• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

factuurnummer ophogen in klantenlijst (per klant)

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter9864

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
ik heb een factureesprog. gemaakt maar heb een probleem. Ik moet per klant een factuurnummer toekennen en dit factuurnummer dus elke keer opslaan in klantenbetsand bij de juiste klant.
Ik haal de gegevens op dmv invoer in keuzevak op klantnaam. de overige gegevens worden dan automatisch ingevuld op de factuur evenals het laatstgebruikte factuurnummer. Maar hoe sla ik dan daarna, of gelijkertijd het met 1 opgehoogde factuurnummer weer op in het klantenbestand. Ik moet dan naar dezelfde record waar ik ook de gegevens heb opgehaald en daar het factuurnummer vervangen of met 1 ophogen.
Let wel : ik moet factuur nummere per klant!! En ik ken alleen excel!

Wie weet een oplossing?

m vr gr peter9864

Heb je een voorbeeldbestandje?

ik heb een voorbeeld, hoe kan ik dat invoegen bij dit antwoord, het is te groot!

m vr gr peter

ik heb een voorbeeld, hoe kan ik dat invoegen bij dit antwoord, het is te groot!

m vr gr peter

Zippen of Rarren,
Anders het bestand iets uitdunnen.
Een paar regels als voorbeeld is vaak al genoeg.

ik heb een factureesprog. gemaakt maar heb een probleem. Ik moet per klant een factuurnummer toekennen en dit factuurnummer dus elke keer opslaan in klantenbetsand bij de juiste klant.

Let wel : ik moet factuur nummere per klant!! En ik ken alleen excel!

Wie weet een oplossing?

m vr gr peter9864

Heeft ieder klant een factuurnummer van 1 t\m ???
Tel je niet gewoon door met het eerst volgend nummer?

nee, ik tel door per klant te beginnen bij 1 Het factuurnummer is nl opgebouwd uit debiteurennr en volgnummer, per klant!

m vr gr peter

Kan het hiermee Peter?
=MAX(Debiteuren!B12:B2000)+1

boven in de werkbalk staan de knoppen waarmee ik dde factuur die gemaakt is verwerk,
op dat moment kan natuurlijk ook het factuurnummer in jet klantbestand worden opgehoogd!

m vr gr peter

harry,

ik snap jouw oplossing die je weergeeft niet, waar plaats ik dze formule??

m vr gr peter

Cel F15 van Factuur

het debiteuren overzicht ontstaat juist uit de factuur! dan kun je niet daar het factuurnummer halen toch. Ik haal het factuurnummer uit het klant bestand en daar moet ik dus ook bijhouden welk het volgende factuutnummer word!

m vr gr peter

In je debiteurenoverzicht staat het hoogste factuurnummer, dus heb ik het daar weggehaald.
+1 erbij = nieuw factuurnummer.
Bij mij werkt het perfect.
Anders zal ik het bestandje uploaden, maar ik neem aan dat je het wel even hebt getest.

nou, stuur het maar op als dat kan, ik snap het niet helemaal denk ik! je zoekt in dat debiteurenoverzicht het hoogste factuurnummer, maar moet per klant hebben, niet het hoogste van alle klanten. er moet toch een methode zijn om in het klantenoverzicht een record te zoeken op klantnaam en daar dan automatisch het factuurnummer op te hogen?

Ik moet dus nou niet de klantgegevens ophalen maar juist een gegeven aanpassen/vervangen in de juiste regel!

m vr gr peter

helaas ben ik genoodzaakt nu af te haken, ik kan pas morgenochtend weer verder gaan!

In een voorraadprogramma waar automatisch de voorraad wordt bijgehouden per artikel moet toch ook de juiste regel van het artikel worden gezocht en het aantal in die regel dan worden verhoogd of verlaagd. Is denk ik hetzelfde probleem!!

graag tot morgen, maar een oplossing hier plaatsen mag nog wel, kan ik nisschien toch morgenochtend verder,

alvast hartelijk dank voor de moeite,

m vr gr peter

nou, stuur het maar op als dat kan, ik snap het niet helemaal denk ik! je zoekt in dat debiteurenoverzicht het hoogste factuurnummer, maar moet per klant hebben, niet het hoogste van alle klanten. er moet toch een methode zijn om in het klantenoverzicht een record te zoeken op klantnaam en daar dan automatisch het factuurnummer op te hogen?

Ik moet dus nou niet de klantgegevens ophalen maar juist een gegeven aanpassen/vervangen in de juiste regel!

m vr gr peter

Mijn excuses,

Zet deze in cel F15 van factuur.
=MAX(ALS(Debiteuren!E12:E2000=D9;Debiteuren!B12:B2000))+1
afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.

Wel een beetje vreemd dat je zo factureert, maar ieder zijn meug. :D

Laatst bewerkt:
ga ik morgen proberen, maar de andere methode zoals door mij beschreven(zolas in voorraadprog. moet toch ook ogelijkzijn? Mijn voorkeur gaat uit naar die methode, miscchien dat je die ook toch eens bekijkt?

m vr gr peter

Hierbij het bestand als vb.Peter.
De accolades niet zelf invoeren, daar dit vanzelf gaat als je de formule afsluit met Ctrl+Shift+Enter.

Bijlagen

helaas ben ik genoodzaakt nu af te haken, ik kan pas morgenochtend weer verder gaan!

In een voorraadprogramma waar automatisch de voorraad wordt bijgehouden per artikel moet toch ook de juiste regel van het artikel worden gezocht en het aantal in die regel dan worden verhoogd of verlaagd. Is denk ik hetzelfde probleem!!

graag tot morgen, maar een oplossing hier plaatsen mag nog wel, kan ik nisschien toch morgenochtend verder,

alvast hartelijk dank voor de moeite,

m vr gr peter

m vr gr peter
Beetje warrig verhaal Peter,
Je schrijft eerst over factuurnummer ophogen, daarna over artikelnummers. :o
Mijn eerst aangedragen formule kwam voort uit het gegeven dat je bij tabblad "klanten" allemaal het getal 24 hebt staan.
Dus ik dacht +1.
Ik verneem het wel van je.

Ik heb de door jou gemaakte formule geprobeert en inderdaad, dit werkt goed.

De reden dat ik ook over artikelen begin ligt in het feit dat ik daar ook een zelfde soort probleem heb en dat ook wilde gaan oplossen met de oplossing voor het factuurnr ophogen. Je komt nu met een ander soortige oplossing, die ook werkt voor het factuurnr maar niet voor de artikelen.

Mijn voorkeur voor oplossing ligt hier ±
In werkblad met klanten word de juiste klant gezocht en in de gevonden regel wordt dan het opgehoogde factuurnr opgeslagen bij de juiste klant, zodat het beschikbaar is als ik weer voor diezelfde kjlant een factuur maak. Het opslaan van dat factuurnr mag ook met een macro die meteen meeloopt met het opslaan van de overige info in het debiteuren overzicht.

Het 2 de probleem dat ik net al aanroerde is de voorraad als ik in de factuur een artikel en een aantal opgeef dan is het de bedoeling dat de voorraad wordt bijgewerkt met dat aantal. Ook dan zullen we in het artikeloverzcht de juiste record moeten zoeken en daar het aantal van dat artikel moeten aanpassen. ook dit kan met een macro denk ik maar hoe!

Allebei de problemen zijn dus het zoeken van de juiste regel in het werkblad van klanten of van artikelen en daar in die gevonden regel een cel aanpassen met het juiste aantal.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik naar die oplossing wil omdat dat voor beide problemen een oplossing biedt dacht ik.

Ik hoor graag van je,

m vr gr Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan