Fan valt uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SinistaSinista

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2003
Hallo.

Mijn Fan (kleine ventilatortje) die valt laatste 2 dagen vaak uit als de tempratuur toe neemt. Als de fan is uitgevallen neemt de tempratuur vrij snel toe en valt de pc uiteindelijk uit. Zo ver laat ik het normaal gesproken dus niet komen. Maar gewoon even als extra informatie. Als ik mijn pc net opstart doet het ventilatortje het altijd.

Eerst liep de ventilator aan ik dacht dat ie daarom uitviel en heb dat probleem verholpen hij valt nu minder snel uit maar het gebeurd nog steeds. :confused:

Wat is het probleem, heeft de fan zijn tijd gehad (en moet ik hem vervangen), of krijgt ie bijvoorbeeld geen stroom meer na een tijdje? Dan zou ik daar wat aan moeten doen.

- Dus wat lijkt jullie het probleem en wat kan ik er aan doen.
- Ik ben ook niet bekend met de prijzen dus een indicatie zou ik wel prettig vinden en waar kan ik het bijvoorbeeld kopen (een veel voorkomende winkel het liefst).

Hartelijk bedankt.

Laatst bewerkt:
Ik zou in elk geval geen risico nemen en een nieuwe fan gaan kopen, de prijs varieert van € 7,50 (rommel) tot ongeveer € 30 (top off the bill) en zijn bij de meeste pc zaken of electronicazaken gewoon te koop.

Kijk even of de oude eenvoudig te demonteren is en neem deze gewoon mee naar de zaak.

bedankt voor je reactie

Dat zal ik ook doen.

Een zaak als de regenboog (pc afdeling) zou het ook hebben denk je?

Hoe kan het dat het ding uitvalt dan, ik bedoel als de pc net aan is doet ie het altijd en af en toe valt ie ineens uit, tot nu toe alleen af en toe als de pc wat warmer wordt. ik wil het in ieder geval niet zo houden... mij te groot risico.

Alvast bedankt en graag meer info.

Regenboog (utrecht??) heeft het zeker.
Tsja, wat een andere oorzaak kan zijn, durf ik je eigenlijk niet te vertellen.........
Waarschijnlijk zit de fan op het moederbord aangesloten, dus het volgende in de lijn is dus .... het moederbord (losse contacten ofzo) maar meestal heb je dan meer problemen.

je moet je bios ingaan en daar kijken wat de alarm temperatuur is.
als ie daar overheen gaat, slaat ie of uit, of gaat terug naar desktop, of reset ie em oid.
of betere koeling kopen of alarm temperatuur in bios hoger zetten!!

suc 6 Ruud

Okay ik heb nu een nieuwe FAN gekocht nou blijkt dat er inplaats van twee kabeltjes(de oude situatie):
Dsc00485.jpg

Drie kabeltjes aan de nieuwe FAN zitten en dat in een plastic hoesje:
Dsc00488.jpg

Dsc00498.jpg

Nu heb ik deze gevonden waarop ik de nieuwe direct kan aansluiten werkt gelijk maar waar is deze aansluiting voor en kan het kwaad als ik deze gewoon gebruik?

Dsc00496.jpg

Ik wil eigen lijk de twee oude kabeltjes doorknippen (stukje over laten) en die in het bruine hoesje duwen (gele draad wordt dan dus niet aangesloten (die was niet belangrijk dacht ik) zwarte en rooie wel). Wat vinden jullie daarvan en tips graag.

Gaat het om de CPU fan of om een andere, de aansluiting ziet er in elk geval uit als een FAN aansluiting, staat er nog iets bij geschreven??

Je kan natuurlijk ook jouw oplossing gebruiken maar zorg er dan wel voor dat alles goed vast zit en blijft zitten anders heb je straks weer hetzelfde probleem.

Het is de FAN voor de voeding niet die van de CPU.

Er staat niks bij de aansluiting die er al zit die zit op het moederbord.

Iemand nog op- of aan- merkingen? Dan hoor ik het graag.

PS Als ik het zo doe dan zet ik de draadjes er in controleer of her werkt en werkt 't dan lijm ik het vast.

Dan zou ik gewoon de draadjes afknippen en weer aan elkaar verbinden met een kroonsteentje, simpel en doeltreffend, vooropgesteld dat solderen niet tot jou mogelijheden behoord.

Thx all.

Bedankt voor de tips maar ik wil voor de zekerheid de mogelijkheid houden om hem in de kant-en-klaar aansluiting in het moedeboord te duwen. Dus ik laat de draadjes liever in het plastic omhulseltje. Soldeeren kan wel maar is niet nodig in dit geval denk ik. Bedankt voor de tips en commentaar. :thumb: :D Als iemand nog wat weet moet ie dat zo snel mogelijk zeggen want ik ben net thuis en ga zo beginnen met de Operation-F.A.N. (Fast and Notorious) ;)

Edit: Mission Completed, maar eh kan niet met zekerheid zeggen of 't nu goed is, want de oude viel ook maar af en toe uit. Vaandaag uit eten geweest, etc dus eh geen goede test mogelijkheden ;) Maar het ziet er goed uit. Bedankt maestro12 en ook gamemaster111 voor jullie hulp of reactie. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan