Fans maken geluid bij opstarten, na een bepaalde tijd weer stil

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koffiewafel

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2011
Beste Helpmij mensen,

Ik heb al een tijdje het feit dat als ik de PC opstart er een heel hard ratelend geluid komt van mijn fan(s) aan de voorkant van mijn PC. Heb gekeken of er een draadje tussenzit of wat dan ook, maar dat is niet het geval.
Na een aantal minuten stopt dit, echt heel raar. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Met vriendelijke groet,

Koffie

Wellicht versleten lagers.
Het beste kan je die dan vervangen.
Kost rond de 10 euro.

Yep, rotte lagers.
De fan staat te vibreren bij inschakelen en na verloop van tijd, als deze warm wordt wordt dat minder aangezien de boel uitzet door de warmte-ontwikkeling.
Vervangen of smeren is de oplossing.
Smeren doe je door een druppel naaimachine olie o.i.d. in het lager te druppelen onder de sticker in het midden van de fan.

Mogelijk is je vraag opgelost, maar:
1) Er bestaan twee soorten lagers.
Kogel-lagers en glij-lagers. Beide kun je smeren.
Glijlagers kunnen nog wel eens zich zelf herstellen als ze lawaai gaan maken en zou dus kunnen verklaren wat er gebeurt.
Men noemt dat dan zelf smerend.
Kogellagers blijven zonder smering lawaai maken.

Een andere mogelijkheid is dat jou Bios zelf de snelheid van jou fan's regelt.
Tijdens boot draaien ze maximaal en als hij is opgestart gaat hij terug naar een lager toerental.
Dan kan het zijn dat een kogellager (Ball bearing) het hoge toerental niet (meer) aan kan.

Mijn ervaring is nl. dat Glijlagers meestal na verloop van tijd toch de geest geven.
Dus vervangen is het devies.

Nooit nieuwe hoeven kopen.
Kan de ventilator zijn die aan verslijten is, drupje tefspray erin en het is weg, geen olie of andere zooi gebruiken, teflon vult uit en smeert.

Dank u zeer mannen ik ga met deze informatie aan de slag. Waar ergens kan ik die spray het beste in spuiten? Zonder dat ik een risico loop. Moet ik dan smeerspray (met PTFE) hebben of droogsmeerspray (Met PTFE)?

Laatst bewerkt:
Hallo

Hetgeen je hoort , is een "droog" lopende "lager" van 1 of meerdere ventilatoren. (ratelen)

Als dit nog niet te lang aansleept , kun je dergelijke ventilatoren smeren.

Persoonlijk neem ik hiervoor altijd een iets dikkere olie (motorolie , 2 takt olie bromfiets)

De dunnere olien heb ik het eerlijk nooit mee geprobeert.

Meestal is een Stickertje verwijderen voldoende om toegang te krijgen.

Stickertje verwijdert eenvoudig en zonder schade als je deze een beetje warm maakt (haardroger o.i.d.)

Mits een beeld meer zegt dan 1000 woorden :

https://www.youtube.com/results?search_query=lubricating+pc+fan+

Peter

Beide kunnen en je dient eerst de sticker er voorzichtig af halen, die moet weer terug erna.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan