FAT of NTFS voor XP installatie?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jamba
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
FAT versa NTSF

Voor Muurhond;
Als je Windows XP installeert (NTSF) wordt je automatisch eigenaar (admin) van alle mappen. Na een volgende herinstallatie wordt een NIEUWE ADMIN (eigenaaar) aangemaakt met een andere code dan bij de vorige installatie. Dat is de reden waarom oude bestanden dan ontoegankelijk worden in NTSF. De toegangsrechten voor bestaande mappen in NTSF op secundaire partities blijven namelijk op naam van de "vorige/oude" gebruiker staan. Dit is natuurlijk op te lossen door opnieuw eigenaar te worden van de mappen/bestanden, maar ik heb al diverse keren de oplossing moeten aandragen voor minder ervaren gebruikers. Daarom dat ik stel dat het voor menigeen handiger is om in FAT te werken. Dan heb je het probleem van eigenaar/rechten niet! Wat de opmerking van iemand anders betreft over het niet zomaar alles geloven, daar ben ik het helemaal mee eens. Voor gratis proggies betaal je vaak op een andere manier. Namelijk met de ellende die er over je heen komt als het systeem crashed en spyware!

Hallo,

Fdisk kan tegenwoordig ook schijven van 120 GB aan.

MVG,

Mavaros

Re: FAT versa NTSF

Geplaatst door Wiempie
Voor Muurhond;
Als je Windows XP installeert (NTSF) wordt je automatisch eigenaar (admin) van alle mappen. Na een volgende herinstallatie wordt een NIEUWE ADMIN (eigenaaar) aangemaakt met een andere code dan bij de vorige installatie. Dat is de reden waarom oude bestanden dan ontoegankelijk worden in NTSF. De toegangsrechten voor bestaande mappen in NTSF op secundaire partities blijven namelijk op naam van de "vorige/oude" gebruiker staan. Dit is natuurlijk op te lossen door opnieuw eigenaar te worden van de mappen/bestanden, maar ik heb al diverse keren de oplossing moeten aandragen voor minder ervaren gebruikers. Daarom dat ik stel dat het voor menigeen handiger is om in FAT te werken. Dan heb je het probleem van eigenaar/rechten niet! Wat de opmerking van iemand anders betreft over het niet zomaar alles geloven, daar ben ik het helemaal mee eens. Voor gratis proggies betaal je vaak op een andere manier. Namelijk met de ellende die er over je heen komt als het systeem crashed en spyware!

De ingebouwde admingroep heeft eveneens altijd de rechten op bestanden. zodra jij je bak opnieuw installeerd word de nieuwe administrator (en ook de eerste nieuwe gebruiker die je aanmaakt) automagisch lid van die groep en Tada de bestanden zijn nog steeds
te benaderen. Misschien ben je dan de eigenaar niet maar als je maar volledige rechten hebt toch?

Sorry maar ik draai al xp sinds hij uit was (iets daarvoor zelfs) en herinstalleer mijn machine 1x per 1 a 2 maanden draai volledig NTFS op alle partities(op een EXT3 partitie na dan) en ik heb nog nooit bestanden moeten eigenaren.

Microsoft over FAT en NTSF

Microsoft Knowledge Base Article - 810881

Foutbericht 'Toegang geweigerd' wanneer u een map probeert te
openen
Van toepassing op
Symptomen
Wanneer u een map probeert te openen in Windows XP
Professional, wordt het volgende foutbericht weergegeven,
waarbij map de naam is van de map die u niet kunt openen:

Map is niet toegankelijk. Toegang geweigerd.
Oorzaak
Dit probleem doet zich voor wanneer de map die u wilt openen,
is gemaakt met het bestandssysteem NTFS in een vorige
installatie van Windows, waarna Windows XP Professional werd
geïnstalleerd. Het probleem treedt ook op als uw
gebruikersnaam en wachtwoord correct zijn opgegeven. De
oorzaak hiervan is dat de beveiligings-id voor de gebruiker is
gewijzigd. Uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn weliswaar
onveranderd, maar uw beveiligings-id komt niet meer overeen
met de beveiligings-id van de eigenaar van de map die u niet
kunt openen.

Het kan gebeuren dat uw gebruikersnaam en wachtwoord
ongewijzigd zijn gebleven, maar dat u de map niet meer kunt
openen nadat u bijvoorbeeld de volgende handelingen hebt
uitgevoerd:
Vóór de installatie van Windows XP Professional hebt u de
feitelijke locatie of doellocatie van de map Mijn documenten
verplaatst naar een ander volume.
U hebt de primaire partitie geformatteerd.
U hebt Windows XP Professional geïnstalleerd.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat daar staat klopt, maar dat komt alleen voor indien de "nieuwe"gebruiker geen admin rechten heeft. en dus gewoon een "user" is.

Aangezien het merendeel van de thuisgebruikers maar 1 user account hebben (vaak ook nog de autologon aan) betekend dat in 9 van de 10 gevallen dat het account waarmee zij aanloggen lid is van de Administrator group (beheerder)
Oftewel, zij kunnen dus gewoon bij de bestanden.

FAT versa NTSF

Alleen vreemd dat ik dergelijk probleem vorig jaar wel ondervond op mijn XP systeem, terwijl er geen andere gebruikers toegevoegd waren. En ik ben zeker niet iemand die het elke twee maanden nodig heeft om zijn systeem ter herinstalleren, ga er bovendien maar van uit dat ik niets uit de mouw heb geschud. Ik werk ook al langer met XP. Mijn ervaring gaat terug tot W95. Bovendien de laatste mogelijke oorzaken die Microsoft zélf aangeeft in Knowledge Base Article - 810881 "U hebt de primaire partitie geformatteerd" en "U hebt Windows XP Professional geïnstalleerd, worden gewoon terzijde geschoven." Tsja, als we dan het zelf allemaal veel beter weten dan de Softwarefabrikant zelf.............? Hiermee beschouw ik dit van mijn kant afgehandeld!

Ik heb dit topic snel doorgebladerd-> excuseer mij als het volgende al reeds genoemd is.

Er is nog een argument te noemen denk ik, nl.
Schrijfrechten: dit is op een NTFS partitie voor de gemiddelde gebruiker(kan wel maar wordt voorals nog afgeraden) zover ik weet alleen op een windows besturingssysteem mogelijk. Linux of MacOS zullen standaard niets met NTFS schijven kunnen aanvangen. ->Bestanden verwijderen, hernoemen, verplaatsen kan dan niet, niet handig dus...

en
Converteren: van fat32 naar ntfs kun je gemakkelijk af zonder PM in windows zelf met een commando, maar terug naar Fat32 heb je PartitionMagic w'el nodig+ moet er een ntfs ondersteunende windows geinstalleerd staan. Dit overigens puur omdat Microsoft iedereen op NTFS wil hebben.(windows only)
Dikke sh!t dus als je Linux van binnen wilt gaan bekijken en je niet de middelen hebt om aan PM kan komen.(al zal dat in de praktijk wel los lopen denk ik:D )

Persoonlijk keek ik vroeger altijd naar de grote van mijn partities, ik gaf altijd alles boven de 10gig ntfs, daaronder koos ik voor fat32 ivm fragmentatie. Snelheidsverschil is te verlozen imo, en neemt neem ik aan toe met de grote van de partitie.
Omdat ik onder linux en windows volledig met mijn partities wil kunnen werken heb ik alles onder Fat32(ook een 2de hdeschijf van 80gig ondanks fragmentatie.)
Met winFS zal het wel hetzelfde lopen:confused:

Laatst bewerkt:
inmiddels ntfs gekozen, werkt prima tot nu toe.
Bedankt iedereen voor de bijdrage aan de discussie

ik moet zeggen heb nog nooit last gehad dat ik geen toegenag meer kreeg tot mappen op een andere partitie heb ook pro
ik beveilig ze dan ook niet vindt dat ook onzin
als je een bedrijf hebt zeg ik ok wel handig
maar voor thuis vindt ik het onzin

Als ik het zo zie:

c: 10 gb
e: 500 mb
f: 65 gb

en je hebt een P3 zeg je dan zou ik

C en E Fat32 nemen.

Maar F zou ik je toch zwaar NTFS aanraden (ivb fragmentatie etc etc)

Zo ie zo alles boven de 20 gig is het verstandig om NTFS te nemen, tenzei je echt hele ouwe computer hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan