• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Factuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

cox00077

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Diverse topics over dit onderwerp bekeken maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Zie de bijlage. Als ik in C1 een naam aanklik, zouden in cel C2 C3 en C4 achtereenvolgens de naam het adres en de postcode en woonplaats moeten verschijnen.

Om de een of andere reden lukt me dat niet.
Wie kan me helpen?

Alvast bedankt,

Bijlagen

Ik ga een bestandje voor je fixen, ik werk er al jaren mee (eigen ontwerp)
Moment geduld aub.

zoiets?

Edit: Ik wist niet dat Paul er al aan werkte,.... sorry Paul.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mijn ontwerp.
Ik heb een extra ingevoegd:
Als je aan je orriginele bestand hebt gewerkt, om wijzigingen in structuur of opmaak te maken, doe dan VOORDAT je deze opslaat, even een rechter klik op E7 (datum) en dan "inhoud wissen".
Als je nu het document opent, wordt gekeken of die cel leeg is.
Zo ja, dan wordt de datum erin gezet.
Zo nee, dan betreft het een bestaande factuur die eerder al is gemaakt, en blijft de datum staan zoals die eerder opgeslagen was ! (handig :) )

Dan nog een opmerking:
Je klantenbestand hoort niet als een tabblad aan je factuur vast.
Waarom? Als er een klant verhuisd, of je voert een nieuwe klant toe, dan gaat die niet mee met de oude facturen.
Dus als je een klant wilt herzien, moet je altijd een nieuwe lege factuur openen.
Bij elke opgeslagen factuur wordt je hele klantenbestand mee opgeslagen.
Je excel database wordt onnodig groot. (bij elke nieuwe klant + factuur groter dan de vorige)

Maak een apart document met daarin je klantenbestand.
En haal daar de gegevens uit op.

Nog een extra:
In je klantenbestand is een lege regel, met volgnummer 1. (klantnummer 0)
Als je een neiuwe lege factuur opent, moet daar niet automatisch klantnummer 1 worden ingevuld, maar een lege cel ;)
Die is geselecteerd uit je drop-down menu, en met die selectie sla je je orrigineel op (na leegmaken datum-cel !)

Ennuh, denk je ook om de vermelding van je EIGEN btw-nummer? Is verplicht vanaf 2009.

[edit] Foutje eruit gehaald, document zojuist vervangen. [/edit]

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor je antwoord Paul-RT maar hoe koppel je het adressenbestand dan aan de factuur????

En dan nog iets..ik wil van je oplossing wel het een en ander leren dus kun je een uitleg geven over de formule die je in bijvoorbeeld C2 hebt vermeld??

Laatst bewerkt:
Ok, voor de uitleg van dit alles begin ik bij cel C1
Als je de eigenschappen van je besturings element bekijkt zie je achteraan elke optie-regel een knopje.
cox000771ys4.png

Klik daarop; nu kun je je invoer bereik aanwijzen.
Daarvoor ga je in jou geval naar tabblad "Klanten" en sleep je het bereik.
Dat is alleen de lijst met namen, dus C2 t/m C1000
Ben je klaar met de selectie, dan klik je weer op dat knopje.
cox000773hg5.png

Koppelen met cel A1 (is makkelijk)
Ik heb de kleur vann het lettertype in cel A1 op wit gezet. Dus dat getal wat daaruit komt vanwege je keuze die je maakt, wordt niet afgedrukt.
En stel, dat je een logo gaat gebruiken, die kan er gewoon overheen :)
Dus niet meer zichtbaar, en wel nodig, en dat getal MOET worden opgeslagen in de factuur die je aan het maken bent.

"Maar hoe krijg je dat voor lekaar met een klantenbestand uit een ander document?"
Eenvoudig:
Zorg dat je klantenbestand niet op een tabblad zit, maar in een ander document.
Open deze als eerste voordat je een factuurbestand maakt.
(Ik heb dat opgelost door in het klantenbestand een snelkoppeling "factuur" te maken :))
Doe nu dezelfde handeling als boven beschreven, maar in plaats van de lijst te slepen in een tabblad, sleep je die nu in een ander document, die op je taakbalk geopend staat.

Dan krijg je nog de functie van cel C2 in je facrtuur.
Eigenlijk gaat dat op dezelfde manier.
Ga in je excel naar de typ-regel van de betreffende cel, dus daar waar je je cursor neerzet.
Klik nu op de fx vooraan die regel.
cox000774nr3.png

Selecteer nu bij "een andere categorie" Zoeken en verwijzen> Vertikaal zoeken
Daarna opent zich een schermpje, net zoals bij de eigenschappen van je besturings element, maar nu iets uitgebreider.
Dit vergt ook meer uitleg.

cox000775fh3.png

"Zoekwaarde" heb je na je keuze opgeslagen in cel A1.
Dus die wijs je weer aan.
"Tabelmatrix" haal je uit je klantenbestand. Dus uit het tabblad klanten of (beter) uit je andere document klanten.
Echter, nu incl ALLE kolommen. Dus van A2 tot G1000
"Kolom index getal" is een lastige:
De kolom met het volgnummer is de eerste kolom.
Je klantnummer de 2e kolom.
De klantnaam is de 3e kolom.
Die wil je nu hebben, dus plaats je een 3.
"Benaderen" heeft in ons geval geen functie. Die mag je overslaan.

That's it :)

De formule oogt nu als volgt:
Klantenbestand in tabblad:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;Klanten!A2:G1000;3)
Klantenbestand in ander document (** afhankelijk waar op je pc opgeslagen):
De 2 rode ** horen NIET in de code, maar is voor de uitlgeg hierboven.
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;'G:\Microsoft Office 2003\Excel\Bedrijfs Formulieren\[[COLOR="Red"]**[/COLOR]Klanten.xls]Klanten'!$A$2:$G$1000;3)
Hierbij is "Klanten.xls" de documentnaam en "Klanten" wederom de tabbladnaam.

Ok, en voor elke regel die automatisch ingevuld dient te worden, gebruik je dezelfde vertikaal zoeken, en telkens een ander "Kolom index nummer".

[whisper]Als je het leuk vind, heb ik facturering en klantenbestand compleet ter beschikking. Echter zul je wel je eigen logo bij mij moeten aanleveren, dan verwerk ik die erin.[/whisper]

Laatst bewerkt:
Geweldig, ik ga nu eerst zelf aan de slag en mocht ik je hulp nodig hebben dan weet ik je te vinden.

Nogmaals bedankt:thumb:

Vertikaal zoeken kan niet worden gewijzigd.

Ik heb alle stappen doorlopen zoals je dat hebt aangegeven en het werkt(e) ook.
Maar nu heb ik de naam van de mappen gewijzigd en plots werkt het niet meer!
Als ik het pad wil veranderen dan lukt dat niet!
Het klantenbestand is opgenomen in een ander document, maar als ik dan het nieuw pad inbreng dan springt de formule telkens weer terug alsof het klantenbestand als tabblad is opgenomen in de factuur.
Trouwens als ik een nieuw klant toevoeg in het kalntenbestand dan wordt die niet herkend!!!

Help...!

Kun je een en ander hier als bijlage toevoegen, zodat we kunnen zien wat er mis is?

Hallo,
hopelijk krijg ik nog reactie op mijn vraag aangezien de laatste berichten over dit onderwerp reeds van in maarts dateren...
Ik heb volop bezig met het maken van een eigen factuur en had dat graag ook via Excel gedaan. Nu heb ik bijna alles en lees ik hier dat het mogelijk is je klantenbestand bijna automatisch in te voeren. (Zo ver zit ik nog niet dus als ik hierover vragen heb, horen jullie die ook nog wel! Ik zal het ook proberen met de uitleg die hierboven geformuleerd staat.)

Mijn vraag was: hoe voer je een factuurnummer in die automatisch optelt bij het openen van elke nieuwe factuur?
En hoe zit dat met het klantennummer? (Daarvoor best eerst mijn klantenbestand aanmaken zeker? (Staat nog ergens vast in een ander programma op een andere pc))

Ik vind mezelf geen Excel-queen, maar ben toch al blij dat ik de vervaldatum en de datum van "vandaag" heb kunnen invoeren. Het probleem is nu wel dat die datum "Vandaag" altijd opnieuw verspringt. Zou dat ook het geval zijn met opgeslagen facturen? Kan ik die datum niet vastleggen?

En ook las ik ergens op het net dat het mogelijk was een knop aan te maken om telkens een nieuwe factuur aan te maken na het afdrukken van je pas gemaakte factuur... Hoe zit dat dan?

En dan nog een vraag: Kan ik de lay-out enzo van mijn factuur niet fixeren zodanig dat deze niet verspringt of niet meer kan verspringen want nu is het goed zo! (en anders begin ik weer te vloeken! hihi)

Help, ik heb nog veel te doen blijkbaar!

Alvast bedankt voor de hulp!

Zwoeger, welkom op het forum!

Een paar vaststellingen:

- Maak best een nieuwe topic aan en breek niet in de topic van iemand anders. Dat is niet netjes.
- Respecteer de (ongeschreven) regel van 1 vraag per topic, dan blijft het allemaal overzichtelijk
- Raadpleeg ook de zoekfunctie v.w.b. de vragen. Een datum vastzetten is al zo vaak gevraagd geweest. De rest ook van tijd tot tijd.
- Lay-out behouden? Werk dan met een template.
- Jouw factuur-problematiek neigt sterk naar VBA / programmeren, waartoe ik u niet echt in staat acht op dit moment als ik de rest van de vraag zo lees (don't take this the wrong way... :o) Hopelijk bewijs je mij het tegendeel.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan