fan draait permanent

Status
Niet open voor verdere reacties.

wokkelbeest

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
Berichten
22
De fan van mijn PC draait permanent en ik weet nu al dat ik zo niet kan werken. Mijn vorige, helaas net overleden Medion PC, sloeg af en toe aan maar dit ding draait gewoon non-stop... terwijl er veel minder in zit!
Ik heb deze PC een jaar of wat geleden voor de kinderen zelf samengesteld en in elkaar gezet (doe ik nooit meer!!) ... hij doet het verder prima (alhoewel hij altijd roept bij het opstarten "cannot find harddrive!" en vervolgens gewoon opstart) Het is me nooit zo opgevallen maar nu staat ie ' met open klep' naast me te zoemen (net een extra harde schijf in gezet)... en bovendien staat hij nu binnen een meter op oorhoogte ipv onder een tafel in de woonkamer.
Kun je softwarematig instellen wanneer de fan aanslaat of heb ik misschien iets verkeerd aangesloten...?

Jeroen
 
dat ligt eraan... heb je het over de fan van je cpu? in dat geval kun je hem volgens mij vaak wel zachter/harder zetten, via de software van je cpu... welk merk zit erin? welk type?
 
Zowel CPU fan als kastfan... Asus M2V moederbord en Athlon 3200+ processor, kan zo niet goed zien welk merk fan... anders morgen wel, als ie uitstaat...
 
in verband met de fans in je case, dit hangt er vanaf of je:
1. een manuele regelaar hebt, dit kan je inbouwen in een 3.5 inch slot. Hiermee kan je de fans zelf regelen.
2. of je moederbord een bepaald soort instelling daarvoor heeft. Mijn mobo heeft dit (Qfan of zoiets) en als ik dit enable dan kan ik keizen tss 3 verschillende intensiteiten. Dit moet je aanpassen in je bios.
 
Als het probleem de fan van je cpu is moet je trouwens wel oppassen, als je die te zacht laat draaien kan je cpu oververhit raken... maar ik ben nu een beetje aan het rondkijken of hier software voor is, maar ik kan het zogauw niet vinden voor athlon (ik ben een intel-man :evil:)
 
Heb in het BIOS gekeken en daar waren idd allebei de fan controllers van QFan 'disabled'. Heb ze enabled en dat maakt gelijk al een behoorlijk verschil, alhoewel ze wel allebei blijven draaien. Heb de chassis fan start temp verhoogd van 25 naar 30 graden maar dat leek geen verschil te maken. (gek, want het is hier echt geen 25 graden, laat staan 30!) CPU fan staat op start temp van 35 graden maar daar kom ik maar niet aan...
 
Heb de chassis fan start temp verhoogd van 25 naar 30 graden maar dat leek geen verschil te maken. (gek, want het is hier echt geen 25 graden, laat staan 30!)
CPU fan staat op start temp van 35 graden maar daar kom ik maar niet aan...

Bij de chassis fan gaat het er niet om hoe warm het bij jou is maar in de kast van de pc!!

De CPU fan moet ALTIJD draaien, behalve wanneer je een hele goede passieve CPU koeler hebt, maar daar zit dan ook geen fan op!!!
 
Je zou ook een grotere koeler met grotere fan op je CPU kunnen overwegen, dan hoeft die minder snel te draaien (=stiller) om toch voldoende te koelen. De standaard koelers zijn vaak niet de stilste, en soms zelf niet eens regelbaar.
 
Bij de chassis fan gaat het er niet om hoe warm het bij jou is maar in de kast van de pc!!

haha begrijp ik natuurlijk maar die kast stond open en de lucht daar was echt niet (veel) warmer dan daarbuiten.

Vraag me af wat nou een acceptabele temperatuur is in de kast. (die CPU-fan blijf ik af, zoals gezegd!)
 
en hoe zit het nu met het lawaai daar???
Nog veel hinder? anders kan je andere case-fans overwegen (naast die cpu-fan)

Je moet vooral uitzoeken wat er precies zo veel lawaai maakt.
 
en hoe zit het nu met het lawaai daar???
Nog veel hinder? anders kan je andere case-fans overwegen (naast die cpu-fan)

Je moet vooral uitzoeken wat er precies zo veel lawaai maakt.

Het is de chassisfan die de (meeste) herrie veroorzaakt. Wel een behoorlijk tandje lager sinds ik Q-Fan enabled heb maar hij draait nog wel constant. Mijn vorige PC sloeg alleen aan als ie het warm kreeg... Ik ga wel eens rondkijken voor een stillere/slimmere fan.
 
kan ja idd altijd doen. Dan moet je echter wel weten welke je nu hebt en hoeveel geluid deze produceert.

Ook moet je weten welke capaciteit je precies nodig hebt om je systeem volledig te koelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan