fan rpm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommiej

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Hallo,

Ik heb een pc die al een tijdje draait en nu heb ik laatst de bios geupdate. Ik weet niet of het ook daardoor komt, maar ongeveer vanaf toen is mijn cpu fan op hol geslagen. De koeling begint rustig (2500rpm), maar hij loopt uit tot 4000rpm, waarbij hij erg veel herrie maakt.

Ik heb al wat rond gekeken en kwam zo op speedfan, ik heb al everest en daarmee zag ik ook de rpm omhoog gaan. Everest geeft aan dat de cpu rond de 50 graden is, niet te warm dus. Speedfan geeft hetzelfde aan, maar dan staat er voor de cpu temp wel een rood pijltje omhoog of een vlammetje afwisselend.
Wat is er met mijn comp aan de hand?

Groeten. Tom

Speedfan geeft het vlammetje, omdat de temperatuur instelling op een bepaalde graad ingesteld staat. Als je deze hoger zet heb je het vlammetje ook niet meer. Is het koelblok en de fan wel redelijk vrij van stof? Meer stof en de fan moet harder werken.

Hier heb je een uitgebreide uitleg over Speedfan:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=285079&highlight=speedfan

Laatst bewerkt:
Ik heb laatst de fan eraf gehaald en stofvrij gemaakt, dat kan het dus niet zijn, want hij loopt nu ook alweer 3500 toeren en de cpu temp is nu bijna 60 graden. Maar kan het iets te maken hebben met die bios update?

Waarom heb je een Bios update gedaan, had je problemen?

Ik weet niet meer precies waar, maar ik kreeg een melding dat mijn bios vrij oud was en dat een update misschien handig was (waarschijnlijk in everest). Ik heb de update van intel zelf gekregen en ik weet ook zeker dat het voor mijn moederbord was

De melding dat het Bios te oud is, wordt in de meeste gevallen gegeven. Een vaste regel is, dat als je geen problemen hebt, het Bios niet moet updaten. Het flashen van het bios heeft een risico.

ik snap dat het risico's meebrengt en daarom heb ik ook gekozen voor een zelf instalerende bios, maar die is succesvol geinstallerd, dus dat zou het toch niet moeten zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan