fan van processor maakt lawaai.

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldvinger

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 nov 2004
hallo.
ik heb een vraag

mijn fan van de pc maakt zo'n herry.
ik heb van binnen alles schoon gemaakt en nog gaat hij aardig te keer.
ik heb met everest gekeken en mijn fan loopt 5122 rpm.
temp. processor geeft hij 45 graden aan.
dus de temp is goed maar is de toeren van de fan niet erg hoog?

ben toen naar de bios gegaan
zag het volgende:

processor zone temp: 56 graden
system zone 1 temp. 37 graden
system zone 2 temp. 45 graden

processor fan speed 4951 rpm
rear fan speed 0 rpm
front fan speed 0 rpm

het rare is dat de rear fan speed en front fan speed op 0 rpm staan.
of hoort dit zo?
en hoe hard kan zo'n fan lopen?

wat vinden jullie er van?
zien jullie verontruste dingen?
hoor graag van jullie

Dat front en rear geen RPM weergeven, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat deze geen sensors hebben.(drie draden)

Hoe snel je fan kan draaien, is afhankelijk welke fan het is.
Mischien kun je met Speedfan de fan langzamer laten draaien en pas bij een bepaalde temperatuur sneller laten draaien.
http://www.almico.com/speedfan.php

Dus dit probleem is pas sinds kort ontstaan?
Ik raad een fan van het merk Zalman of Papst aan. Deze zijn in ieder geval veel stiller.

Geplaatst door Raj
Dus dit probleem is pas sinds kort ontstaan?
Ik raad een fan van het merk Zalman of Papst aan. Deze zijn in ieder geval veel stiller.

gisteren hoorde ik hem aardig loeien.
gisteren was het natuurlijk aardig warm.
vandaag valt het wel weer mee.

heb me pc vanachter ook even open geschroefd om te kijken of alle fannen draaien.
er zitten er twee in.
één op de processor en één op de voeding.
meer fannen kan ik niet ontdekken.
alle twee de fannen draaien.
en inderdaad de fan van de voeding heeft geen drie draaden dus deze zal geen sensor hebben.

lijkt me sterk dat je verder geen fans hebt. Je kast zelf zou toch ook wel een fan hebben? die blaast of zuigt (waarschijnlijk naar binnen blazen)

In ieder geval. Wat is het voor een geluid? Als het schrapend is ofzo, is die gewoon heel smerig. kun je 2 dingen doen. Een nieuwe kopen of de oude even schoonmaken en kruipolie op het motortje spuiten en de lager enzo. Even goed inspuiten. Dan hoor je hem niet meer. Hoor je hem dan na een week weer. Dan is ie gewoon versleten. Eruit halen naar de winkel en laten zien. Heb je zo een nieuwe.

suc6
Kompas

Geplaatst door kompas
de oude even schoonmaken en kruipolie op het motortje spuiten en de lager enzo. Even goed inspuiten.
Even goed inspuiten met kruipolie, zou ik zeker niet doen!! De hele pc komt dan onder de olie te zitten.:confused:
Een klein druppeltje naaimachine olie op het asje doen is voldoende. Het asje zit achter de sticker. uiteraard de sticker weer terug doen en de fan handmatig even ronddraaien om de olie te verdelen.

Voordat je dit doet, de fan met een kwastje goed stofvrij maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan