Fanspeed verlagen van Freezer 7 Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

happyhippo

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2006
Hallo allemaal,

Ik gebruik een Freezer 7 Pro op mijn dual core E8500. Hij geeft een idle temp van 26C en als ik laad dan geeft het ongeveer 35C aan. Het draait nu wel op volle toeren (3000RPM), dit geeft nogal wat onnodige geluidsoverlast.
Ik denk dat ik het makkelijk wat trager kan laten draaien als ik zo naar de temps kijk.
Alleen weet ik niet precies hoe.
Het volgende heb ik al geprobeerd:

- Sommige ASUS moederborden hebben een Q-Fan optie in de BIOS. Ik heb dat niet of ik kan het niet vinden.
- Speedfan en PC Probe II geprobeerd zonder succes. Ook hier weer geen Q-Fan optie te bekennen bij PC Probe.
- Als een sukkel een Zalman fanmate 2 gekocht. Pas thuis ontdekt dat het een 3pin connector heeft en mijn mobo/fan hebben er 4.
- Internet doorzocht, maar niets kunnen vinden. Althans niet voor mijn setup.

Heeft iemand nog raad??

Alvast bedankt,

Happy

@mukkel

Hoe werkt dit dan precies?

Mijn Freezer Pro is met een 4pin connector direct op het moederbord aangesloten. Als ik nu zo'n adaptor koop dan zet ik de een aan de voeding en de ander waaraan? Aan de regelaar waarschijnlijk, maar die heeft dan weer 3pins en die kan ik weer niet aansluiten aan de Freezer Pro :(.

De foto is erg onduidelijk, maar als ik de tekst lettelijk neem:

Voor de aansluiting van een 4-pin koeler (CPU-koeler, kastkoeler etc.) op een 3-pin aansluiting.

Je cpu koeler is 4 pins en je zalman regelaar heeft een 3 pin uitgang.
Kabeltje ertussen en klaar toch??

Ik neem aan dat aan je normale voeding wel een 3 pins stekkertje zit.
Deze steek je in de zalman (input)

Anders kun je dit er ook voor grbruiken:
http://shop.freezinghardware.nl/ind...op_4-pin_adapterkabel&Pagina=00003&i=843&c=66

Heb toch maar een Zalman ZM-MFC2 fan control bay gekocht en dat ding werkt super :D.

Alleen even snel twee vragen (wil geen nieuwe topic starten:p):

1. Is het verplicht om je cpu en gpu koeler te verbinden met je mobo?
Ze doen het namelijk nu wel gewoon alleen piept mijn fan control bay de hele tijd

2. De Zalman komt met temperatuur sensoren. Waar moet ik deze precies plakken??
Gewoon op de processor:confused:??

Alvast bedankt

Ok ik heb dus de fan bay aangesloten en het werkt naar behoren.

Alleen krijg ik nu wel CPU fan error als ik mijn pc opstart. Dit komt waarschijnlijk omdat ik mijn CPU koeler niet aan mijn mobo heb gekoppeld.
Kan ik dit ergens uitzetten of toch maar even een manier vinden om de CPU koeler aan de mobo en fanbay te koppelen?

Ik heb dit trouwens niet gedaan omdat mijn CPU koeler en mobo 4pin connector hebben en de bijgeleverde kabels bij de fanbay bestaat uit een verlengdraad van de 4pin connector (hiermee heb ik de koeler aan de fanbay gekoppeld) en nog een paar draden waarbij een kop 4pin is en de andere 2 weer 3pins. Hier kon ik dus weer nix mee.

Bedankt,

Happy

Alleen krijg ik nu wel CPU fan error als ik mijn pc opstart. Dit komt waarschijnlijk omdat ik mijn CPU koeler niet aan mijn mobo heb gekoppeld.
Kan ik dit ergens uitzetten of toch maar even een manier vinden om de CPU koeler aan de mobo en fanbay te koppelen?
Kijk eens rond in de bios
Toets: F2 / ESC / DEL tijdens het opstarten...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan