fan doet niks na ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

m4dc0w344

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2011
Hallo mensen

Ik heb de oude laptop van mijn zus overgekocht na dat de mijne gewoon zomaar kapot was gegaan.
Daar heb ik een SSD is gedaan voor de snelheid en sinds ik de HDD er uit heb gehaald en de SSD er in heb gedaan doet de fan niks meer (er heerst een vloek met laptops over mij)

het is de dell inspiron 1764

ik heb alleen aan de HDD gezeten verder niks en in de bios ken ik er niks over vinden en het lijkt me sterk dat het met de drivers te maken heeft.

Hallo;

Bij sommige laptops (zoals ook die van mijn ouders) gaat de fan niet draaien bij zeer lichte belasting.

Als je de laptop gebruikt voor een tijdje; worden dan de temperaturen wel te hoog? (100+ Celcius)

Misschien heeft het te maken dat drivers niet goed overgekomen zijn (lijkt me onwaarschijnlijk)

MVG Wilco

nou ik kwam er achter tijdens het installeren van windows toen ie uit viel en toen ik hem wilde pakken was ie echt super heet dus ik denk dat je wel veel hoger was dan 100 graden.

lijkt me ook sterk want de fan moet al aangaan wanneer hij opstart... ten minste dat deed ie voor de ssd dan

Hmmmm dan weet ik het niet; afwachten wat een mede Helpmij'er zegt (die hier iets meer verstand van heeft :P)

Ik hoop het beste voor je!

nope al geprobeert.

wat ik vermoed is dat ik tijdens het schoon maken van de fan met geperste lucht de connector los heb geblazen. Het lijkt me sterk maar veel andere oplosingen zijn er nog

Zou ook zomaar kunnen dat je de fan(-lagers) kapot hebt gemaakt, als je niet de fanbladen tegen hebt gehouden, toen, en de fan dus als een malle is gaan draaien.

Tijs.

ik denk dat ik dan mijn fan kapot heb gemaakt ... F#ck nu moet ik hem gaan vervangen en open maken... hopen dat de fan mijn van mijn oude laptop de zelfde is (zelfde laptop andere grote)
kijken of ik daar morgen tijd voor heb.

dank u

Laatst bewerkt:
en hopen dat je het elektrische circuit van de aansturing van de fan niet kapot gemaakt hebt. Een elektrische motor is tenslotte een omgekeerde dynamo, dus als je er mee gaat draaien wordt er stroom opgewekt ;)

Hallo

Zo ziet de ventilator er uit :

http://www.benl.ebay.be/itm/NEW-DEL...189?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item35c7262f75

Kost niet veel ...

Dit was een misleidende inleiding van uw vraag...

"ik heb alleen aan de HDD gezeten verder niks en in de bios ken ik er niks over vinden en het lijkt me sterk dat het met de drivers te maken heeft. "

En toen kwam er ...

"wat ik vermoed is dat ik tijdens het schoon maken van de fan met geperste lucht de connector los heb geblazen. Het lijkt me sterk"

Dergelijke connectoren komen niet snel los (weerhaakjes).

Dergelijke ventilatoren kunnen spanning opwekken , en de aanstuurelektronika doen sneuvelen , zeker indien deze zeer hoog in toeren oplopen.

In de ventilator zit aanstuurelektrinika , en uiteraard ook op het motherboard.

Mocht er iets defekt zijn , is het hopelijk voor u slechts e ventilator.

Bij zo goed als alle laptop's , blaast deze even heel hard als je de p.c. opstart (zo kun je snel zien of deze nog werkt)

Een harddisk of s.s.d. dient niet gemonteerd te zijn om dit te controleren.

Peter

dus wat jij zegt is dat de kans groot is dat de fan zelf kapot is ?

Hallo

"dus wat jij zegt is dat de kans groot is dat de fan zelf kapot is ? "

Niet echt ...

Indien je geluk hebt , is het slechts de ventilator ... indien je pech hebt ... ook de aansturing op het motherboard zelf.

Geen flauw idee hoe ver uw technische kennis reikt , maar wat je kunt doen :

Controleer d.m.v. multimeter of de ventilator nog wel spanning krijgt van het motherboard.

Maak geen kortsluiting , want dan is er zeker schade.

Je zou de ventilator ook kunnnen demonteren , en deze eens voedinsspanning geven , om te controleren of hij nog draait. (5V)

De gebruikte connectortjes zijn klein , indien je twijfelt aan jezelf ---> laten uitvoeren door iemand die de nodige ervaring/materiaal bezit (een lokale kennis ???)

Peter

Hallo mensen

ik heb de fan van mijn oude laptop in mijn nieuwe gezet en nu doet ie het hellemaal goed!

bedankt allen heb van dit klein probleempje een hoop geleerd :)

Hallo

"(er heerst een vloek met laptops over mij)"

Bij deze zal de vloek nu ook wel zijn opgeheven ...

Geniet van de laptop.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan