faulty RAM rood lampje asus na herinstalleren geheugen sticks.

• Onderwerp starter Onderwerp starter IT07
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Hey allemaal,

Kort geleden had ik een topic aangemaakt (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/733431-4x2Gb-DDR3-1333-bottleneck-voor-mijn-PC)
dat ging over of er een mogelijkheid was dat het aantal RAM stickies in mn PC mijn CPU terughield van goed presteren.
N.a.v. dat ben ik gaan testen door er 2 stickies uit te halen.
Gelukkig bleek dat mijn cpu niet word teruggehouden door het aantal RAM stickies.

Maar nadat ik de RAM stickies er weer in had gedaan wou mn pc niet booten:
een rood lichtje op mn moederbord brandde. Het gaf aan dat er (een) RAM stick(s) niet heel meer is.
Ik gaan testen met de memory sticks die ik er al eerder uitgehaald had: 1tje was er kapot.
Het bankje waar de kapotte stick uit kwam was niet kapot wat andere RAM sticks werkte er wel in zonder dat het rode lampje op moederbord ging branden....

Overigens mer ik dat mn PC nu veel sneller is na de stick eruit is.
Toen de kapotte stick er nog in zat had ik veel instabiliteit problemen en programma's die zomaar crashen of stoppen met reageren.

Mijn vraag nu is: hoe is het mogelijk dat mn mobo opeens aangeeft dat er een RAM stickie kapot is nadat ik er 2 opnieuw in het moederbord heb gedaan?
Kan het niet zijn dat ik iets gesloopt heb tijdens het erin stoppen van de RAM stick?

grote kans dat het memstickje al kapot was en het moederbord nu na testen dit correct aangeeft.

ok bedankt! dus het is niet gek dat het moederbord het opeens wel aangeeft en alle keren ervoor niet?

Ik neem aan dat het moederbord alleen test bij het inserten van reepjes en niet bij elke opstart. anders gaat het teveel tijd kosten.

ok dat is duidelijk genoeg. allen hartelijk bedankt voor jullie hulp :D

nog 1 klein dingetje: ik zat voor de grap eens in de memory QVL te kijken en toen zag ik dat het geheugen wat ik nu heb helemaal niet in de lijst staat van compatible geheugen..... wat zegt dat?
(een klein detail: dat software progje genaamd SIW gaf aan dat "wrong memory value reported by BIOS"....)

Volgens mij wordt 90% van het geheugen nooit gecertificeerd. De gevolgen zijn meestal ook minimaal. Vaak krijg je bij minder compatible geheugen timing mismatches e.d. Als gevolg hiervan zal het geheugen dan vaak 2% of zo minder snel lopen. De kans dat het geheugen echt weigert te werken is enorm klein.

Wat betreft die error: draai je een 32-bit of 64-bit OS? Grote kans dat windows een verkeerde view heeft en niet de BIOS (maar ik ken het progje niet)

ok prima, nah whatever ik heb toch al nieuw geheugen gekocht wat gelukkig wel in de supported lijst staat.
en ik draai een 64-bit OS en met progjes zoals CPU-Z en soortgelijke software word het aantal GB's wel goed getoond. (ook in het BIOS zelf)

EDIT: het nieuwe RAM is 12gb tri-kit..... zit ik dan niet met dat dual en single channel probleem?

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van je CPU / moederbord :) ik weet niet wat voor setup je nu hebt ;)

het is een ASUS p7p55d le met dual-channel memory banks....

EDIT: ik heb de bestelling van tri-kit 12gb gecanceld. nu dacht ik aan deze set maar staat niet op de supported memory lijst.....
neem ik dan een groot risico als ik deze koop? http://www.alternate.nl/html/product/Corsair/16_GB_DDR3-1600_Kit/967459/

EDIT 2: heb een iets duurdere kit gezien (+€10) en heeft een latency van 9 ipv 10... maakt dat veel uit? oftewel: is het die €10 waard?

Laatst bewerkt:
Xtreme memory profile

Normaal gesproken draait je processor op een conservatief profiel als je niet expliciet aangeeft dat je alle mogelijkheden wil benutten.

Ik heb nu een mega probleem!! Nieuw geheugen is binnen dus ik ga installeren..... Rood lampje blijft branden en monitor krijgt geen signaal. Zodra ik maar 2 ram stickies erin heb dan boot de pc wel.... (Met 4 dus niet)

Aanvullende info:

Er zijn 4 bankjes in pc: A1, A2, B1 en B2.
Troubleshooting loopt op het volgende uit:

1. Stick in A1: pc start, 4gb gedetecteerd
2. Stick in A1, A2: pc start, 8gb gedetecteerd
3. Stick in A1, A2, B1: pc start, 8gb gedetecteerd
4. Stick in A1, A2, B1, B2: pc start maar boot niet naar windows, 12gb gedetecteerd.

Wat kun je hier uit afleiden denk je?

Laatst bewerkt:
Nog wat met de bankjes spelen. Kijken of b1 het probleem is. Er is altijd de mogelijkheid dat een stickje kapot is, maar mogelijk heb je ook een probleem met het moederbord. Mocht je al iets aangepast hebben , zet dan je geheugen terug op conversatieve settings. Je kunt eventueel zels tijdelijk underclocken om te kijken of dat wat helpt

N.a.v. De problemen met de geheugenbankjes heeft de leverancier (alternate) mij aanbevolen
om een nieuw moederbord te kopen. Dat heb ik dan ook gedaan; en het is een Asus Z77 Sabertooth geworden met een i7-3770K :)
En het nieuwe geheugen zit daar ook al in en word netjes als 16Gb herkend.

Oude mobo gaat de trash in, daar heb ik niets meer aan.

In ieder geval hartelijk bedankt voor je hulp en advies :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan