factuurregels

Status
Niet open voor verdere reacties.

davekalverboer

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2015
hallo,
ik heb een vraag over een rapport. ik wil graag in een rapport een factuur maken over een garage bedrijf.
in dat rapport komen dan gegevens van de klant en zijn auto. en wat de klant heeft besteld. dat zijn dus de onderdelen/diensten.
nu is het zo dat ik maar 1 onderdeel/dienst op mijn factuur krijg, en dan op de volgende pagina het volgende onderdeel/dienst.
maar ik wil gewoon dat alle bestelde onderdelen netjes onder elkaar komen te staan. wat doe ik verkeerd?

Waarschijnlijk groepeer je verkeerd. Als het goed is heb je een query gemaakt voor je rapport waarin alle klantgegevens staan, en alle onderdelen/diensten. Dus een klant met 4 onderdelen en 2 diensten heeft dan 6 records in de query. In je rapport groepeer je dan op Factuurnr (er vanuit gaande dat één factuurnr één klant is) en de factuur en klantgegevens zet je dan in de sectie Factuurnr, en de onderdelen en diensten in de Detailsectie.

beste octafish,
hoe koppel je die query dan aan je rapport? ik ben nog maar een beginner dus snap nog niet alles.

Ik heb je database niet gezien, dus ik weet niet hoe je database is ingericht. Op basis van dit
nu is het zo dat ik maar 1 onderdeel/dienst op mijn factuur krijg, en dan op de volgende pagina het volgende onderdeel/dienst.
ging ik er vanuit dat je een tabel klanten hebt, een tabel factuur en een tabel factuurregels. Op basis daarvan maak je dan de query die dus alle gegevens voor het rapport verzamelt. Je hebt je rapport nu ongetwijfeld gebaseerd op een tabel, als het geen query is. Maar de techniek is dus krek hetzelfde; het maakt voor Access totaal niet uit of je een query of een tabel onder een rapport hangt.

ik heb het rapport inderdaad volgepropt met velden uit de tabellen, want kwam er niet echt uit hoe je het met een query doet. maar als ik het goed begrijp kan dat dus gewoon en moet ik alleen anders groeperen. dus groeperen op factuurnr?

ik heb het rapport inderdaad volgepropt met velden uit de tabellen, want kwam er niet echt uit hoe je het met een query doet.
Dat is een query :). Overigens is het beter om een query op te slaan, en die als basis te gebruiken, maar dat maakt voor het gebruik verder niet uit. Je ziet dus bij Recordbron een SELECT verhaal staan, en dat is je query.
De rest is nu groeperen op de juiste gegevens.

ik doe nog steeds iets fout. alles staat nu goed. daarmee bedoel ik de indeling. heb gegroepeerd op factuurnr. dus in de sectie factuurnr heb ik de factuurgegevens en klantgegevens staan. en bij details de factuurregels, dus het onderdeelnr, omschrijving, prijs etc.
maar toch staat er maar 1 onderdeel in een soort blok. en daaronder meteen nog een blok met het volgende onderdeel. ik hoop dat u me een beetje begrijpt.
heb er een printscreen bijgedaan van hoe het er nu uitziet.

printscreen.jpg

Aan een plaatje van het eindresultaat hebben we niet zoveel. Sterker nog: ik denk niet dat je het met één plaatje gaat redden, want ik wil de verschillende eigenschappen zien van de rapportsecties. En het makkelijkst blijft natuurlijk een kopie van de database. Scheelt je ook heel wat tijd :).

... want moet het morgen inleveren.
Dat riekt als een schoolopdracht. Daar hebben we bij HelpMij strenge regels voor :). Ik mag dan in ieder geval geen kant-en-klare oplossing geven, maar je wel in de goede kant duwen. Dus dat doe ik dan ook bij deze.

Om te beginnen: je bent goed begonnen, want de query die je gebruikt laat de juiste gegevens zien. Dus dat is alvast ok. Maar er zijn inderdaad wat dingen die beter kunnen. Zoals: de detailsectie is veel te groot; elk record krijgt de ruimte die je daarin hebt aangegeven, en dat kan zo flink oplopen! Dus dat moet kleiner (ik zou het kader verwijderen).
Verder worden de labels nu bij elk veld herhaald, en dat is ook niet zo mooi. Ik zou die selecteren, knippen en in de koptekst Factuurnr plakken. Je zet ze dan onderin die koptekst, met wat ruimte onder de daar aanwezige velden zodat het er netjes uitziet.
Laatste puntje: een factuur wordt alleen op een aparte pagina weergegeven als je dat afdwingt in de eigenschappen van de koptekst (Factuurnr dus). Kies bij <Nieuwe pagina> de optie <Voor sectie> en je bent al een heel eind.
Hopelijk kun je zo weer wat verder :)

hartstikke bedankt voor uw hulp. het is gelukt!
ik heb alleen nog 1 vraagje. de rapport koptekst (daar staat : factuur) die staat alleen op pagina 1 als ik op afdrukweergave druk. dus pagina 2 is weer een nieuwe factuur met een andere klant. alleen ik wil graag dat de rapport koptekst daar ook weer staat en niet dat het bij de koptekst(factuurnr) begint.

En ook dat is simpel op te lossen. Een rapportkoptekst is een tekst die als koptekst dient voor het rapport. En die komt dus altijd maar één keer voor in een rapport. De tekst staat dus op de verkeerde plek. Ik zou 'm in de Paginakoptekst zetten. Of desnoods ook in de Factuurnr koptekst, want dat geeft in dit geval hetzelfde resultaat.

bedankt. de hele database is nu klaar. kunt u alleen nog even kijken naar de tabel rekregels. ik wil dat de prijs daar automatisch komt te staan (aantal*prijs_per_stuk). alleen de prijs_per_stuk komt uit de tabel onderdelen. dus dan kan het zeker niet?

Ik zou het veld Prijs gewoon aan het tabelveld [Prijs] hangen, en laten vullen vanuit ofwel Aantal, ofwel de keuzelijst Onderdeelnr. Daarvan zou ik overigens de query zo maken:
Code:
SELECT Onderdeelnr, Omschrijving, Prijs_per_stuk FROM onderdelen;
En dus niet SELECT *. Ook al werkt dat in dit geval ongeveer hetzelfde. De reden is simpel: vanuit de keuzelijst kun je het tekstvak Prijs_Per_Stuk vullen (vanuit de keuzelijst) en van het tekstvak maak je dan een niet-gebonden tekstvak. Voordeel is dat je de prijs in je tabel niet meer per ongeluk kunt veranderen.
Met een gebeurtenis (Na bijwerken bijvoorbeeld) van Aantal en Onderdeelnr bereken en vul je dan het veld Prijs.

ik blijf maar met vragen strooien. maar ik heb nu in me rapport in de voettekst een veld met =som([aantal]*[prijs_per_stuk])
dan berekent ie het totaal van de onderdelen. alleen dat gaat met het eerste factuur goed. maar hij telt bij elk volgende factuur alles bij elkaar op . dus totaal van factuur 1 + de onderdelen van factuur2 = totaal factuur 2. en totaal factuur 1+2 + onderdelen factuur 3 = totaal factuur 3. etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan