fedora core 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

JozefMar

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2003
hallo,
het volgende doet zich voor op mijn pc; Ik heb xp op harde schijf 1 geinstalleerd en fedora core 2 op schijf 2.
Na het installeren van fedora startte xp niet meer op; dus toen met de xp-cdrom fixmbr uitgevoerd en alles draaide weer; dwz alleen xp dus. Geen fedora meer te
bekennen. Met Partition Magic krijg ik allerlei foutmeldingen over verkeerde sektoren ed. Op internet heb ik inmiddels veel oplossingen gelezen die wijzen op een probleem met de kernel 2.6 van fedora die niet goed
raad weet met het NTFS van XP. Ik heb inmiddels in de BIOS de AUTO setting van harddisk 1 en 2 veranderd in LBA mode. Maar het werkt niet! Iemand met wijze raad?

Daarnaast kan je dual-boots beter vermijden totdat je weet hoe het moet (dit is geen kritiek) en gebruik PM niet op Linux partities. PM kan daar niet mee overweg, ook al zit dit dan in het programma verwerkt.

XP werkt weer, zoals ik begrijp? Als je met Fedora wilt werken, koppel dan de 1e schijf met XP los en maak de tweede schijf de master. Boot met een linux floppy en start Fedora zo op. Maak een mbr aan zodat je kan opstarten. Met Grub is dit met "grub-install".

Om ntfs te lezen dien je de ntfs kernel module te laden.

fedora

Hoe bedoel je de schijf loskoppelen? Fysiek de draadjes
lostrekken van de harddisk?
Ik had gehoopt dat Linux intussen wat gebruiksvriendelijker zou zijn. Of heb ik gewoon de verkeerde distro? Is Suse 9.1 beter?

Re: fedora

Geplaatst door JozefMar
Ik had gehoopt dat Linux intussen wat gebruiksvriendelijker zou zijn. Of heb ik gewoon de verkeerde distro? Is Suse 9.1 beter?

Dit hoort eigenlijk ook niet te gebeuren.
Het is een bug in kernel 2.6.x en daardoor schrijft Fedora de verkeerde waarden in de CHS tabel (in de CHS tabel staan het aantal Cylinders, Koppen en Sectoren). Linux zelf leest bij het opstarten een andere tabel waar die informatie in staat, maar Windows leest (of controleert) de CHS tabel.

Elke distributie die kernel 2.6.x gebruikt kan dit probleem hebben, ook SuSE. Artikeltje met oplossing en work-around om dit te voorkomen: http://portal.suse.com/sdb/en/2004/05/fhassel_windows_not_booting91.html

Laatst bewerkt:
Interessante site maar de vraag waar ik mee zit wordt niet beantwoordt, nl hoe zet ik Grub terug zodat ik Fedora 2 kan opstarten en kan kiezen uit Win XP. Momenteel start alleen XP op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan