FAT omzetten naar NTFS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Faru

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2004
Berichten
217
Hallo allemaal,

Ik werk met XP-Pro.
Na veel moeite heb ik mijn C-schijf (NTFS) kunnen formatteren m.b.v. windows 98 opstartdiskette door hem om te zetten naar FAT. Ik moest in de BIOS verschillende keuzes maken, waar ik totaal geen verstand van had, maar goed, ik heb eindelijk kunnen formatteren.

Met het opnieuw installeren van XP-Pro had ik weer diverse keuzes (weer geen verstand van), waaronder iets met NTFS. Nogmaals, ik weet niet meer wát ik gedaan heb, maar het eindresultaat is dat ik een C-schijf heb die ingedeeld is met FAT (2 GB) en een G(?)-schijf (ong. 55 GB) met een NTFS-indeling.

Nu wil ik natuurlijk alles weer op C met NTFS-indeling.

Wie kan mij, s.v.p. nauwkeurig helpen?

Groetjes, Karin
 
hoi
heb je op dat systeem nu xp draaien?
Zo ja kan je met Partition Magic de 2 gig Fat, omzetten zodat het weer NTFS word en deze bij je C: zetten..
 
Partition Magic is niet gratis, die zal je moeten kopen.
 
Anders mail je mij even dan mail ik het proggie wel naar jou kan op dit moment geen trial versie vinden
 
en wat dacht je van convert c: /FS:NTFS

- Klik op Start
- Klik op Uitvoeren
- Tik in --> cmd
- druk op de "enter" knop (of klik op ok)
- en tik dan in --> convert c: /FS:NTFS

FatNtfs2.jpg
 
Ik heb Partition Magic kunnen downloaden, maar voor ik me daar in ga verdiepen heb ik eerst de laatste optie geprobeerd en mijn C-schijf is nu inderdaad NTFS, maar nu heb ik dus een C-schijf en een G-schijf NTFS. Hoe krijg ik die nu bij elkaar als één (C)partitie?

Groetjes, Karin
 
Tsja, samenvoegen gaat niet zo makkelijk, (zul je waarschijnlijk toch partition magic voor nodig hebben)

maar waarom 1 partitie, het is toch makkelijker als je bestanden op een andere locatie kunt bewaren.

en c: houd je dan als systeem.
 
Je geeft zelf al aan, dat je het gebruik van PM even terzijde laat.

Dan gebruik je gewoon weer de opstartdiskette en hierna de 2 patities middels FDISK verwijderen.

Nadat de 2 partities zijn verwijderd start je het systeem weer opnieuw op met de opstartdiskette. En formateer je hierna je HD. Zo gaat dat met een opstartdiskette en FDISk.

Dennis.
 
Ik ga liever niet weer de partities verwijderen, maar als het ook met PM kan, kan iemand mij dan precies uitleggen hoe ik dat moet doen? Dit is nl allemaal compleet nieuw voor mij.

Als dat niet kan, dan vind ik het niet erg om 2 partities te hebben, maar ik zou dat graag C weer als mijn "hoofd"-partitie willen hebben en niet G, zoals dat nu het geval is. Dus als iemand daar een oplossing voor heeft, is het ook goed.

Groetjes, Karin
 
Geplaatst door Faru
Met het opnieuw installeren van XP-Pro had ik weer diverse keuzes (weer geen verstand van), waaronder iets met NTFS. Nogmaals, ik weet niet meer wát ik gedaan heb, maar het eindresultaat is dat ik een C-schijf heb die ingedeeld is met FAT (2 GB) en een G(?)-schijf (ong. 55 GB) met een NTFS-indeling.

Nu wil ik natuurlijk alles weer op C met NTFS-indeling.

Wie kan mij, s.v.p. nauwkeurig helpen?

Groetjes, Karin

Als je straks XP weer gaat installeren, dan maakt XP ook melding wanneer er meer dan één partitie bestaat.

Uit je verhaal begrijp ik dat je je HD alleen uit slechts 1 partitie wil laten bestaan. Je verwijdert straks gewoon die andere partitie door die partitie te selecteren en het te verwijderen.

Dennis.
 
Maar als ik één partitie verwijder, dan gaan ook al die gegevens daarop verloren neem ik aan. In dat geval zou ik C moeten verwijderen, want daar staat niets bijzonders op. Kan ik daarna dan op een makkelijke manier G in C omzetten?
 
Geplaatst door Faru
Maar als ik één partitie verwijder, dan gaan ook al die gegevens daarop verloren neem ik aan. In dat geval zou ik C moeten verwijderen, want daar staat niets bijzonders op. Kan ik daarna dan op een makkelijke manier G in C omzetten?
Ja, dit noem ik maar halvewege op glad ijs begeven. Nee, ik bedoel dat je dit in het begin al had moeten doen na FDISK en de installatie van XP.

Ja, als je een partitie verwijdert dan verdwijnen de gegevens op die partitie.

Dennis.
 
De C-partitie zou ik mijn geval kunnen verwijderen (staat niets op), maar kan ik daarna mijn G-partitie in C veranderen?
 
Mag ik je een vraag stellen, die mischien niet relevant is?

Wil je dan het volgende even doen?

1) Start/Uitvoeren
2) typ in het invoervak: g: (en klik op OK)

Wat krijg je dan te zien? Of verschijnt er een Message-box?

Alvast bedankt,

Dennis.
 
Geplaatst door Faru
De C-partitie zou ik mijn geval kunnen verwijderen (staat niets op), maar kan ik daarna mijn G-partitie in C veranderen?
Mijn antwoord zou dan betrekking hebben op mijn zojuist hierboven geplaatste bericht. Ik wacht af.

Dennis.
 
Dan krijg ik: Lokaal station (met alles dus wat een normaal persoon op C heeft staan)

Mocht je nog antwoorden, morgen ben ik er weer

Tot zover: heel erg bedankt

Groetjes,
Karin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan