fat32 of ntfs

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confictius

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 okt 2002
Hoi,

wie kan mij vertellen wat de voordelen zijn van ntfs boven fat32. Ik draai naar volle tevredenheid W2Kpro.

NTFS werkt op basis van transacties. Dat wil zeggen dat in principe schijfbewerkingen altijd helemaal wel of helemaal niet worden uitgevoerd. Het is niet mogelijk dat een NTFS schijf in een ongedefinieerde toestand terecht komt, bijvoorbeeld door een stroomuitval.
- NTFS is veilig. Beveiliging zit bij NTFS ingebouwd, zodat u dus tot op schijf niveau optimaal beveiligd bent.
- NTFS is zuiniger. Op NTFS komt verhoudingsgewijs minder snel fragmentatie voor dan op FAT32 stations. Vooral de impact van veel kleine bestanden (kleiner dan ca. 750 bytes) is op een NTFS station veel kleiner dan op een FAT32 station.
- NTFS heeft ingebouwde ondersteuning voor compressie, zodat bestanden al op schijfniveau kunnen worden gecomprimeerd.
- NTFS is sneller. Verhoudingsgewijs werkt NTFS sneller dan een FAT32 station. Dat merk je bijvoorbeeld ook goed bij het defragmenteren: bij FAT stations duurt dat eeuwen en vreet het processortijd, maar bij NTFS stations kun je het systeem gewoon laten defragmenteren terwijl je met je computer nog andere dingen doet

Ok, ik heb ook een paar vraagjes hierover, maar heb geen zin om een nieuw topic aan te maken.

Is het echt wel een groot snelheidsverschil voor bijv. Win XP e.d?

Hoe kan ik FAT32 NTFS maken? (moet je ook formatteren enzo..?!?)

Thnx! :thumb:

Timothy

Qua snelheid merk je imo echt geen noemenswaardige snelheden.

Defragmenteren gaat idd wel sneller

Om van fat32 naar ntfs toe te gaan hoef je niet te formatteren. Ga naar start, uitvoeren en typ daarin cmd en druk op OK. In het dosboxje typ je in: convert c: /fs:ntfs en druk op enter

Aja, ik had ook ergens gehoord dat NTFS beter met bestanden van een paar Gigabyte kan omgaan..

Is dat ook waar?
Waarom FAT 32 dan niet?

Geplaatst door T._de_vries
Aja, ik had ook ergens gehoord dat NTFS beter met bestanden van een paar Gigabyte kan omgaan..

Is dat ook waar?
Waarom FAT 32 dan niet?

De maximum grootte van een bestand op een FAT32 partinitie kan maximaal 4 gig zijn, simpelweg omdat de indeling geen grotere bestanden toestaat.

En wat is dan het maximale van NTFS?
Is dit met alle schijven mogelijk?

Sorry dat ik hier zoveel over vraag, maar ik wil toch wel even goed ingeligd zijn voordat ik ga converteren naar NTFS..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan