Fans werken niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huppeldepup

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2005
Ik heb een Arctic Silentium T2 case. Ik heb de case opengemaakt, omdat die nogal wat herrie maakte. Nu blijkt het dat de fan van de processor (Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC) niet snel draait/af ent oe zelfs blijft hangen en herrie maakt. Bovendien doen de 2 fans aan de achterkant en 2 fans op de voeding het helemaal niet. Natuurlijk zat er erg veel stof in, dat ik zo goed mogelijk heb proberen weg te halen. Dat heeft niet geholpen. Is het waarschijnlijker dat die 4 fans kapot zijn of dat de voeding kapot is? Hoe kan ik dat testen?

Laatst bewerkt:
Ik heb een Arctic Silentium T2 case. Ik heb de case opengemaakt, omdat die nogal wat herrie maakte. Nu blijkt het dat de fan van de processor (Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC) niet snel draait/af ent oe zelfs blijft hangen en herrie maakt. Bovendien doen de 2 fans aan de achterkant en 2 fans op de voeding het helemaal niet. Natuurlijk zat er erg veel stof in, dat ik zo goed mogelijk heb proberen weg te halen. Dat heeft niet geholpen. Is het waarschijnlijker dat die 4 fans kapot zijn of dat de voeding kapot is? Hoe kan ik dat testen?

alle kabeltjes even nakijken of het wel is aangesloten.

Beetje raar verhaal, Ik heb de case opengemaakt, omdat die nogal wat herrie maakte
maar verder draait er geen enkele fan..... als er geen fan draait heb je ook geen lawaai;)

Mocht het dus zo zijn dat het wél je processorkoeler is, ArcticCooling geeft 6!! jaar garantie op het ding

Het is de processorkoeler die herrie maakt/langzamer draait/af en toe blijft hangen. De andere 4 fans werken niet.

Ik zou es zien dat je een andere kreeg op garantie....

Het probleem is dat de webshop waar ik hem gekocht heb (ANR computers) niet meer bestaat. Hoe kan ik dan aan mijn garantie komen?

Een lokale pc-boer die ook AC verkoopt es vragen of híj wat voor je kan betekenen misschien?

Dat heb ik al geprobeerd. Maar zij kunnen die garantie niet geven, omdat het serienummer niet bij hun geregistreerd staat. :(

Het is de processorkoeler die herrie maakt/langzamer draait/af en toe blijft hangen. De andere 4 fans werken niet.

Maar als, zoals je gezegd hebt, ook je andere fans NIET werken, ligt het dan wel aan die Arctic koeler of is er misschien heel iets anders aan de hand...

Dat weet ik niet. Maar alle 4 de fans zitten op de voeding aangesloten. Het lijkt me logischer dat de voeding het dan niet doet dan dat alle 4 de fans op hetzelfde moment kapot zijn. Hoe kan ik testen of het daarwerkelijk aan de voeding ligt?

De processor-koeler is echt duidelijk overleden door de hoeveelheid stof.

Best kan dat, wanneer je de processor-koeler goed schoonmakt, deze gewoon weer werkt.

En die andere fans, lijkt me bijna niet dat het door de voeding komt wanneer de rest van de pc het gewoon doet. Die fans vragen bijna geen stroom en de rest van je systeem juist wel.
Je kan het natuurlijk even testen met een andere voeding

Heb de processor-koeling al schoongemaakt, maar zonder succes. Maar dat is niet mijn grootste probleem. Het probleem is dat ik niet weet waarom die andere 4 fans het niet doen. Een andere voeding heb ik niet, maar ik zal eens vragen of iemand de voeding door wil meten. Misschien dat ik dan meer weet....

Heb de processor-koeling al schoongemaakt, maar zonder succes. Maar dat is niet mijn grootste probleem.....

Dit word echter wel het grootste probleem als de processor doorbrand, gewoon een nieuwe koeler (evt met bijbehorend koelblok) halen en die er opzetten. Je processor gaat zonder goede koeling wel erg snel achteruit en ben je aan vervanging toe zonder dat je het wilt.

De ArcticCooling Alpine 64 past wellicht op je moederbord (s754) en is daarbij ook nog erg stil. Voor een bedrag rond de 10 euro zul je deze wel kunnen verkrijgen (Alternate 9 euro)

Laatst bewerkt:
Ik zet de computer nu ook niet meer aan. Bedoelde eigenlijk met niet het grootste probleem, omdat ik weet dat ik die nieuwe processor-koeling gewoon moet vervangen. Mijn grootste probleem is dat ik niet weet waarom die andere 4 fans het niet meer doen.

Heeft de lokale computerboer die koeler (ArcticCooling Alpine 64) ook niet? of een ander (stil?) model wat op jouw socket 754 past? (dat is het socketmodel-type van je huidige koeler ....)

Heb inmiddels een processor-koeler gebeld bij een winkel hier in de stad. Deze werkt perfect. Het probleem met de andere fans is ook verholpen. Er stond maar 1,5V op die draadjes, dus heeft een vriend van mij de draadjes ergens anders op aangsloten waar wel 5V op stond. Nu doet alles het weer. Bedankt voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan