Fdisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

kloosterofobie

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2005
Berichten
126
Ik ben bezig om mijn computer opnieuw te installeren. Maar ik stuit op het volgende probleem;

Ik probeer met fdisk partities aan te maken. Dit probeer ik middels de opstartdiskette van Windows ME en ik probeer Windows XP sp2 te installeren.

De partities aanmaken lukt op zicht wel maar ik heb dan geen indeling (in het overzicht staat onder system bij de partitie unknown). En als ik in DOS probeer deze te formateren krijg ik de melding dat de schijf niet herkend wordt.

Ik wil dus de partities een indeling geven (Fat32 of NFTS).

Heeft iemand een oplossing??? Of een zetje in de goede richting???

Bij voorbaat veel dank

Jeroen
 
Als ik de situatie goed begrijp dan is er een geinstalleerde versie van XP en met behulp van een bootdisk van ME wil je het e.e.a. aan partities gaan veranderen?

Dat zal niet gaan lukken.

Als nl. XP op een NTFS ingedeelde schijf staat, dan zul je nooit met een dosprogramma als Fdisk partities kunnen aanmaken omwille van de reden dat DOS en NTFS qua fdisk niet samengaan.

Je zal met een XP disk moeten opstarten en DAN partities aan kunnen maken / verwijderen.
 
Misschien is mijn vraagstelling niet helmaal duidelijk.

Maar ik heb nu een kale schijf, hij is helemaal leeg.

Ik kan geen indeling aan mijn schijf geven.

Ik maak partities aan en dan krijg ik system unknown.

Ik sluit Fdisk af en start opnieuw op maar ik kan niet op C: komen om deze te formateren.
 
HOE is die schijf leeggemaakt / wat stond erop / waarmee is die leeggemaakt?
 
Stond windows 2000 op

Leeggemaakt door middel van partities verwijderen.

En nu wil ik nieuwe partities aanmaken dmv fdisk of een andere mogelijkheid.

De hdd is ongeveer 18 Gb groot en ik wil 2 partities hebben.
 
Snap ik (leeggemaakt d.m.v. partities verwijderen) maar WAARMEE leegemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Hallo !

Als je opstart met de XP-CD kun je de HDD toch naar wens partitioneren en formatteren ?

Daar heb je normaliter geen floppy voor nodig !

Zie de post van Pasja.

Greetz,

Harry.
 
Laat ik het nog anders formuleren:

als de schijf NTFS was ingedeeld en deze is "slechts" leeggemaakt en dus niet geformatteerd DAN gaat het NIET lukken met Fdisk.
 
Dus de partities die ik heb verwijderd met Fdisk zijn dus weg, maar omdat mijn hdd met NTFS was ingedeeld moet ik met de cd nieuwe maken
 
Da's nu net wat ik probeer te vragen: HOE heb je ze weggekregen en als (zo blijkt uit je laatste antwoord) dat met Fdisk is gedaan, dan was de schijf NIET NTFS ingedeeld maar FAT en zou het gewoon moeten lukken met Fdisk.

Pak gewoon een XP schijf en start ermee op (anders blijven we mogelijk tijden lang op het probleempuntje "hangen")
 
en mocht je liever met Fdisk werken, dan een keer met XP opstarten, alle partities verwijderen en aangeven dat er een nieuwe moet worden gemaakt volgens FAT indeling.

Daarna formatteren en DAN kun je wel met een MEbootdisk starten en Fdisk gebruiken.

Ik begrijp alleen niet helemaal hoe je met Fdisk de zaak hebt weten te regelen, tenzij natuurlijk de schijf geen NTFS ingdeling heeft gehad. Da's echter ook weer niet logisch, want dan zou Fdisk NU gewoon moeten werken, tenzij.............. meerdere schijven en meerdere partities aanwezig zijn en sommige NTFS zijn ingedeeld en andere weer FAT.
Maar............ da's ook weer niet logisch want dan zou je met Fdisk in ieder geval WEL de FAT schijven / partities moeten kunnen zien...

Kortom, ik snap het even niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Als antwoord op je bericht van 10.44 : Ja.
Let goed op tijdens de start : Druk op een toets om vanaf CD te starten!.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan