fan speed

Status
Niet open voor verdere reacties.

bioverklock

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2013
hallo helpmij gebruikers

ik heb vandaag een computer gekocht die ik geupgrade doorverkoop maar ik ben een probleem tegengekomen de fan speed die staat namelijk veel te hoog terwijl de cpu niet heel hoog staat hoe zo ik deze in het systeem kunnen aanpassen zodat wanneer er een nieuwe win versie op wordt gezet dat hij dan dezelfde snelheid houdt

groetn bioverklock

Wat voor aansluiting heeft de fan, 2-pins, 3-pins?
Is het een PWM fan?

PWM is 4-pins.
3-pins kan wel gecontroleerd worden. Dit zou dan door het moederbord moeten gebeuren (BIOS) dan wel door software als Speedfan.

hoe zou ik de max rpm in kunnen stellen zonder software pc moet namelijk verkocht worden;

intresse?

Mocht er in de BIOS niets in te stellen zijn dan is het waarschijnlijk zo dat de moederbord fabrikant daarvoor een stukje software beschikbaar heeft gesteld.

Mogelijkheid is om er een weerstand tussen te zetten. Heb een keer een Noctua casefan gehad met handige verloopjes. Zo kan je de fan op 12V, 7V of 5V laten draaien. Minder voltage = minder RPM = stiller en minder koeling.

Dit soort kabels:
nf-p12noctua10.jpg

waar moet ik die tussen zetten dan want er loopt alleen die 3 pins kabel naar mijn fan

Die verloopjes komen tussen de fan en de aansluiting op het moederbord. In de kabel is een weerstand gezet zodat het voltage veranderd.

Hoi,

Lijkt mij niet verstandig om die er tussen te zetten kan ventilator nooit zijn voorledige capaciteit leveren zou ik niet doen bij een processor koeler wel bij een case fan maar zo niet.
Geef even je hardware want amd heeft volgens mij een programmaatje die dit regelt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan