Factuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lindsay84

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2006
Hallo iedereen,

ik heb het volgende probleem.
Ik zou graag facturen maken in access. Dit is ondertussen gelukt, maar nu zou ik graag nog wat meer automatiseren. Ik denk wel dat het mogelijk is, maar van programmeren ken ik eigenlijk niet veel...

Het zit zo:
ik heb een tabel met producten met fldProductId, fldProductnaam, fldProductPrijs. Graag zou ik in mijn factuur hebben dat ik enkel mijn productId moet opzoeken en aanklikken en dat automatisch de productnaam en de prijs wordt ingevuld.

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen wat ik bedoel. Wie heeft er een idee om dit op te lossen?

Groetjes Lindsay

Ik neem aan dat je factuur een rapport in access is.
Dan regel je dit soort zaken in principe in de query waarop je rapport gebaseerd is.
Je kunt in een query meerdere tabellen aan elkaar relateren en dan de velden die je nodig hebt meenemen.

Als je je database even post (wel even in een winzip bestandje stoppen) dan kan ik daarin wel een voorbeeldje maken voor je.

Ik zal het morgen even posten, moet nu dadelijk gaan werken en dan naar de avondschool. Ik heb trouwens het maken van het factuur gebaseerd op de werkwijze van www.become-it.nl Misschien al wel interessant om te weten.

Groetjes Lindsay

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het fldArtikel in je factuurregel tabel het product betreft.
Hier moet je dan geen tekstveld voor gebruiken maar een lange integer.
Daarin kun je dan het productID van je productentabel opslaan.
In je subformulier met factuurregels moet je dan de besturingselementbron van de artikel combobox laten verwijzen naar fldArtikel.
Op deze manier leg je dan een nette relatie tussen je factuurregel en je producten.

thanks zRowix, ik heb dat eens geprobeerd en inderdaad, bestand is nog kleiner geworden!

Zal even wat meer uitleg geven bij wat ik zou willen bereiken...

in tblProducten heb ik een fldArtikelID. Hier zou de code van het product moeten inkomen, bv. ER2384. In fldArtikelNaam zou dan de beschrijving moeten komen, bv. rubberen ring. Het fldPrijsExclBTW spreekt voor zich en in het fldInfo moet info komen mbt het product.

Graag zou ik, als ik een factuur maak, hebben dat ik enkel via de keuzelijst het artikel moet selecteren en het aantal moet invullen en dat de rest, zoals de beschrijving, de prijs en de totaalprijs dan automatisch ingevuld wordt...

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.

Probleem is misschien dat ik zojuist wat aan het proberen was, maar uiteindelijk wist ik eigenlijk niet meer wat ik nu juist allemaal aan het doen was ...:o

allez, wie wil zich hier eens op uitleven...

Bijlagen

Hallo,

kijk eens naar de Noordernwind voorbeelddatabase.
Staat of op je PC, of op je Office CD.

Noordenwind bevat oa een Order formulier met een subformulier om orderregels in te voeren.
Principe qua werking is wat jij zoekt.

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan