FAT of NTFS voor XP installatie?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jamba
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jamba

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik Installeer XP op mijn systeem. Dat bestaat uit twee harde schijven.
Een harde schijf heeft de volgende partities:
c: 10 gb
e: 500 mb
f: 65 gb

De ander schijf heeft 10 gb

Op f en de tweede hd staan data die ik wil bewaren. Alle partities/hd zijn FAT.

Ik wil op C XP gaan installeren. Is het verstandig die naar NTPS te formateren terwijl ik de rest in FAT laat?

Zo ja wat is het best: quick format, format of convert?

Je kunt een xp installatie ook best uitvoeren op een FAT indeling, de enige voordelen die je met NTFS zou hebben is een betere beveiliging van mappen enz.

Je kunt voor XP het best NTFS gebruiken. Die C: kun je gewoon formatteren. Format is het best maar duurt ook het langst. Omdat er op die andere partities al data staat zou je die moeten converteren, maar dit is volgens mij een best riskante operatie. Maar als je de data makkelijk kunt backuppen, dan de schijf formatteren en de data weer terug zetten is dat natuurlijk mooi. Maar dat hangt van de hoeveelheid data af.

Geplaatst door megabit
Je kunt voor XP het best NTFS gebruiken.

Ik vraag me dus nog steeds af waarom iedereen dat altijd aanraad ?? voor thuis gebruik zie ik de voordelen ven NTFS tegenover FAT32 nog steeds niet.

NTFS is niet sneller dan FAT integendeel vaak zelfs het enige voordeel wat er zou zijn is een betere mogenlijkheid tot beveiligen op map nivo.

Snelheid is belangrijk voor me gezien ik een redelijk oud systeem heb (p3). Ik dacht dat ntfs sneller zou zijn dan FAT, is dat niet zo?

You must use the FAT filing system if you have any of the following requirements:
You dual boot with any Operating System other than Windows 2000 or NT (note: NT version 3.x or 4.x cannot read FAT32 volumes, only FAT16).
You want to be able to access the volumes using any Operating System other than Windows XP, 2000 or NT. In other words, if you want to be able to use a DOS or Windows 9x/ME boot diskette to boot the machine and access the volumes.
You are formatting a floppy disk.
You may decide later that you want to dual boot. You can convert a FAT volume to NTFS, but not vice-versa: it's a one-way conversion.

You must use the NTFS filing system if you have any of the following requirements:
You want to be able to encrypt files so that only a certain user can access them.
You want to use fault tolerant disk configurations such as RAID 5 or mirroring.
You want to assign permissions to files, specifying which users or groups have access to which files and folders.
You want to store files larger than 4 GB.
You want to format partitions larger than 32 GB.
You want to audit files for access by certain users or groups.
You do not want the files to be accessed by someone using a boot disk.
You need a more robust filing system that is less prone to errors or corruption.

Geplaatst door jamba
Snelheid is belangrijk voor me gezien ik een redelijk oud systeem heb (p3). Ik dacht dat ntfs sneller zou zijn dan FAT, is dat niet zo?

NTFS heeft een grotere blok grote dan FAT waardoor zoek tijden langer kunnen worden.
Persoonlijk zou ik zeker op een wat ouder systeem gewoon xp lekker op FAT32 draaien zeker als snelheid belangrijk is en je het niet echt nodig vindt op map nivo enz te beveiligen.

een tijdje terug heb ik in de helpmij nieuwsbrief een stukje geschreven over FAT en NTFS.

FAT32
Met de komst van Windows 95 OSR2 kwam de clustergrootte wat meer op de achtergrond. Dit besturingssysteem kon namelijk ook werken met de opvolger van FAT16: FAT32. Het principe van dit systeem is grotendeels gelijk aan dat van FAT16, maar toch zijn er een aantal verschillen. De belangrijkste twee:
1 ) Kleinere clustergroottes
FAT32 heeft meer bits beschikbaar om het clusternummer in op te slaan.
Er zijn dus meer clusters beschikbaar, waardoor de clusters een stuk kleiner
kunnen zijn dan bij FAT16.

2 ) Ondersteuning van harde schijven tot 2 TB (= 2048 GB)

Mede door de beschikbaarheid van meer clusters is het nu mogelijk veel grotere harde schijven te gebruiken dan FAT16.
FAT32 is dus behalve ruimtebesparend ook nog eens foutbestendiger dan zijn voorganger.

De nadelen
Zoals vaak hebben dingen naast voordelen ook nadelen. Dit geldt ook voor FAT32. Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om een schijf met het FAT32-bestandssysteem aan te spreken vanuit besturingssystemen die dit nog niet ondersteunen (DOS, Windows 3.x, Windows 95 orig, Windows NT).
Verder is het ook niet meer mogelijk om de FAT32-HD te comprimeren met DriveSpace / DoubleSpace.

Het Andere bestandssysteem.

NTFS
Na FAT is NTFS (New Technology File System) waarschijnlijk het meest gebruikte bestandssysteem. Het hoort bij Windows NT, en wordt vooral door bedrijven gebruikt.
Met de komst van het wat gebruiksvriendelijkere Windows 2000 en Windows XP wordt NTFS nu ook wat meer door particulieren gebruikt.
Het systeem neemt meer ruimte in dat FAT, aangezien het meerdere kopieën van de MFT
(Master File Table) bijhoudt om de kans op verlies van gegevens tot een minimum te beperken. Andere eigenschappen zijn Hot Fixing
(automatisch slechte sectoren detecteren en markeren) en een goede performance bij grote harde schijven.
Als laatste heeft NTFS ook nog eens goede security-opties.
Zo kunnen bepaalde bestanden of directories versleuteld worden zodat mensen waar de data niet
voor bedoeld is er ook niet bij kunnen.

@megabit,

Ik weet wel wat FAT 32 en NTFS doet maar de voordelen van NTFS tov FAT 32 ???

Voordelen van FAT 32 zijn in mijn ogen.

1) als er wat gebeurd met je systeem is hij gewoon met een goeie opstart diskette bereikbaar en evt te herstellen.
2) het is sneller dan NTFS
3) wil je ooit nog eens formateren of indelen met bv fdisk is dit gewoon mogenljk zonder kunst gerepen zoals verwijderen NON-DOS partitie enz oke met xp schijf kun je ook een hoop fdisk vindt ik persoonlijk net ff sneller en handiger.
4) Het gezegt dat je aan een max van 32 GB schijf zit is bull-s.hit als je fdisk voor grote schijfen gebruikt kun je ook veel hoger gaan ( zelf 80 GB als FAT staan )

Nadelen FAT32 :

1) niet beveiligen op map nivo of user nivo
2) files groter dan 4 GB gaat niet , waneer gebruik je dat ? hooguit met video bewerking.

@gekky29

Zoals ik hier ook schrijf en in dat topic wat jij ook al aangeeft gebruik wel de juiste spullen , in dit geval een fdisk die wel grote schijven aankan.
Het hele indelen van je pc enz draait om het gebruik van de juiste spullen.

Laatst bewerkt:
@ Tazman

Het grootste nadeel van FAT 32 is:

Boven een schijfgrootte van 8 Gig word je clustergroote 8Kb
Boven een schijfgrootte van 16 Gig word je clustergroote 16Kb
Bestanden kunnen niet groter zijn dan 4 Gig
Win2K en XP kunnen maar formateren tot 32 Gig
Je hebt Win98 nodig voor formateren tot max. 127 Gig.

Eric.

@tazman,

Ik ben het met je eens dat het per persoon verschilt of FAT32 of NTFS beter is om te gebruiken. Bij mij zijn de voordelen van NTFS groter dan de nadelen (files groter dan 4gb enz.). Dus misschien is het voor Jamba het makkelijkst om het FAT32 te houden.

Ik heb sinds gisteren een 160gb hd samen met mijn ''oude'' 40gb hd.

Ik gebruikte vroeger altijd FAT32 omdat ik meende dat het echt sneller was.

Nou had ik gisteren partities aangemaakt en de c:\ geformateerd als FAT32. De andere partities formateer ik altijd later in WinXP zelf. Nu is één van die partities 115gb groot en ik kan hem in XP alleen maar formateren als NTFS. Dit waarschijnlijk dan omdat FAT32 niet zulke grote partities ondersteund.

Omdat ik FAT32 en NTFS niet door elkaar wil hebben, heb ik de andere partities ook maar naar NTFS geformateerd/omgezet.

Ik zal je vertellen, ik merk helemaal geen verschil tussen FAT32 en NTFS. Ik kan er gewoon zelfs feilloos op gamen. Iets wat ik voorheen nooit geloofde dat dat goed met NTFS wou.

Ik ga nu dus alleen nog maar NTFS gebruiken en doe dit binnenkort ook op de laptop. Ik zie geen (merkbare) nadelen.

FAT versa NTSF

Ontegenzeggelijk de voordelen van NTSF levert dit voor velen problemen op na herinstallatie van Windows. Bestaande bestanden (op secundaire partities) zijn dan niet meer bereikbaar, alvorens in te stellen dat men opnieuw eigenaar wil worden van de mappen. Meldingen als "geen toegang" etc verschijnen als men na herinstallatie bestaande bestanden probeert te benaderen. Dit komt omdat in NTSF eigenaar-rechten worden toegewezen aan mappen. Deze toegangsrechten worden niet meegenomen, bij herinstallatie van Windows XP. Voor de doorsnee gebruiker, en zeker zij die nogal eens een herinstallatie uitvoeren, lijkt het mij handiger om de FAT indeling te gebruiken.

Re: FAT versa NTSF

Geplaatst door Wiempie
Ontegenzeggelijk de voordelen van NTSF levert dit voor velen problemen op na herinstallatie van Windows. Bestaande bestanden (op secundaire partities) zijn dan niet meer bereikbaar, alvorens in te stellen dat men opnieuw eigenaar wil worden van de mappen. Meldingen als "geen toegang" etc verschijnen als men na herinstallatie bestaande bestanden probeert te benaderen. Dit komt omdat in NTSF eigenaar-rechten worden toegewezen aan mappen. Deze toegangsrechten worden niet meegenomen, bij herinstallatie van Windows XP. Voor de doorsnee gebruiker, en zeker zij die nogal eens een herinstallatie uitvoeren, lijkt het mij handiger om de FAT indeling te gebruiken.

Dat is toch alleen als je rechten hebt toekent aan deze mappen/partities?

ntfs of fat32

Een echt scherp omslagpunt is er niet. De vuistregel zegt echter dat
FAT32 voordeel oplevert bij harde schijven kleiner dan 32GB (!),
terwijl NTFS voordeliger is als de harde schijf groter is dan 32GB.
FAT32 is bovendien handiger als je meer dan één
besturingssysteem op de pc installeert. Veel Windows-versies
kunnen immers geen NTFS-partities lezen - dat kan alleen met
Windows XP, 2000 en NT. Verder is NTFS de enige optie als je
gebruik wilt maken van de extra's zoals
betere beveiliging en compressie.

Re: Re: FAT versa NTSF

Geplaatst door Muurhond

Dat is toch alleen als je rechten hebt toekent aan deze mappen/partities?

Dat is als je ervoor kiest als je de gebruikers aanmaakt om de mappen persoonlijk te maken. Deze rechten zijn echter in de veilige modus te veranderen (bij professional dacht ik ook gewoon in Windows).

Re: Re: Re: FAT versa NTSF

Geplaatst door megabit

Dat is als je ervoor kiest als je de gebruikers aanmaakt om de mappen persoonlijk te maken. Deze rechten zijn echter in de veilige modus te veranderen (bij professional dacht ik ook gewoon in Windows).

Ja precies. Ik dacht al..... :)

Herinstallatie

Herinstallatie, wat is dat ?

Volgens mij is het belangrijkste je systeem gezond te houden en niet elke gek te geloven die zegt dat hij iets fantastisch gratis aan jou geeft.

Alles opnieuw instaleren kan, maar dat heet "uithuilen en opnieuw beginnen".

LET OP: Als je je schijven dynamisch maakt, is een herinstallatie zover ik weet niet eens mogelijk.

Maak een Ghost van je opstartschijf en je hoeft nooit meer uit te huilen.

Eric.

Re: Herinstallatie

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Herinstallatie, wat is dat ?

Volgens mij is het belangrijkste je systeem gezond te houden en niet elke gek te geloven die zegt dat hij iets fantastisch gratis aan jou geeft.

Alles opnieuw instaleren kan, maar dat heet "uithuilen en opnieuw beginnen".

LET OP: Als je je schijven dynamisch maakt, is een herinstallatie zover ik weet niet eens mogelijk.

Maak een Ghost van je opstartschijf en je hoeft nooit meer uit te huilen.

Eric.

Wat bedoel je precies? Vooral 'Volgens mij is het belangrijkste je systeem gezond te houden en niet elke gek te geloven die zegt dat hij iets fantastisch gratis aan jou geeft.' snap ik niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan