factuur via rapport of query?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lollie

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
hoe maak ik best een factuur aan?
via rapporten of via query of nog iets anders?

had het geprobeerd via rapport en zag er ook goed uit, maar heb nu vastgesteld dat het rapport niet wordt aangepast met de nieuwe gegevens.

bedoeling is dat ik bvb. 1x per maand facturen van de afgelopen maand kan aanmaken.

Lollie :o

Je maakt eerst en query met daarin alle gegevens die op je factuur moeten komen.

Vervolgens maak je een rapport met de juiste layout.

Vervolgens maak je een formulier waarop je de juiste selectiecriteria kan invullen (bijvoorbeeld datumbegin, datumeind etc.)
Vervolgens zet je een knopje om dat rapport aan te roepen, je moet de gegenereerde code van het knopje wat aanpassen om te zorgen dat je selectiecriteria op je formulier ook meegenomen worden naar je rapportaanroep (in een van de parameter van de OpenReport methode).

bedankt bartuls,

ik weet nog niet of het me helemaal zal lukken, maar zal het vanavond eens uitproberen.

thx :thumb:

de query is gemaakt
het rapport is gemaakt in de juiste layout
een formulier is gemaakt waarop ik begin- en einddatum kan invullen (ben niet helemaal zeker dat het op de juiste manier is gemaakt, maar ziet er al bij al wel goed uit)

ik weet echter niet hoe en waar ik die code voor die actieknop moet aanpassen. dit vind ik terug:

Private Sub Factuur_Click()
On Error GoTo Err_Factuur_Click

Dim stDocName As String

stDocName = "Klanten"
DoCmd.OpenReport stDocName, acPreview

Exit_Factuur_Click:
Exit Sub

Err_Factuur_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Factuur_Click

End Sub

Moet ik hier iets ergens tussen zetten? en zo ja, wat dan?

Groetjes, Lollie :o

Hé! Goed zo!

Selecteer in die code eens het woord OpenReport en druk op F1. Dan gaat er een wereld van hulp voor je open.

De OpenReport methode heeft meer parameters als dat er met behulp van de wizard gebruikt worden.
Eén van die parameters is where-voorwaarde, daarin kun je een restrictie opgeven die geldt voor de query waarop je rapport gebaseerd is (de WHERE-clausule van de query zonder het woordje WHERE).

Die parameter moet je gaan gebruiken om je selectie aan je rapport door te geven.
Dat ziet er dan ongeveer als volgt uit:

Dim stDocName As String
Dim strWhere As String

strWhere = "month(jouwdatuminjoutabelofqeury) = " & cstr(geselecteerdemaand)
stDocName = "Klanten"
DoCmd.OpenReport stDocName, acPreview, , strWhere

ik slaag er niet in om die where-restrictie op te maken :(
in mijn tabellen krijgt elke factuur een exacte datum mee ("bondatum")
op de facturen wil ik een selectie maken tussen twee verschillende data, want facturatie zal niet steeds van de eerste tot de laatste dag van de maand lopen, kan bvb. ook telkens vanaf de 15de zijn.

in het formulier dat ik gemaakt heb, heb ik dus twee velden voorzien, "begindatum" en "einddatum" en de betreffende knop...

De help is misschien wel interessant, maar ik geraak er niet veel wijzer uit :-(

Lollie :o

Zonder je tabellen en queries is het niet mogelijk om voor jou een goede WHERE clausule te maken. Post je mdb, dan kan dat wel.

Wat je ook kunt doen is even een query maken die precies de door jou gewenste gegevens uitspuugt. Als je dan naar de SQL van de query kijkt weet je ook hoe de WHERE clausule er uit moet zien.

krijg het bestand er niet op, te groot, heb geen programma om te zippen, en kan geen software op deze pc installeren :confused: zal zelf nog eventjes moeten verder zoeken :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan