Fan videokaart op volle toeren bij opstarten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelcow

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2007
Sinds een jaartje heeft mijn videokaart last van opstartproblemen. De fan begint ontzettend hard te draaien en ratelen bij het opstarten. Ik heb de ventilator met opstarten een jaar lang enigszins tegengehouden met mijn vinger, totdat het na opstarten minder werd. (het gaat om een Ati HD 4870 trouwens)

Nu heb ik een nieuwe videokaart aangesloten (Ati HD 5770) maar nog steeds hetzelfde probleem. Het ratelen is weg, maar nog steeds lijkt het alsof mijn computer opstijgt. Kan het misschien aan de voeding liggen?

Welke hardware?
Lees m'n sig.....

Bij opstarten krijgt alles eerst de volle mep spanning, erna wordt het pas geregeld in de bios voor de CPU en systeem ventilators en nog later in windows voor b.v. die videokaart.

Ohja, ik zie met opstarten:
CPU Fan Error!
Press F1 to Resume

Dit zag ik bij mijn vorige videokaart ook

CPU Fan Error
Van de processor, heeft niets met de videokaart te maken.

Reset de bios en stel die opnieuw in, ook in de HW.
Blijft het zo, schaf een nieuwe CPU koeler aan met warmtegeleidende pasta.

Maar goed, je hardware is geheim dus kan ik verder niets...

Ohja tuurlijk, ok heb de melding uitgezet in de bios (komt omdat er geen standaard koeler op de cpu zit).

Ik denk dat ik het nu heb opgelost MSI Afterburner. De kaart blijft echter constant op 85 graden zitten met 67% fan speed.

nogmaals zonder hardware specificaties kunnen wij weinig betekenen
een kaart die op idle 85 graden is is te heet er is dus een koeling probleem.

Videokaart uit elkaar gehaald, stof verwijderd en nieuwe koelpasta aangebracht. Problem solved. Nu idle 45-50 graden en geen lawaai meer.
Vanwaar trouwens elke keer de vraag om welke hardware het gaat? Dat maakt toch in dit geval helemaal niets uit.

Toch even voor jullie duidelijkheid:
Thermaltake Toughpower 600W
Asus M4A785TD-V EVO
MSI Radeon HD5770
Corsair 4gig ram
HDD 1,5TB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan