FE-BE of iets anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.

patricw

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Beste allemaal,

Ik heb lokaal op mijn PC een database waar collega's ook gebruik van zouden willen maken.

Wat kan ik het beste doen: een FE-BE opzetten (zo ja, hoe pak ik dat aan) of een stand-alone versie maken en op het netwerk zetten.

groet, Patric

De beslissing FE-BE heeft niet zozeer met het netwerk te maken, als met de vraag met hoeveel mensen je tegelijkertijd in de db wilt werken. Microsoft zelf is behoorlijk enthousiast over het aantal gebruikers dat tegelijk kan werken, maar in de praktijk blijkt dat je niet meer dan 5-10 mensen in dezelfde db moet laten werken. Met hogere aantallen krijg je performance problemen etc.
Een andere vraag die je moet beantwoorden is: hebben alle gebruikers dezelfde instellingen/modules nodig? Zo nee, dan kan het handig zijn om voor de verschillende gebruikersgroepen verschillende Frontends te maken. Sowieso is dat een stap die je altijd kunt overwegen, omdat één FE per gebruiker altijd beter is dan één FE voor meerdere gebruikers.
Zelf pak ik de klus heel simpel aan, en dan heb je binnen 5 minuten je FE-BE klaar.

1. Maak een kopie van de database, en noem die Database_FE (of welke naam je dan ook wilt).
2. Hernoem het origineel naar Database_BE (mag uiteraard ook elke naam zijn).
3. Verwijder in de FE alle tabellen. Importeer vervolgens uit de BE alle tabellen als koppeling. Je FE zou nu al gelijk moeten werken.
4. Verwijder in de BE alles wat je niet nodig hebt, zoals formulieren, rapporten, etc. Laat dus in beginsel alleen de tabellen staan en de queries die je in de BE nodig hebt.

Meer is het, in grote lijnen, niet! Daarna zul je waarschijnlijk de FE nog wel willen finetunen met rechten etc, dus dat is dan eigenlijk stap 5.
Let er wel op dat je de BE op de juiste plek hebt neergezet voordat je stap 2 uitvoert, want als je de BE later verplaatst, kloppen de koppelingen niet meer. En dan zul je de koppelingen moeten verversen.

Kijk, kort maar krachtig, hier ga ik mee aan de slag.

Ter info: het gaat om misschien 3-4 mensen die ermee gaan werken en die zullen grotendeels dezelfde informatie willen hebben.

Bedankt!

Dan kun je overwegen om met één FE te werken. Overigens zou ik ook in dat geval met losse FE's werken voor elke gebruiker. Het scheelt dan wel dat je maar één FE hoeft in te richten; bij wijzigingen hoef je dan maar één db aan te passen en opnieuw te distribueren.

Nog even voor mijn info: in hoeverre wijkt de door jouw voorgetelde methode af van de split database functie in Access zelf (versie 2010)?

Probeer 'm uit :). Maar volgens mij krijg je dan allerlei rare meuk mee. Ik heb, voor de gein, wel eens een database laten 'ontleden' door Access en dan val je echt lachend van je stoel.

Is je vraag inmiddels opgelost? In dat geval mag je hem op <Opgelost> zetten :).

Nog niet, ik heb net jou procedure geprobeerd maar ik kan vanuit de FE geen koppeling maken naar de tabellen in de BE. Ik vermoed dat dit komt omdat de 3 tabellen in de BE een koppeling zijn (naar een sql server). Klopt mijn vermoeden?

Ik vermoed dat dit komt omdat de 3 tabellen in de BE een koppeling zijn (naar een sql server). Klopt mijn vermoeden?
Dus je probeert een FrontEnd te maken van een FrontEnd? Nee, dat kan niet :). Maar daarmee haal je dus ook je eigen vraag onderuit, want je hebt al een FE-BE. Of zitten daar nog andere tabellen bij? In dat geval moet je in de nieuwe FE ook de koppelingen leggen met je SQL server.

Klopt, het ligt alleen iets gecompliceerder. Het voert te ver om dat hier uit de doeken te doen (bedrijfspolicy, rechten SQL server, etc). Geldt dit overigens ook voor tabellen die gekoppeld zijn naar Excel files?

Ja. Koppelingen kun je niet doorkoppelen. Dus een FE-BE kan alleen op basis van een Access database waar fysieke tabellen in staan. Een alternatief kan nog zijn dat je in de SQL FE de noodzakelijke tabellen kopieert met Tabelmaak queries. Die moeten dan natuurlijk regelmatig vervangen worden i.v.m. synchronisaties etc. Maar als het om alleen-lezen tabellen gaat, is dat nog wel een optie die je kan overwegen. Die 'harde' tabellen kan je dan uiteraard wél linken.

Ik ga het als volgt doen:

Ik maak in de BE van de gekoppelde tabellen een kopie en maak van deze kopie een harde tabel. Vervolgens ga ik deze up-to-date houden m.b.v. een update query (maak ik wel meer gebruik van, gaat prima). In de FE koppel ik dan dus naar de harde tabellen.

Riekt als de oplossing die ik in bericht #12 heb gegeven :). Lijkt mij een prima oplossing. Houdt dus rekening met de synchronisatie van je tabellen. Eventueel kun je in de backend een formulier gebruiken met een Timer die de synchronisatie uitvoert, die dus op gezette tijden de update queries draait. Dan heb je een semi-live omgeving.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan