in de regel opeenvolgend moeten zijn zonder gaten in de nummering.
Autonummering garandeert geen gaatloze nummering :D

Juist ontwerp is:

tabel Faktuur

- kolom FaktuurID, autonummer kolom
- kolom Faktuurnummer, numeriek

Daarna relatie aan passen tussen tabellen Faktuur en Faktuurregels (factuur schrijf je trouwens met een k :D )

Verwijder ook deze kolommen uit de tabel Faktuur:

- aanmaning (een aanmaning is nl geen faktuureigenschap
- aanmaningsdatum (idem dito)
- BTWpercentage (is een eigenschap die thuis hoort bij faktuurregels)
- Betaald, zet een aparte tabel op voor betalingen

tabel Faktuurregel

- Totaal excl btw is een zgn. afleidbaar gegeven, dat sla je niet op maar bereken je via een
query.
Verwijderen dus

FESTER

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan