Falend moederbord? (Asus M2A 690 G moederbord)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Me1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Me1

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2006
Beste mensen,

Een tijd geleden voor mij dat ik een probleempje gepost heb; op zich wel een goed teken :) Maar nu het volgende: een tijd geleden heb ik voor mijn ouders een pc in elkaar gezet, niet veel bijzonders, maar je kunt ermee internetten en e-mailen zeg maar ;) De laatste tijd start de pc echter soms op, soms niet.

Afwisselend gebeuren de volgende dingen:
- computer start op en na een uurtje gebruik valt het beeldscherm uit en doet de vga/digitale uitgang niks meer (aan de monitor ligt het niet, dit heb ik uitgeprobeerd!);
- computer start op en laat een halve seconde het opstartscherm zien en valt vervolgens uit;
- computer start op zonder dat het scherm aan gaat.

Het vreemde is dat de het lampje van de monitor wel op groen staat. (Benq; oranje als hij geen signaal krijgt, groen als hij wel signaal krijgt)

Ook lijkt het dat afwisselend gebruik van VGA / digitale video-uitgang ervoor zorgt dat het spul weer even werkt en daarna de bovengenoemde symptomen vertoont.

Nu is mijn vraag aan jullie: wat zou dit kunnen zijn? Zou het moederbord naar z'n grootje zijn? Een andere videokaart erin hangen werkte namelijk ook niet...

Alvast bedankt,

Tom

Duidelijk. Dan zal ik dit de eerstvolgende keer als ik bij ze ben testen. I'll keep you informed!

Ik heb de voeding net doorgemeten aan een molex-stekkertje en de 12 V geeft naar mijn idee een juiste waarde aan, rond de 12,05 V. Alle fans draaien en er staat een groen lampje aan op het mobo. (zal even zoeken in het boekje waarvan dat lampje is...)

Ik heb de voeding net doorgemeten aan een molex-stekkertje en de 12 V geeft naar mijn idee een juiste waarde aan, rond de 12,05 V. Alle fans draaien en er staat een groen lampje aan op het mobo. (zal even zoeken in het boekje waarvan dat lampje is...)

Het LEDje is om eraan te herinneren dat er nog spanning op het moederbord staat, volgens de gebruiksaanwijzing...

Ik weet het even niet meer :p

Heb je ook koelpasta onder de koeler gedaan?
een tipje?
lijkt mij te veel warmte op de processor.

Heb je ook koelpasta onder de koeler gedaan?
een tipje?
lijkt mij te veel warmte op de processor.

Denk het niet: hij draait al ongeveer twee jaar zo...zou dat kunnen dan na zo'n tijd? Ik denk dat ik het spul er eens af ga trekken als ik weer bij m'n ouders ben, dat moet zowieso een keer gebeuren...

Pasta wordt hard,he,met die temperatuur.
Zitten soms aan elkaar gebakken.
Zoja,dan niet van elkaar scheuren(breuk),maar met aceton losweken.

Onder processor zit de PTC. klein bolletje,die de temp meet.of NTC.
Pc aan,loopt,gaat uit
steeds korter,steds warm onder de proc, tot hij niets meer doet.
De rest(vent)draait dan wel.

OF de processor is hemelen,kan ook.

Laatst bewerkt:
Pasta wordt hard,he,met die temperatuur.
Zitten soms aan elkaar gebakken.
Zoja,dan niet van elkaar scheuren(breuk),maar met aceton losweken.

Onder processor zit de PTC. klein bolletje,die de temp meet.of NTC.
Pc aan,loopt,gaat uit
steeds korter,steds warm onder de proc, tot hij niets meer doet.
De rest(vent)draait dan wel.

OF de processor is hemelen,kan ook.

Ok, klinkt logisch... Maar in principe moet je toch nog in het bios menu kunnen, ook al is de processor kapot? Dat lukt ook niet.

Sorry hoor, dacht dat ik wel wat van computers af wist maar ben echt een noob blijkt wel :p Je moet ergens beginnen... ;)

Ok, klinkt logisch... Maar in principe moet je toch nog in het bios menu kunnen, ook al is de processor kapot? Dat lukt ook niet.

Sorry hoor, dacht dat ik wel wat van computers af wist maar ben echt een noob blijkt wel :p Je moet ergens beginnen... ;)

Als je processor het niet doet (Bij mij in ieder geval) dan kom je ook niet in je bios. In ieder
geval: als jij nog zo'n processor hebt met van die honderdtal pinnetjes, kijk eens of er
ergens een pinnetje scheef staat. Dit kun je zien door aan de zijkant langs die pinnetjes te
kijken. Als ze goed staan kun je er zo tussendoor kijken. Als er een scheef staat moet
je hem voorzichtig met je nagel terug buigen. Wie weet zorgt dat pennetje voor een storing
die je computer steeds doet uitvallen.

Voor de duidelijkheid:

Fout
l l l l l l l l l l l / l l l l l

Goed
l l l l l l l l l l l l l l l l l

Met vriendelijke groeten,

Björn Bos

Als je processor het niet doet (Bij mij in ieder geval) dan kom je ook niet in je bios. In ieder
geval: als jij nog zo'n processor hebt met van die honderdtal pinnetjes, kijk eens of er
ergens een pinnetje scheef staat. Dit kun je zien door aan de zijkant langs die pinnetjes te
kijken. Als ze goed staan kun je er zo tussendoor kijken. Als er een scheef staat moet
je hem voorzichtig met je nagel terug buigen. Wie weet zorgt dat pennetje voor een storing

Voor de duidelijkheid:

Fout

Goed

Björn Bos

Thx voor de tip, zondag ga ik het spul eraf halen, en ik zal m'n bevindingen hier posten!

Tom

Voor de duidelijkheid:

Fout

Goed

Björn Bos

Als de processor nog op het bord zit,kunnen er ook geen pennetjes krom zijn,hoor.
Kijk dan gelijk eens of je bolle condensatoren ziet,op het bord

Laatst bewerkt:
Bij mij dus wel, vandaar:P

Björn Bos

De processor heb ik er net afgehaald en geen van de pinnetjes van de processor is krom. Verder kan ik geen condensatoren op het moederbord vinden die bol staan of iets dergelijks.

Op het oppervlak van de processor zit, zoals te zien is onderstaande afbeelding, een struktuur in de koelpasta.

DSC01465.JPG

Kan dit betekenen dat er te weinig op zat of is dit normaal?

Thx,

Tom

Die structuur kan te weinig zijn.
Maar als de koeler er goed op staat,zou het plat moeten zijn.
Welke processor is het? Kan ook defect zijn,he.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan