Fanspeed control werkt soms tijden niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

koenlek

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Fanspeed control werkt soms tijden niet --> extreem hete cpu

Hoi,

Mijn laptop wordt soms heel erg warm doordat de fanspeed blijft "hangen" in Vista (Home Premium). Hij blijft vanaf een bepaald moment op een bepaalde snelheid hangen en verandert voor een lange duur (van meerdere minuten tot een uur) niet, onafhankelijk van de processorbelasting/temperatuur. Hierdoor kan de temperatuur oplopen tot wel boven de 90 graden. Ik denk dat het iets met de ACPI te maken heeft. Het lijkt er op dat Ubuntu (Gutsy Gibbon) dit probleem niet heeft bij mij ook al maakt deze ook gebruik van ACPI. Ik gebruik Ubuntu alleen heel weinig, en belast het zelden zwaar, dus misschien heb ik het nog nooit gezien of meegemaakt dat dit probleem zich voordeed.
Mijn laptop is een Toshiba Satellite P200-17Z met daarin een T7200 CPU en als BIOS Phoenix Trusted Core 1.40 (De settings hierin lijken goed te staan). Hij is enkele maanden oud en ik weet niet of ik dit probleem al langer heb omdat ik pas sinds kort temperature monitoring heb geregeld. De videokaart heeft overigens geen problemen met de koeling (meestal tussen de 40 en 50 graden).
Ik heb precies dezelfde problemen gehad met OSx86 (gehackt Mac OS X zodat het draait op PCs), maar dat heb ik er niet meer op staan nu (als ik geld heb koop ik een echte, want o wat is het allemachtig mooi!). Dit deed mij wel vermoeden dat het hardware/bios gerelateerd kan zijn. Het is misschien ook applicatie gerelateerd, omdat het tot nu toe altijd gebeurt als ik Trackmania Nations draai.
Ik zou in ieder geval graag een progje willen hebben wat een alert afgeeft als de CPU boven bijv. 85 graden komt, omdat mn huidige temp monitor die optie niet heeft.
Bovendien vraag ik mij af waar het ooit aan kan liggen? Moet ik mn bios updaten? Of de laptop terug sturen? En kan het hardware gerelateerd zijn, of is het toch iets software matigs?

Ik ben ten einde raad, iedere suggestie is van harte welkom,

Groeten Koen Lekkerkerker

Laatst bewerkt:
Op zich kan 90c bij een laptop voorkomen, bij volle belasting, zonder dat dit kwaad kan.
De processor is gespecificeerd op 100c door intel.
Wat bedoel je precies met dat de fan op een bepaalde snelheid blijft hangen?
Hij zou wel op volle toeren moeten draaien lijkt me.
Verder kun je kijken of de ventilatie openingen stoffig zijn geworden, dan wordt de koeling ook bemoeilijkt, hoewel de laptop daar erg nieuw voor is.
Verder kunnnen sommige laptops slecht tegen een zachte ondergrond(tapijt ofzo) omdat dan de ventilatieopeningen ook bedekt worden.
Verder zou ik er geen probleem van maken, zolang de latop stabiel draait.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Het punt is dat hij dus niet op volle toeren draait. In feite stopt de pc op een gegeven moment voor een bepaalde duur met het aanpassen van de fan snelheid. Hij blijft dus vanaf dat moment draaien op de snelheid waarmee hij draaide. Dit is meestal gewoon de snelheid zoals hij 'standaard' draait, zoals bij geen of nagenoeg geen belasting. Als hij niet goed koelt door stof o.i.d. dan zou de fan in ieder geval constant op volle snelheid draaien, en dat doet ie dus niet. Het is een ander probleem dus.
Het is bovendien een enkele keer gebeurd dat hij uitviel (de BIOS stopt de voeding geloof ik automatisch als hij warmer dan 95 of 100 graden wordt bij wijze van preventie). Er is dus wel degelijk reden om me zorgen te maken.

Daar heb je gelijk in.
Bios intellingen staan dus goed? En energiebeheer?
Misschien kun je iets met de snelheidsregeling van speedfan doen.
Anders garantie geval?
mvg leo

Bedankt voor je reactie Leo,
ik heb speedfan net geprobeerd. Het herkent al mijn sensoren, maar vindt geen enkele fan. Het gekke is dat in OSx86 ook al geen fan werd gevonden toen ik dat met een progje uitzocht.
Ik heb Vista vandaag gebackupt en opnieuw geinstalleerd (vers vanaf DVD) en daarna Trackmania gespeeld om het te testen: wederom hetzelfde probleem, de fan draait langzaam op een constante snelheid en de cpu wordt heel heet. Ik heb in deze Vista instal (als enige) fanspeed getest met het eerder genoemde resultaat. Hardware issue lijkt mij. Ik wacht nog even om te kijken of ik het ook bij andere games heb en of het zoals bij de vorige vista install ook spontaan (zonder game, maar op een willekeurig moment) gebeurd.
Het zou wel fijn zijn als ik in ieder geval een progje heb die een alert afgeeft (visueel of met geluid) zodat ik weet wanneer ik hem ff de gelegenheid moet geven af te koelen.

Gr. Koen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan