fedora 6 server text based

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart28

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2007
Mensen vraagje,

ik heb fedora 6 server text based en nu wil ik graag een bestand kopieren van de ene directory in de andere.

hoe moet dat

Je moet het cp commando gebruiken.
Doe voor een overzicht van de mogelijkheden van het cp commando: man cp

Succes,

Tijs.

Maar wanneer ik nu graag het bestand text.txt van directory /home/testuser/document/privé/teksten

naar

directory /home/testuser/media/download
Welke commando geeft ik dan

cp -f /home/testuser/document/privé/teksten/text.txt /home/testuser/media/download/

(-f is overschrijf zonder vraag, indien er in de doelmap al een gelijknamig bestand bestaat)

Wil je een vraag krijgen als je met het cp commando een bestand gaat overschrijven:

cp -i /home/testuser/document/privé/teksten/text.txt /home/testuser/media/download/

(-i is prompt met een vraag voor overschrijven, indien er in de doelmap al een gelijknamig bestand bestaat)

We horen wel of je eruit gekomen bent.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is.

Graag nog even de vraag op Opgelost zetten. Dit doen door het klikken op Vraag is opgelost in het vakje Status van de vraag (rechts onderaan deze webpagina te vinden).

Tijs.

Mooi dat het gelukt is.

Graag nog even de vraag op Opgelost zetten. Dit doen door het klikken op Vraag is opgelost in het vakje Status van de vraag (rechts onderaan deze webpagina te vinden).

Tijs.

maar de vraag krijgt een vervolg

gebruiker user1 en user2 moeten volledig lees- en schrijfrecht bij elkaar hebben in de map gasten. Gebruiker user3 mag alleen kunnen lezen.

Ik log dan in als root en dan ga ik naar de map /home en daar staat dan desbetreffende user in. Deze usermap ga ik dan in en gebruik voor user 1 de volgende command:

chmod 777 /home/user1/gasten

en dan heb ik de volgende opdracht
Maak als root een map testmap aan in de directorie /var. Zorg ervoor dat user1 en user2 in deze map wel kunnen lezen en schrijven terwijl user3 alleen kan lezen

hoe doet ik dit dan

Het makkelijkste is om een groep aan te maken en user1 en user2 daar lid van te maken.
Dan geef je de groep lees- en schrijfrechten en 'world' alleen leesrechten

ik ben bang dat dit debian's manier is:
groupadd specialusers
adduser user1 specialusers
adduser user2 specialusers
mkdir /var/specialdir
chown root:specialusers /var/specialdir
chmod g+rwx /var/specialdir
chmod o-wx /var/specialdir
chmod o+r /var/specialdir

Laatst bewerkt:
Het makkelijkste is om een groep aan te maken en user1 en user2 daar lid van te maken.
Dan geef je de groep lees- en schrijfrechten en 'world' alleen leesrechten

ik ben bang dat dit debian's manier is:
groupadd specialusers
adduser user1 specialusers
adduser user2 specialusers
mkdir /var/specialdir
chown root:specialusers /var/specialdir
chmod g+rwx /var/specialdir
chmod o-wx /var/specialdir
chmod o+r /var/specialdir

maar hoe zit het dan met user3

Onder unix hebben bestanden een user die eigenaar is en een groep die eigenaar is. Vervolgens zijn er 3 verschillende rechten - lezen, schijven en uitvoeren - voor de eigenaar, de leden van de groep die eigenaar is en voor de rest van de wereld.
Deze rechten kan je zien door ls -l te gebruiken. De volgorde is eigenaar, groep, world
rwxrw-r-- wil dus zeggen: rwx (read, write en execute) voor eigenaar
rw- rw voor de groep (dus niet uitvoeren)
r-- read voor de rest van de wereld.

User3 kan na de commando's in mijn vorige post dus alleen heb bestand nog maar lezen, omdat world alleen leesrechten heeft door chmod o+r

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan