FastDir

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartinJM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Berichten
1.144
Hallo allemaal,

Ik ben een lange tijd bezig geweest met een programma, waarvan ik nu eindelijk de eerste versie af heb!:)

Het is een programma wat op de achtergrond open staat en wat zo snel mogelijk een scherm opent als je een link aangeklikt hebt. Dit idee is ontstaan toen mijn computer er een paar keer langere tijd over deed voordat windows explorer opende. Dus ik dacht, laat ik zelf een programma maken wat een soort van mapbeheer is.

Het principe:
In het programma maak je een 'folder' aan. Daarin kan je dan snelkoppelingen kwijt. De folder sla je automatisch ergens op bij het aanmaken en als je die dan 'opent', zal er zo snel mogelijk een venster openen met daarin de snelkoppelingen die je eerder aan hebt gemaakt. Die kan je dan aanklikken, en ik heb ook voor een rechtermuisknop menu gezorgd wat ongeveer het windows menu is. Ook kan je meerdere bestanden selecteren en op enter drukken zodat je makkelijk meerdere bestanden tegelijk opent.

Hier kan je het programma downloaden: *Zie verdere posts voor de updates* (De site is nog niet af, daar ben ik ook nog aan bezig, dus je hoeft nog niet te kijken wat dat verder voorstelt. Als er geen animo is voor dit programma breng ik de downloads misschien nog onder bij een andere site die ik op dit moment host.)
Hier kan je zien hoe virustotal het bestand beoordeeld: *Outdated link, dus weggehaald*

Het programma is nu alleen nog in het engels beschikbaar, maar misschien zal ik later nog vertalingen toevoegen. Dat hangt ervan af hoe het programma aanslaat.


Bekende foutjes:
  • Het venster wat je te zien krijgt bij het openen van een folder heeft nog de naam van de form erin en niet de naam van de folder.
  • Als je meerdere bestanden probeert te openen met de rechtermuisknop, gaat dat verkeerd.

Dingen die ik misschien nog toe ga voegen (hangt ervan af hoe het programma aanslaat):
  • Drag en drop ondersteuning
  • Aanpassen van snelkoppelingen in het folder venster
  • Het opnieuw maken van een snelkoppeling naar een folder


Verder sta ik nog helemaal open voor fouten en/of suggesties!:thumb: Als je een van de boven genoemde echt een must vind, mag je die er natuurlijk altijd nog bij vermelden!

MartinJM


PS: Als je het programma helemaal van je computer af wilt hebben, dan zijn hier de plaatsen waar alle bestanden aangemaakt worden:
Er komt 1 'argumenten' bestand in de 'temp' folder van je computer, die zich doorgaans hier bevindt:
Code:
C:\Users\*USERNAME*\AppData\Local\Temp\FastDir
Verder worden er meerdere bestanden aangemaakt in de appdata folder, die zich doorgaans hier bevindt:
Code:
C:\ProgramData\MJM\FastDir
Je kan deze bestanden allemaal veilig verwijderen. Iedere keer dat je het programma opstart zullen die bestanden aangemaakt worden, mits ze nog niet bestaan.
Verder heb je natuurlijk de folder waar je het bestand gedownload hebt en je hebt de folder waar je het bestand opgeslagen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog niet werkend gekregen, op VM WIN7 x86 en mn normale WIN7 x64 install

Bij eerste gebruik:
2rw69kx.png


Bij klikken knopjes, openen van aangemaakte snelkoppeling (dat werkt wel) gaat het mis.
Heb het 'Manage Shortcuts' scherm nog niet kunnen zien/gebruiken.
35clt0z.png


Openen snelkoppeling:
jahqft.png


Na 4-5x snelkoppeling openen komt er ineens dit, maar kan ik verder ook niets mee dan een nieuw 'hoofdscherm openen'.
2nbuct3.png


Heb je het zelf in een VM getest?


p.s. het icoon van het programma is een beetje verwarrend :p
 
Hoi,

Nee, ik had het nog niet in VM getest... Zal ik doen als ik er tijd voor heb, het is een beetje druk op dit moment :confused:
Ik zal dus nog naar alle errors gaan kijken.

Vind je dat ik het icon aan moet passen of is dat zo verder wel goed?

MartinJM

[edit]
Zou je misschien even kunnen kijken in de map "C:\ProgramData\FastDir\FastDir\1.0.0.0\FastDir\Data" of daar meerdere bestanden in staan, en de namen daarvan? Daar zou misschien iets fout kunnen zijn gegaan...


Ik heb (helaas) nog geen windows in VM, dus dat kan nog even gaan duren, maar de rest probeer ik zo snel mogelijk op te lossen.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik denk al staat er een klein logo bij of in of zoiets dan ik het net iets duidelijker dat het een .exe toepassing is en geen map :p
Maar dat is meer een issue van later, als alles goed functioneert.
 
Hoi,

Ik had bij mijn vorige post nog een vraag en wat opmerkingen erbij gezet, dus zou je daar even naar kunnen kijken? En kan je misschien bij de error ook het lijnnummer vermelden? In het stuk code waar de error in is voorgekomen wordt vaker het woord 'count' gebruikt, omdat het een eigenschap is van veel verschillende soorten data types... Daardoor is het moeilijk te achterhalen waar de error zich precies heeft voorgedaan...

MartinJM

PS: Vergeten te zeggen: Bedankt voor het testen :thumb: En sorry dat blijkt dat het toch niet goed werkt....


[edit]
Hee, nu krijg ik dezelfde error. Dan kan ik nu zelf uitzoeken hoe het komt :)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ziet er normaal uit, alleen veel lege regels in de settings file.
#.data files zijn leeg.

120qib5.png
 
Hoi,

Ik heb nu in ieder geval een van alle errors opgelost en ik ben een andere error op het spoor... Wat ik alleen heel raar vind is dat het wel gewoon werkte toen het in de 'release' folder stond, en niet meer toen ik het in een andere folder zette... Gelukkig krijg ik nu dezelfde errors zodat ik er wat aan kan doen :)

Ik ga er zo snel mogelijk iets aan doen en een nieuwe versie uitbrengen. Er zit (nog) geen update in het programma, maar ik zet het hier op het forum.

MartinJM
 
Ik snap het niet helemaal. Als ik je programma start, en op de 'Add Folder' knop klik, krijg ik een savefiledialog te zien waarvan de titel zegt dat je een directory/folder moet kiezen, maar bij Opslaan Als staat dat je opslaat als een lnk bestand. Ik vind dit niet duidelijk en snap ook niet wat ik nu hoor te doen. Misschien moet je dat even herzien.

Als ik op 'Manage Shortcuts' klik, loopt hij vast (FastDir werkt niet meer).
 
De folders worden opgeslagen als .Ink bestand. Dat is gewoon een link naar het programma met daarbij een argument. Ik ben nu bezig met een nieuwe versie, waarin meerdere bugs zullen zijn verholpen.

MartinJM

[edit]
Een paar bug waren veroorzaakt door een code die meerdere keren op dezelfde manier was toegepast, die in mijn tests eerst wel werkten, maar later, na het verplaatsen naar een andere folder, niet meer werkten. Waarom weet ik niet, maar ik weet nu wel hoe ik het beter kan testen. Dat zal ik dus ook doen.

De volgende versie verwacht ik morgen middag af te hebben, aangezien ik 's ochtends gewoonweg geen tijd heb.
[/edit]

[edit]
Is het misschien een beter idee om een eigen extensie hiervoor aan te maken, of lijkt dat jullie juist onhandig?

Ik had ook gezien dat ik de help button wel aan had gezet, maar er niks aan verbonden had. Dat zal ik in de volgende versie ook rechtzetten... Eerst nog primitief met een msgbox, maar later zal dat nog veranderen naar een form. Het heeft op dit moment niet de hoogste prioriteit door de bugs.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

In mijn vorige post zei ik nog dat ik morgen de nieuwe versie zou uploaden, maar dat heb ik toch nu maar gelijk gedaan.

Wat is er veranderd:
  • Meerdere bugs zijn opgelost (op deze computer, nog niet getest op andere computers)
  • Help-msgbox bij het maken van een folder (in de savefiledialog)
  • Statuslabel toegevoegd bij het 'Manage shortcuts' form
  • Een paar kleine andere foutjes die het programma net wat netter maken

Dus, zie hier, FastDir 1.1: *Scroll naar beneden voor de update*

Ik hoop dat het deze keer ook op andere en niet alleen op mijn computer werkt...

MartinJM
 
Laatst bewerkt:
Programma doet me denken aan de windows werkbalkjes.


Hier nog wat aandachtspunten:

  • verwijder de interop dll => exception wanneer nodig
  • verwijder het bestand waar je naar linkt => exception (file not found)
  • folder verwijderen => altijd nog in de combobox
  • kan folders niet wijzigen/verwijderen in programma
  • kan folder aanmaken met zelfde naam (verwijder map, nieuwe maken met de zelfde naam)
  • kan spatie(s) als naam gebruiken bij shortcuts
  • kan (voorbeeld) "~!@#$%^&*()__+}{>??<>||||\\\///;'.[," als naam gebruiken (exception) (=> bij wijzigen wordt de snelkoppeling verwijderd met de exception)
  • delete shortcut => geen confirm delete messagebox
  • edit/delete enabled/disabled niet altijd in sync met selectie (vb bij wijzigen combobox)

om een aantal van deze dingen bij te houden moet je misschien veel gebruik maken van de file watcher of andere manieren.
 
Hoi,

Ik ga nu naar de dll kijken, ik hoop dat dat makkelijk op te lossen is. Verder zouden er geen exceptions moeten kunnen komen voor bestanden, ik check bij ieder bestand of het bestaat bij het opstarten van het programma. Verder zijn de oplossingen moeilijk te vinden zonder de errors...

Voor het folder verwijderen: dat is (nog) niet mogelijk in het programma. Ook zal het dan niet zo zijn dat je hem in windows kan verwijderen en dat hij dan weg is in mijn programma. Wel zal er nog een mogelijkheid komen om de folder nog eens op te slaan.

Als jij een folder wilt aanmaken met dezelfde naam, dan is dat jouw keuze. :p Lijkt mij niet handig, maar het programma kijkt niet naar namen, alleen ID's.

De delete shortcut messagebox was ik inderdaad vergeten, zal dan ook toegevoegd zijn in de volgende versie.

Ik ga nog kijken naar de contextmenustrip. Ik dacht dat dat wel in sync was in de laatste versie :confused:

Dank voor het testen!:thumb:

MartinJM


PS: Denk je dat het handig is om filewatchers te gebruiken voor verwijderde folders? (Dat is toch wat je bedoelde?) Of moet ik daar dan misschien nog (later) een optie voor maken?

[edit]
Kan je me misschien precies vertellen wanneer en hoe de sync van de edit/enable (in de foldermanager) niet goed gaat? Het lukt mij nu niet om dat te reproduceren. Daardoor is het heel moeilijk om de fout te vinden, en dus op te lossen...

Spatiefout en de 'rare' bestandsnaam fout heb ik al opgelost. Ook de messagebox bij het verwijderen van een shortcut heb ik toegevoegd. Ik wacht nog met het uitbrengen van een nieuwe versie totdat ik meerdere, grotere fouten heb opgelost of grotere functies heb toegevoegd.


Ik kan de dll ook niet zomaar verwijderen. Ik gebruik hem namelijk ook. Tenzij je natuurlijk een andere (handige) manier weet om een snelkoppeling te maken in windows. (Ik gebruik vb.NET)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
- Met dezelfde naam bedoel ik de combinatie met de map eerst verwijderen, en daarna opnieuw aanmaken met een zelfde naam. Op de desktop staat hij dan 1x maar 2x in je programma. (en ik neem eigenlijk aan dat later de ID's niet meer zichtbaar zijn aangezien deze niet van belang zijn bij gebruikers.

- De sync is als je met rechtermuis een item aanklikt. Ook misschien handig om de 'Load' automatisch te doen bij het wijzigen van de combobox. Of in iedergeval de oude items uit de lijst te verwijderen.

k19xu0.png

wb6j3c.png


- Er zijn wel programma's om je exe en dll's te combineren, is misschien wel een optie.
 
Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie! :thumb:

Het is raar dat het contextmenu bij jou niet werkt, hier heeft het altijd gewerkt... Maar ik begrijp nu goed wat je bedoelt en ik ga ernaar kijken.

Ik had de combobox eerst nog niet goed ingesteld, waardoor je er zelf nog in kon typen. Dan is een load button handiger, maar je hebt gelijk, nu kan het beter gelijk bij het selecteren van de folder.

Ik ga kijken of ik dan een goed programma kan vinden om de dll bij de exe te voegen. Maar als je een error krijgt, betwijfel ik of het werkt. Ik ga het in ieder geval proberen. :thumb:

MartinJM
 
FastDir 1.3

Hallo,

Ik heb nu een code gevonden waardoor de dll overbodig werd, dus ik hoop dat het dan wel goed werkt. Ook heb ik nu de sync van het rechtermuisknopmenu anders gedaan waardoor het hopelijk nu wel goed werkt. Er is nog wel de mogelijkheid zodat het niet helemaal goed gaat, maar dan werkt het gewoon niet meer. Er komen bij mij in ieder geval geen errors, ook al gebeurd er ook niks...
Ook de load button heb ik weggehaald.

Zie hier de nieuwe update: *Kijk verder in deze thread voor de nieuwste updates!*

Ik zou graag weer opmerkingen en tips ontvangen zodat ik er nog goed aan verder kan werken zodat het steeds functioneler wordt. Wat ik nog op het lijstje heb staan om te doen:
  • Rechtermuisknopmenu uitbreiden
  • Icon aanpassen
  • Site uitbreiden
  • Automatisch de folders verwijderen bij verwijdering uit windows explorer
  • Meer settings aanmaken, waardoor je meer controle krijgt over het programma (Dit kan nog even duren, het staat niet bovenaan mijn lijstje)

In versie 1.3 zijn de rechtermuisknopmenu items al wel toegevoegd, maar er zit nog geen achterliggende code achter, dus ze kunnen nog niet gebruikt worden.

Ik hoop natuurlijk nog steeds dat de errors er nu echt allemaal uit zijn, maar anders hoor ik het nog wel! :thumb:
MartinJM
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik wil even laten weten dat ik vanavond weg ga richting Rome! :d

Daardoor zal ik minstens een week geen reacties achterlaten en zal ik ook niet in staat zijn verder te werken aan het programma. Ik heb nog geprobeerd om een nieuwe versie af te krijgen, maar helaas is dat niet gelukt :confused:

MartinJM
 
Was ook even afwezig :p Hier nog wat dingen.

Anchor:
332o3mh.png


Verwacht OK/Cancel volgorde. Op manage folders staat close ook rechts onder. (dialog form van maken)
2ighzeu.png


Zonder folder misschien beter om de 'manage folder' button te vergrendelen ipv toch het scherm openen en dan een msg box showen. Of waarom niet alleen een msg box?
3521x91.png


De sync loopt mis denk ik wanneer ik right click op item doe, het item wordt niet geselecteerd voor het contextmenu te voorschijn komt. (listview issue?)
7080gn.png


Overall werkt het meeste wel alleen moet het nog wat gebruikers vriendelijker, ook interface wise.

als ik in de folder zit moet ik:

- right click, settings
- manage folders
- select folder
- add shortcut
- browse file
- confirm & alle vensters weer sluiten

om een folder toe te voegen, dit zijn wel erg veel handelingen (ook loopt hij regelmatig vast bij <click browse>)
 
Hoi,

Hartelijk bedankt voor de reactie!

Ik weet nu (eindelijk) waarom de sync niet helemaal goed werkte: Ik had de codes voor de contextmenustrip bij het 'mousedown'-event neergezet.... Nu staan ze bij het 'mouseup'-event, en nu zou het echt moeten werken (Dat zei ik de vorige keer ook al, of niet? :eek:)

Ik was inderdaad de anchors van die 2 controls vergeten, maar dat heb ik ook even snel opgelost. Ook heb ik de buttons geplaatst zoals voorgesteld.


Ik ben nu bezig aan een manier zodat het toevoegen van snelkoppelingen makkelijker gaat, maar dat lukte eerst niet helemaal goed, dus dat kan nog even duren... Als je geen folders hebt gemaakt en toch de foldermanager opent, dan komt die msgbox naar boven samen met het form omdat er in de form zelf pas wordt 'gekeken' of er wel folders zijn. En als die er zijn worden ze gelijk toegevoegd aan de combobox. Ik zal kijken of ik er nog wat aan kan doen, maar laat ik eerst eens werken aan (alle) andere dingen die nog moeten gebeuren.


De update met de veranderingen komt pas later, als ik klaar ben met meerdere codes, nu zijn er alleen nog interface-updates (en de sync)...

MartinJM
 
Je kunt ook je contextmenu wijzigen bij het listviewselectionchanged event en dan zoiets als dit

Code:
deleteFolderMenuItem.Enabled = lvFolders.SelectedItems.Count > 0;
 
Hoi,

Ik hoop eigenlijk dat het nu wel werkt, maar als het nog steeds niet werkt, dan zal ik jouw manier gaan gebruiken. Het nadeel daarvan is eigenlijk dat die lijn code ook gedaan wordt als het op zich helemaal niet nodig is... Dat zal niet zoveel uitmaken op de huidige systemen, maar op tragere systemen, waarvoor het programma gedeeltelijk is bedoelt, kan het misschien toch verschillen, afhankelijk van welke/hoeveel andere programma's er al aan staan en hoe vaak een gebruiker een ander item selecteert.

Dus, mocht mijn nieuwste manier niet werken, dan probeer ik het nog eens op jouw manier.

Bedankt voor je suggestie en het meedenken! :)

MartinJM
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan