FDisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valijn

Banned
Lid geworden
23 nov 2005
Probleem:

Ik moet voor iemand opnieuw een pc installeren.
Hiervoor een nieuwe versie van WinXP home aangeschaft.

Ik wil de drie nu aanwezige partities (alle NTFS) verwijderen en opnieuw twee partities aanmaken.
Kan ik daarvoor het bekende fdisk.exe (nog uit Win98) gebruiken, of kan dat met NTFS-indeling niet.
En uiteraard: zo niet, hoe krijg ik dat dan wél voor elkaar voordat ik vanuit een 'schone lei' WinXP weer ga installeren.

Bij voorbaat dank

Tijdens de setup van XP kun je naar hartelust partities aanmaken en verwijderen. Ook NTFS-partities. Heb je fdisk dus niet voor nodig.

.... maar dat werkt dus niet!

1. Krijg de melding C:\ is een systeempartitie en kan niet worden verwijderd.

Is het dan inderdaad zo dat ik bij de setup álle drie de partities kan verwijderen en er vervolgens weer twee aanmaken?

Wanneer krijg je die melding?

Als ik er van uit ga dat je de pc met de cd-rom opstart krijg je na de bevestiging een scherm waarin alle reeds aanwezige partties zichtbaar zijn. Met de pijltjestoetsen kun je deze één voor één selecteren. Met "D" kun je een systeempartitie verwijderen (Meestal de C:\) wat je daarna nog moet bevestigen met {enter}. Voor niet-systeempartities druk je op "L" om ze te verwijderen. Nogmaals bevestigen met "L". Overigens staat bovenstaande ook gewoon in het scherm te lezen, hoor.Je kunt weer partities aanmaken door op "niet gepartitioneerde ruimte" te gaan staan en op "C" te drukken. Verolgens kun je een grootte voor de partitie opgeven. Voor de partitie waar Windows in moet staan zou ik voor een grootte tussen de 8 en 15 gigabyte kiezen. De resterende ruimte kun je gebruiken voor je 2e partitie. Overigens houdt setup een marge aan en hou je een kleine hoeveelheid schrijfruimte over. Maak je daar niet druk om.

Het gaat om de pc (een HP) van een broertje van mij, die hij voor zijn bedrijf gebruikt.
In het verleden is de door HP meegeleverde recovery-software van de harddisk verwijderd en een (m.i. niet legale) versie van WinXP prof. geïnstalleerd. Ook hiervan was geen CD meer aanwezig.
Ik constateerde aanzienlijke problemen (o.a. het niet herkennen van NTFS-partitie op externe harddisk, maar FAT32 weer wél, het niet kunnen plegen van (veiligeheids-) updates en noem maar op.
Ik heb aangegeven hem wel te willen helpen met een recovery, maar op voorwaarde van aanschaf van een 'correcte' versie van WinXP.

Wanneer ik deze nu tracht te installeren krijg ik de in vorig bericht gemeldde fout bij het verwijderen van de partitie waarop XP-prof staat; C:\ dus.
Installatie van de Home-versie óver de prof versie heen resulteerde in veel dubbele mappen.

Ik ga het maandag alsnog weer proberen.
Inmiddels heb ik de data (op D:\) veilig gesteld.
Aanvankelijk was het mijn bedoeling twee partities te verwijderen, daar één partitie voor windows en software van te maken en de datapartitie ongemoeid te laten, maar dat is me tot op heden dus niet gelukt.

Bedankt voor je support tot nu toe,

Teun

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan