faktuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonaldGB

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2009
Hallo..
Ik ben een newbie op het gebied van office software maar dacht ik ga eens met openoffice writer knoeien.. is immers gratis. ;)

Nu wil ik een standaard template maken voor het maken van fakturen.
Dus een tabel aangemaakt met "artikel nr" - "Omschrijving" - "Aantal" - " Prijs per stuk" etc...

Na veel googlen,lezen en knoeien is het mij daadwerkelijk gelukt om een faktuur te maken waarbij als ik het bedrag en aantal invul netjes automatisch wordt uitgerekend wat het subtotaal bedrag is en zelfs het btw tarief en totaal bedrag. :thumb:

Ook de auto datum funktie heb ik aan de praat gekregen. joepie :D

Maar nu dan mijn vraag..
Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om met een simpele muis klik in het "artikel nr" of "omschrijvings" veld een dropdown venster te krijgen waaruit ik de juiste "artikel nr" of "omschrijving" kan kiezen.

Als ik deze dan 1 van deze selecteer moet het mogelijk zijn dat het "artikel nr" en "omschrijving" automatisch in de desbetreffende cellen geplaatst worden. Het mooiste zou zijn als er een prijs aan het artikel is gekoppeld ook deze op de goede plek verschijnt.

Ik weet... mischien een heel verhaal maar ik zou een paar goede tips kunnen gebruiken om in de goede richting te geraken.:confused:

Alvast bedankt.

groetjes Ronald

Laatst bewerkt:
Een collega heeft dat jaren geleden al eens gedaan en heeft toen zijn faktuurtje ter beschikking gesteld.

Hij gebruikt VERTICAAL.ZOEKEN.

Daarmee kun je een soort lijst maken waarvan je het gekozen item in de lijst kunt plaatsen.
(Zie A101 en volgende)

Voor de invoerlijst in kolom A kun je gewoon Ctrl+D gebruiken.

IK heb het bestandje hier aan geplakt. (Met dank aan Johan (j.va...@zonnet.nl))

Het originele bestandje is hier nog te downloaden

Bijlagen

Hij gebruikt VERTICAAL.ZOEKEN.

Daarmee kun je een soort lijst maken waarvan je het gekozen item in de lijst kunt plaatsen.

Heb het bestandje bekeken.. is in calc gemaakt.
Maar is dit ook mogelijk in writer ? of zeg ik nu iets doms ?:rolleyes:

En als dat kan... waar vindt ik dan verticaal.zoeken?.

Bedankt voor je hulp... hoop dat je het antwoord hebt op mijn vraag.
Ondertussen knoei ik nog even verder.. is nog genoeg te ontdekken.
Ben immers nog maar een paar dagen bezig.

groetjes. Ronald:thumb:

Heb het bestandje bekeken.. is in calc gemaakt.
Maar is dit ook mogelijk in writer ? of zeg ik nu iets doms ?

Nee, dat was een stommiteit van mij :o
Ik had niet bemerkt dat het onder de kop Writer stond.

Het is echter "gebruikelijker" om dit soort dingen in Calc of Base te maken.
Daar kun je namelijk gebruik maken van dat VERTICAAL.ZOEKEN

Voor het afdrukken zou je dan in Writer een sjabloon kunnen maken waarin je de gegevens vanuit Calc wegschrijft

Als je dit met Writer wilt doen zit je, voor het vastleggen van je gegevens toch vaak op één of andere manier vast aan Calc of Base.

Ik zal niet zeggen dat het in Writer niet te doen is, maar in ieder geval veel moeilijker

Zal eerst dan maar eens gaan knoeien met calc of base....
Als ik er dan later nog niet uitkom... post ik wel weer een nieuw bericht..

bedankt voor de moeite...:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan