FAT 32 en NTSF tegelijk...

Status
Niet open voor verdere reacties.

anja8888

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2003
Hallo,

Ik heb een vraag aangaande mijn tweede harde schijf.
Momenteel heb ik dus het probleem dat als ik een filmpje op wil slaan of terug wil sturen
naar mijn videocamera om het vervolgens te kunnen copiëren naar een videoband dat mijn computer aangeeft
dat ik de harde schijf beter kan converteren naar NTSF.
Nu is dat op beide schijven FAT32.Ik heb als besturingssysteem Windows XP Prof en gebruik als bewerkings-
programma Windows Movie Player. Nu duurd het echt uren voor dat ik eens het filmpje alleen al heb
opgeslagen en een filmpje dat langer duurd dan 10 minuten moet ik al in tweeën gaan delen.
Nu is mijn vraag dus: kan ik de tweede harde schijf converteren naar NTSF en de (hoofd)eerste harde
schijf op FAT32 laten?
Ik hoop dat er iemand een antwoord heeft op mijn vraag.

Bedankt alvast!
groetjes, Anja.

Ja, dat kan. Je converteerd (niet formatteerd!) één schijf naar NTFS en laat de ander voor wat hij is :).

Je kan zelf één schijf NTFS en FAT laten zijn. Als je partities maakt *(dus stukjes schijf) werkt het ook :).

Het converteren naar NTFS van een geïnstalleerd systeem is geen aanrader, de clustergrootte wordt dan 512 kb en dat is niet echt optimaal.

Maar meer in de lijn van je vraag, waarom moet je dan NTFS hebben, wat zijn de voordelen? Je bestand wordt er niet kleiner van en snelheid van overdracht zal ook weinig uitmaken.

Via E-mail ontving ik:

Hoi,

Bedankt voor jouw reactie.
Maar toch nog een vraag : werkt NTSF ook echt sneller en beter?

groetjes ,
Anja.

Reageer aub op het forum en niet via E-mail :).

<hr>
Weet ik niet. Mischien dat Cavenman het weet.
Ik weet dat je NTFS voor beveiliging heel goed kan gebruiken.

NTFS werkt stabieler en in mijn ervaring beter tegen bestandsfragmentatie. Aan de extra beveiliging heeft de thuisgebruiker geen boodschap, denk ik.

Je kan wel met Partition Magic de clustergrootte van de partitie wijzigen zonder data verlies na het converteren vanaf de command prompt naar NTFS. Een clustergrootte van 4 kb i.p.v. de 512 B, die je na converteren krijgt, is m.i. beter voor de systeemprestaties op termijn.

Converteren:
- start, uitvoeren, cmd [enter]
- CONVERT C: /fs:ntfs [enter]
(C: = de stationsaanduiding)

Hierna met PM de clustergrootte wijzigen. Vergeet niet eerst een backup te maken voordat je begint.

Geplaatst door caveman
NTFS werkt stabieler en in mijn ervaring beter tegen bestandsfragmentatie. Aan de extra beveiliging heeft de thuisgebruiker geen boodschap, denk ik.

Je kan wel met Partition Magic de clustergrootte van de partitie wijzigen zonder data verlies na het converteren vanaf de command prompt naar NTFS. Een clustergrootte van 4 kb i.p.v. de 512 B, die je na converteren krijgt, is m.i. beter voor de systeemprestaties op termijn.

Converteren:
- start, uitvoeren, cmd [enter]
- CONVERT C: /fs:ntfs [enter]
(C: = de stationsaanduiding)

Hierna met PM de clustergrootte wijzigen. Vergeet niet eerst een backup te maken voordat je begint.

De tweede harde schijf zal niet C zijn, maar D:p

Groetjes,
Bennie

Bennie,

Bedankt voor jouw reactie.
Is het wel aan te raden (en veilig>>m.n voor mijn computer) om dus over te gaan op NTFS?
Hoe lang duurd het in zijn geheel ongeveer om te converteren?
Mijn tweede harde schijf is by the way : E:
Tips altijd welkom!

Groetjes,Anja.

Het conversieproces zal mede afhangen van de grootte van de harde schijf, hoeveel data die erop staat en je processor. Neem er de tijd voor!

Wat heb je op die E-schijf staan? Is dat alleen maar data? Of staan er ook programma's op? Het is inderdaad RAADZAAM zoals Caveman zegt om een backup te hebben van die data voordat je gaat converteren!!!

Iets anders. Die 512KB clustergrootte is i.d.d. een probleem, dat echter wel valt te omzeilen. Als je geen Partition Magic hebt, moet je in ieder geval hier kijken:
http://aumha.org/win5/a/ntfscvt.htm

Je vindt daar talloze tips, info, voor- en nadelen van NTFS.

Groetjes,
Bennie

Hoi Bennie!

Ik heb deze tweede harde schijf van 80 GB speciaal in mijn computer gezet omdat het mij werd aangeraden om de filmpjes te kunnen bewerken en op te slaan.
Maar als ik dus een filmpje bewerk kan ik al niet verder dan 10 minuten, vandaar dat de computer dan zegt : converteer naar NTFS.
Op mijn tweede harde schijf heb ik alleen filmpjes opgeslagen staan en dat is in totaal 854 MB . Met de verborgen bestanden erbij gebruik ik dus maar 998 MB van de 80 GB.
Wat doe ik nou niet goed, ik snap er niets van hoor!

groetjes Anja.

Wat je verkeerd doet?
denk001.gif
denk001.gif

Ik zou die data tijdelijk naar je andere schijf kopiëren en dan de nieuwe schijf converteren naar NTFS.

Heb je trouwens de beschikking over Partition Magic? Anders zou je bij wijze van proef die nieuwe schijf kunnen partioneren in twee partities, waarvan dan 1 partitie NTFS is. Kijk dan of je nog steeds die melding krijgt.

Groetjes,
Bennie

Bennie,

Nou je hebt me overtuigd... ik ga proberen om mijn tweede harde schijf te converteren naar NTFS.
Goede tip trouwens om mijn bestaande bestanden even te copiëren naar mijn hoofd harde schijf, zo hoef ik ook geen back up te maken (scheelt weer...)
Als alles werkt kom ik zeker weer in de lucht enne: thanx!! (ook als het niet zo is.....maar we blijven optimistisch;-) )

groetjes, Anja.

Bennie,

Even snel nog een vraag: wat bedoel je met die "clustergrootte"?
En partition Magic , dat heb ik niet.

Anja.

Ik ben heeeeeel erg blij !!!!

Het converteren is gelukt, het duurde maar iets van 10 minuutjes.
Daarna ben ik nog even naar het stukje gegaan van "Multimedia" en zag ik dus dat je filmpjes kan omzetten m.b.v. TMPG.
Die heb ik dus gedownload en nu kan ik zelfs de filmpjes bekijken met de DVD- speler!

Echt TOP !!

Thanx a lot !!

Groetjes,
Anja.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan