Fans: nodig & welke

Status
Niet open voor verdere reacties.
50 graden is te overzien, maar nog steeds aan de hoge kant.
Heb je ooit iets verandert in je bios?

Probeer eens een bios reset, misschien staat er spanning fout / corrupt.
Stekker uit PC, knoopbatterij op je mobo loshalen, 5 min wachten en weer terug zetten en aansluiten.

geprobeerd, maar hetzelfde gebleven. (en ja ik weet zeker dat ik het goed heb gedaan: kreeg bij het opstarten een klein windowtje met welke configuratie ik wou gebruiken, heb gekozen voor Default Profile, dus niet last known good profile.)

Ik ga nog even kijken of het misschien toch iets voor de hand liggend is: stof.

hehehe ik neem aan dat je dit als eerst gechecked hebt.. en zeker als je de koeler los in je hand hebt om koelpasta te vervangen..

hehehe ik neem aan dat je dit als eerst gechecked hebt.. en zeker als je de koeler los in je hand hebt om koelpasta te vervangen..

Had dat inderaad gedaan hoor :D
Maar ik kon niks zichtbaars vinden... Niks gedaan. Heb het nu gecheckt, kon niks zichtbaars vinden. toch nog even met een kwastje over heen gegaan, net zoals bij de fans. (behalve bij een fan de twee front fans (ja het zijn er twee achter elkaar :p))

Ik zal het morgen even proberen, maar heb er weinig vertrouwen in. Het kan natuurlijk ook gewoon liggen aan dat de temperatuursensoren niet meer goed werken? :confused:

Laatst bewerkt:
De verzendkosten zijn standaard bij TNT 6,75 (met track & trace)

RPM kun je zelf instellen. (of laten regelen door de pc)
Instelbare speed (RPM)control:
•Laag: 1000 - 1500rpm / 20 - 28dBA
•Medium: 1000 - 1950rpm / 20 - 35dBA
•Hoog: 1000 - 2150rpm / 20 - 39dBA
•Handmatig: 1000 - 2150rpm / 20 - 39dBA

Temps. lagen stressed tussen de 55 - 60 per core. Alleen liep m'n 920 op 3,6Ghz ipv stock 2,66.

Heb deze koeler over wegens aanschaf corsair H50 koeler.

heb even gecheckt. Gaat niet werken hoor, die 16cm hoogte van jouw fan. De afstand tussen mijn CPU en zijde van kast is 16-17cm

Edit: ik zie dat je 'm waarshchijnlijk nog verder gaat proberen te OC'en? :P

Laatst bewerkt:
Hij is net iets kleiner 15,8 cm.

Hij paste destijds ook nog maar net in m'n kast. Had inderdaad geen 1cm hoger moeten zijn.

Hij is net iets kleiner 15,8 cm.

Hij paste destijds ook nog maar net in m'n kast. Had inderdaad geen 1cm hoger moeten zijn.

Nou, die CoolerMaster Hyper 212 Plus die ik in gedachten had via een ander thread is 15,9 cm, dus het verschil zal het niet maken :P

Kan je misschien een foto maken van je moederbord? kan ik inschatten of hij misschien mijn geheugenkaarten raakt of bijv dat ik mijn grafische kaart naar onderen moet plaatsen.

Laatst bewerkt:
Edit: ik zie dat je 'm waarshchijnlijk nog verder gaat proberen te OC'en? :P

hehe ja meer een hobbietje, had hem al stabiel op 4,1Ghz met core temps van 75 / 80.
Maar dat was met een enkele fan op de radiar en met luchtstroom vanuit m'n kast.
Hiermee blaas je dus warme lucht die in je kast hangt door de radiator

Ik heb van de week een andere kast gekochet de Cooler Master CM690 advanced 2 en heb nu een dubbele fan op m'n radiator en luchtstoom van buiten naar binnen. :) Zal van de week even kijken of het nog hoger kan. :love:

hehe ja meer een hobbietje, had hem al stabiel op 4,1Ghz met core temps van 75 / 80.
Maar dat was met een enkele fan op de radiar en met luchtstroom vanuit m'n kast.
Hiermee blaas je dus warme lucht die in je kast hangt door de radiator

Ik heb van de week een andere kast gekochet de Cooler Master CM690 advanced 2 en heb nu een dubbele fan op m'n radiator en luchtstoom van buiten naar binnen. :) Zal van de week even kijken of het nog hoger kan. :love:

Mr zou je dus misschien nog even een foto kunnen maken van het moederbord? (liefst met de fan erop, maar het maakt niet super veel uit hr)

Kan je misschien een foto maken van je moederbord? kan ik inschatten of hij misschien mijn geheugenkaarten raakt of bijv dat ik mijn grafische kaart naar onderen moet plaatsen.

ik heb dit moederbord
asus_p6t_1.jpg

ik heb dit moederbord

Ik vraag me sterk af of het gaat passen... ik zal nog even meten :p

Edit: als ie 13.5 cm is in de breedte dan zal hij waarschijnlijk nog net niet de eerste geheugenbank raken, die toch niet in gebruik is. Moet er nog even over nadenken, maar miss ga ik ervoor :) 10cm is ruim voldoende en lukt gewoon zonder de videokaart te verplaatsen.

(ik wil hem dus in de "richting" van de hdds hebben dus. dan krijgt hij volgens mij wel de beste lucht binnen.

edit2: ik kom heel misschien nog in Tilburg, dus misschien valt hij nog op te halen. maar ik betwijfel het ten zeerste.

Laatst bewerkt:
Hier nog een plaatje van wanneer ik niet veel doe:
CoreTemp-Scr1.png

en wanneer ik wow aan heb staan:
CoreTemp-Scr2.png

Ik zit me dus wel een beetje zorgen te maken over de frequency. Klopt dat wel allemaal? :confused:

Ik blijf het allemaal zo raar vinden. Bijv, eerst in de BIOS gaf hij altijd max 35-40C CPU temp aan, en nu zo'n 60C? Ik zit echt te twijfelen: is het de temperatuursensoren, de processor zelf of de koeler? Ik ga waarschijnlijk morgen nog even langs een computerzaak om het te laten checken.

Laatst bewerkt:
Die frequenties willen niets zeggen :)
Dat is een eco functie in je mobo / bios. Als ie de cpu amper gebruikt draait ie de multiplier naar beneden.
Dat is de 9 en die 22,5 die je ziet :)

Maar dat zijn echt hoge temps. 90 / 93 graden...
Der is echt iets goed mis. (Draait je CPU fan wel goed en ook de goede kant op?)

Doe maar niet vele met je pc, voordat er dalijk echt iets defect gaat.
Ga terug naar de winkelen laat of plaats zelf een goede CPU koeler.

Die frequenties willen niets zeggen :)
Dat is een eco functie in je mobo / bios. Als ie de cpu amper gebruikt draait ie de multiplier naar beneden.
Dat is de 9 en die 22,5 die je ziet :)

Maar dat zijn echt hoge temps. 90 / 93 graden...
Der is echt iets goed mis. (Draait je CPU fan wel goed en ook de goede kant op?)

Doe maar niet vele met je pc, voordat er dalijk echt iets defect gaat.
Ga terug naar de winkelen laat of plaats zelf een goede CPU koeler.

Ik heb hem zelf in elkaar gezet lol. Maar ja ik ga er dus wrschnlijk nog even mee naar een pczaak. Ik weet niet precies hoesnel hij draaide, vlgens mij bij 50/60c was het 1500 of 2000 rpm ofzo, mr dat zeg ik alleen op herrinering. Ja hij draait gewoon de goede kant op.

(sorry voor de bump :))

Dus ik heb m'n pc terug nadat ik hem eergisteren naar een pczaak had gebracht... Uiteindelijk lag het niet echt aan onvoldoende koeling kan ik zeggen.

De problemen:

- Ik heb een kabel voor front audio, waarbij het gesplist word in twee: hd en ac'97. Ik had die ac'97 dus een beetje weg gepropt, en blijkt dus kortsluiting te maken met mijn moederbord.
-Een pin van de cpu fan (waarmee hij dus bevestigd wordt) was gebogen, en daardoor zat de fan niet strak genoeg.
-De cpu fan is outtake. Mensen hier op het forum zeggen dat het intake is. Daarom, op advies van jullie, de case fan aan de zijkant intake gezet. Je snapt het probleem al nu hoop ik ;)

Nou al deze dingen hebben daar dus toe geleid. Nu is alles weer goed, en de zaak heeft ook gelijk wat betere cable management gedaan :D Dus nu is alles goed.

Toch bedankt voor de hulp die ik heb gekregen (zelfs als deze fout was ;)) :thumb:

1 moet intake zijn..

Nu trek je de koude lucht weg van je CPU ipv erop blazen.
Je CPU fan zuigt lucht naar beneden en je fan in je zijscherm zuigt het juist de andere kant op..van je CPU af dus.
DAt is niet goed! (Tevens trek je hier door ook extra warme lucht van je graka langs je cpu koeler.)

Je wilt juist geforceerd extra (koude) lucht op je CPU hebben. dus 1 omdraaien

En een andere koeler kan inderdaad een oplossing zijn. De standaard cpu koelers van intel zuigen.

Je had het dus fout... Cpu fans zijn juist outtake. Mede een probleem waardoor mn cpu te warm werd (zie post hierboven) ;)

Na ieder z'n ding natuurlijk
Ik zet altijd een fan (al die in het zijscherm kan) blazent op de cpu.
Vooral omdat je zelf al een cpu koeler hebt gemonteerd die ook de lucht richting je moederbord blaast.

Maar Gelukkig kun je weer volop gamen :):thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan