• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Factuur naar klant uit database

Status
Niet open voor verdere reacties.

EagleHunter

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2001
3 dagen terug heb ik de volgende vraag gesteld.
Is er niemand die een oplossing weet?

Ik heb namelijk in Excel het bestandje "factuur" aangemaakt. Het bestaat uit twee tabbladen. Tabblad 1 is een factuur met daarop gegevens als: klant, huurperiode, prijs enz. Opmaakje aan toegevoegd en vele berekeningen om het juiste factuurbedrag te krijgen, incl. automatische berekening voor de juiste aanbetalingsdatums.

Tabblad 2 is een eigengemaakt sjabloontje. Daarop vul ik de klantgegevens in die ik handmatig op papier heb gezet. Pas als de klant overgaat tot een reservering van een accommodatie vul ik de sjabloon in. Tabblad 1 zorgt dan dat deze gegevens op de juiste plaats komen te staan.

Dus na het invullen van tabblad 2 rest mij slechts de moeite om tabblad 1 uit te printen.

Maar nu:
In Outlook heb ik reeds een adressenbestand opgebouwd. Ik vind Outlook niet een geweldig programma, maar daar gaat het nu niet om.
Graag zou ik voortaan slechts een klantnummer willen invoeren, waarna Excel de bijbehorende gegevens zoekt en op de juiste plaats zet.

Dit moet toch te doen zijn?

Ik heb echter al gestunteld met Access, maar ben er van overtuigd dat Excel ook voldoende mogelijkheden biedt. Mijn kennis van Excel is redelijk, mijn kennis van Access is 0,0!

Wie helpt?

p.s. zie ook mijn andere vraag over postcode+nr. omzetten in adres-woonplaats...

Laatst bewerkt:
More information ... ?!?

Hoi EaHu,

Zou je mij deze werkmap willen toesturen?
Een leuk vraagstuk.
Je krijgt dan je antwoord binnenkort v.m. retour.

tvveelen@hotmail.com

Hartst. bed.

Tee

Tja... Heb ik Teun dat werkblad toegestuurt... : NIX

Nou ja, iemand anders een oplossing?

Ik zou een tablad ('klantgegvens') maken met in de eerste kolom het klantnummer, 2e kolom klantnaam, 3e kolom ... , alle klantspecifieke gegevens die je nodig hebt voor je factuur.
Dit tabblad moet gesorteerd zijn op klantnummer.

Pas je factuur tablad dan zo aan dat je overal waar je van een specifieke klant gegevens nodig hebt, de waarden van het tablad 'klantgegevens' haalt mbv de 'VLOOKUP' functie (nlse naam weet ik niet). In een cel op de factuur vul je dan het klantnummer in en de vlookup functie haalt dan obv van die cel automatisch de juiste waarde op.
In die functie moet je een range aangeven waarin gezocht wordt. Hiermee moet je even stoeien zodat het zaakje blijft werken als je een klant toevoegt.

Functie: =vlookup(zoekwaarde, zoekrange, kolomnummer(A=1, B=2) met gegeven, exacte match=false/dichtsbijzijnde waarde=true)

Laatst bewerkt:
Je kan in Outlook je adresbestand omzetten in een tekstbestand (csv). dit kan je in excel (onder Data/Externe gegevens importeren) inlezen. Met de formule VERT.ZOEKEN (VLOOKUP) je gegevens in je faktuur automatisch in laten vullen door het ingeven van een klantnummer. Als je je bestandje mailt, of als bijlage in een bericht invoegd, probeer ik een opzet voor je te maken.
m.ouderland@chello.nl

Ik ga er na het weekend direct mee bezig!

Als ik er niet uitkom mail ik het bestand wel even.

Bij voorbaat dank!

Eagle Hunter

Hoi Eaglehunter,

Ik kom sinds kort pas op dit forum, maar denk de oplossing te hebben voor je.

In Excel kun je een formulier maken en de gegevens die in het formulier komen te staan direct linken naar je database op blad2.

Met een Spinbutton of een scrollbar kun je zoeken door je database.

Als je een voorbeeldje stuurt hoe het formulier er uit zou moeten zien zoals jij het prettig werken vind en op blad2 je database en op blad3 hoe de uitdraai er uit moet zien dan zend ik een oplossing.

jzeedijk freeler.nl

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan