fan controller voor een extra casefan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stein99

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2010
hallo,

binnenkort ben ik de (trotse) eigenaar van een nieuwe computer.
deze computer heb ik zelf samengesteld maar helaas ben ik tijdens het samenstellen wat dingetjes vergeten.
kan niet meer veranderd worden bij de zaak dus ik had bedacht dat ik dat misschien zelf kon oplossen.
hier komen de vragen: met mijn storm enforcer behuizing can ik nog een top fan aansluiten dat wil ik wel graag maar met mijn Asus Moederbord SABERTOOTH P67 B3,s1155 heb ik maar 2 slots voor casefans (die allebei bezet zijn) kan ik met een fancontroller een 3de aansluiten? of is er nog een andere manier? (behalve moederbord vervangen)

- weten jullie misschien nog een mooie fancontoller dan? het liefst een die in een gewone winkel te halen is (dus niet alleen online)

nu nog een totaal andere vraag: ik ga binnenkort op vakantie naar amerika en ben van plan daar nog een videokaart te kopen.
werkt een usa videokaart in een eu computer als ik weer terugkom? en kom ik met een videokaart door de douane?

alvast bedankt

1. ja, want de fancontroller word gevoed door een molex kabel direct van je psu en niet van je moederbord. En de fans krijgen dan dus stroom via de fancontroller
2. Sommige fans kun je ook direct op molex aansluiten of je kunt een molex -> 3pin adaptertje gebruiken waardoor je je fan alsnog rechtstreeks op je voeding aansluit. Hierdoor hoef je geen fancontroller te gebruiken, maar zit je er wel mee dat die fan waarschijnlijk wel constant op de maximale snelheid draait.
3. Indien je moederbord echt maar 2 aansluitingen heeft zijn dit de enige 2 mogelijkheden volgens mij.
4. In de winkel worden deze dingen volgens mij niet echt verkocht. Misschien dat lokale pc winkels ze wel kunnen bestellen. Ik zou voor een scythe fancontroller gaan, deze zijn goed geprijsd en hebben over het algemeen een zeer goede kwaliteit.
5. Ja videokaarten zijn over de hele wereld hetzelfde. Het enige verschil is pci-e 1.0 16x pci-e 2.0 16x pci-e 3.0 16x en AGP. AGP komt bijna nooit meer voor en alle pci-e versies zijn backwards compatible. Dus 99,9% kans dat er geen probleem is.
6. Ja een videokaart komt gewoon door de douane heen, het is niks gevaarlijks, het is gewoon een stuk elektronica net zoals je mobiel of je camera.

ps. Ik heb dit een beetje snel getypt dus als iets niet duidelijk is, post hier gewoon dan lees ik het vanmiddag wel.

beide bedankt dit heeft goed geholpen ik ga maar eens kijken welk model ik dan wil hebben.

btw is het lastig zo'n geval zelf aan te sluiten?

ik heb zelf ook de asus sabretooth p67 moederbord en kan met gemak 5 casefans aansluiten

verder zit er een fancontroller in het moederbord dus heb je helemaal geen losse fancontroller nodig...

Als je een héééééééél klein beetje handig bent met een soldeerbout is het een makkie.

Feit is wel dat het goed je temperatuur regelt in je kast,je hoort de fans varieëren in snelheid naargelang je je systeem belast.

Bv. videobewerking of gamen

Succes

er word een utillity mee geleverd waar mee je de fanspeeds kan controlleren

edit: de utillity heet AI Suite II

je hebt plek voor 1 cpu fan en 4 andere fans
je kan zelf bepalen of je deze als case fan of assistant fan voor de cpu wilt gebruiken
en je kunt ook de snelheid regelen op alle aansluitingen

Laatst bewerkt:
Nee hoor, aan je mobo moet je niet raken,enkel op het printje moet je de draadjes van de fan solderen en als voeding gebruik je een verloop van 4pins naar 2pins moles.
weet nu niet of het 12 of 5 volt vraagt.Eens gesoldeerd connecteer je naar een vrije molex of gebruik je een splitter of soldeer je een kabel bij en dicht je het af met krimpkous,positioneert het printje(normaal gezien vlak voor de aanzuigzijde fan) en je bent vertrokken.In de tijd dat dit getypt is kan je het fixen.......

Succes

mmmm ik denk dat ik eerst kijk of die derde fan kan aansluiten op het moederbord kan dat niet dan koop ik denk NZXT Sentry 2 en dan kan ik lekker gaan sleutelen aan mijn pc (vind ik trouwens ook wel leuk, een beetje je pc gaan tune)

iedereen bedankt voor de hulp :D

trouwens stel dat ik een nzxt sentry 2 koop wat zijn dan de goeie plekken om temprature probes te plaatsen?
en welke tempratuur word voor hardware gevaarlijk?

hier een lijstje van me nieuwe pc

intel core i7-2600 s1155 3,4 ghz,quad core 8mb box
coolermaster storm enforcer midi tower
asus sabertooth p67 b3 s1155 atx ddr3 2xpcie 1394
carsair vengeance ddr3 1600-8gb kit
sapphire radeon had 6870 1 gb
ocz modxstream pro 700 watt
western digital caviar green 2tb
creative sb recon 3d pcie internal soundcard
lg dvr dl 24x sata black oem

dan komt er trouwens nog een vraag bij:

ik denk erover om ook een coolermaster megaflow en die sentry in amerika te halen (als ik er dan toch ben)
ook geen problemen voor mijn pc in the eu? en ook geen douane problemen?

welke computercomponenten moet ik trouwens wel voor oppassen met mijn eu pc en de douanen?

Laatst bewerkt:
maak van die i7 2600 een i7 2600K
het kost 6 euro meer en dan kun je ook overklocken want met de standaard i7 2600 kan dat niet

verder weet ik het zeer zeker ik heb 5 fans in mijn kast en die zijn allemaal aangesloten op het moederbord

Laatst bewerkt:
maak van die i7 2600 een i7 2600K
het kost 6 euro meer en dan kun je ook overklocken want met de standaard i7 2600 kan dat niet

verder weet ik het zeer zeker ik heb 5 fans in mijn kast en die zijn allemaal aangesloten op het moederbord

ik wou hem ook overclockt ik was het alleen vergeten aan te geven bij die dude die mijn bestelling opnam.
ik betwijfel of ze daar nog wat aan willen/kunnen doen aangezien ie morgen of overmorgen klaar moet zijn

tjah de i7 2600 standaard versie heeft geen unlocked multiplier en kan dus niet ver overgeklocked worden...
je zult dus je i7 2600 om moeten ruilen met een i7 2600K editie cpu

tjah de i7 2600 standaard versie heeft geen unlocked multiplier en kan dus niet ver overgeklocked worden...
je zult dus je i7 2600 om moeten ruilen met een i7 2600K editie cpu

denk dat ik dat ook maar probeer als dat kan.

anyway back to the point: waar kan ik het beste die probes dumpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan