Fan werkt niet meer. Software of hardware issue?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas78

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2012
Berichten
5
Beste,

ik heb een Aspire 5741G waarvan sinds gisteren de fan niet meer werkt. De laptop schakelt nu telkens uit door oververhitting
Ik heb al van alles geprobeerd:


Schoonblazen met lucht
Drivers opnieuw geïnstalleerd
Acer Epower opnieuw geïnstalleerd
Speedfan gebruikt (die geeft overigens aan dat er geen fan is)
Bios waarden hersteld

Ik heb helaas geen garantie meer en zit nu te tobben wat te doen. Of de laptop volledig herstellen via de recovery. Punt is alleen dat dan alles opnieuw geïnstalleerd moet worden en ik niet zeker weet of hij het dan wel doet. Of openmaken en kijken of er iets te zien is aan de fan. Wellicht vastgedraaid door vuil of draden los? Openmaken is ook een behoorlijke onderneming; filmpje op youtube gevonden.

Wat denken julie? kan het een softwarematig iets zijn?


Bedankt alvast voor de reacties.

Groet
Bas
 
Hardwarematig denk ik, omdat hij niet gezien word door speedfan.
 
Schroef hem open en kijk of de fan nog oké is en sluit het kabeltje ervan opnieuw aan.
 
Hallo


"ik heb een Aspire 5741G waarvan sinds gisteren de fan niet meer werkt."

Voor zo ver ik weet , draait de c.p.u. fan altijd gedurende enkele seconden (minuten ??) als je deze laptop inschakeld.


"De laptop schakelt nu telkens uit door oververhitting"

Dit is zeker niet gezond voor de uiteindelijke levensduur van deze laptop.

Wegsmelten van thermalpads , uitdrogen/verstenen/krimpen van thermisch geleidende pasta.

In extreme gevallen komt de g.p.u./motherboard chipset zelfs volledig/gedeeltelijk los van het motherboard (gesmolten soldeerverbindingen g.p.u./motherboard)

Deftige thermalpads :

http://www.benl.ebay.be/itm/200787195833?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649


"Schoonblazen met lucht"

Heb je de ventilator mechanisch geblokkeerd , zodat deze niet op hol kan slaan ???

Indien niet , kan de ventilator defekt zijn (veel te hoog toerental) , of zelfs de aansturing op het motherboard (er bestaat een kans dat de fan een veel te hoge spanning heeft opgewekt)

Hoe snel eenvoudig zuiver maken # 19 :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken


Hoe te openen :

http://www.insidemylaptop.com/how-to-disassemble-acer-aspire-5741-5741g-laptop/

Verwijder de harddisk uit deze laptop , deze is niet nodig tijdens herstelling , en zo ben je zeker dat deze niet sneuveld of corrupt geraakt.

Uiteraard weet ik niet hoe handig je bent , maar de eerste stap is zeker deze laptop deftig stofvrij maken.

Controleer dan of de c.p.u. fan nog soepel draait (desnoods 1 druppel dikke olie op het fan asje doen)


"Hardwarematig denk ik, omdat hij niet gezien word door speedfan. " --> speedfan is al veroudert , en voor zo ver ik weet werkt dit prg met geen enkele laptop.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit leest iets aan deze info .....

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan