Fedora draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantom819

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2008
Berichten
774
Ik heb vannacht fedora 10 gedownload (is dat mogenlijk? zo stond het wel op de site) Nu heb ik hem op mijn laptop gedraaid.. werkt perfect alleen daar heb ik hem niet voor hij moet op de vaste computer.. Dus ik heb nu alles geinstalleerd alleen zit ik nu met een internetprobleem. Ik heb namelijk op de vast computer draadloos internet via een netwerkkaart. Ik krijg het alleen niet werkend.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn netwerkkaart kan configureren in fedora? het gaat om een atheros AR5413. Volgens fedora is de kaart actief alleen als ik linksboven in het scherm naar een netwerk zoek staat er ´apparaat wordt niet beheerd´
 
Atheros kaarten zijn prima ondersteunt in linux. Hetzij met de madwifi driver of de madwifi-ng driver.
Ik weet niet hoe fedora met de deze dingen omgaat, maar doorgaans beheer je draadloze netwerken met network-manager (knetworkmanager onder kde of nm-applet onder gnome).

Als je wilt testen of je kaart uberhaupt werkt kan je dat even op de console doen:
su -
(root wachtwoord)
iwconfig

Als het goed is zie je daar een ath0 (madwifi) of een wlan0 (madwifi-ng)
Om netwerken te zien doe je:
iwlist wlan0 scanning
of
iwlist ath0 scanning
naar gelang welke driver gebruikt wordt.
 
bedankt voor je hulp..
helaas heb ik fedora al van mijn comuter afgegooit.. daarna ubuntu geinstalleerd kreeg ik ook niet werkend dus ook gedeinstalleerd.. Daarna problemen gehad met GRUB en nu probeer ik Max OS X Leopard te installeren via iDeneb.

Elke keer denk ik van leuk, linux proberen, dat zal me wel lukken maar telkens als ik alles geinstalleerd heb krijg ik mijn internet niet werkend.. + mischien gaat linux me toch te boven.. allemaal met die commando's enz..

Mvg phantom:cool:
 
Als je net de "verkeerde" hardware hebt is het wel eens lastig om alles aan de gang te krijgen ja. Een wat ervarener gebruiker krijgt bijna altijd alles wel aan de gang, maar het simpelste is toch als de kernel van huis uit de hardware ondersteunt.
Jouw draadloze kaart zou ondersteunt moeten worden door de ath5k driver bij nieuwe kernels en de ath_pci driver bij oudere kernels. Sterker nog, de madwifi drivers voor atheros behoren tot de beste wifi drivers voor linux.
Laat je overigens niet afschrikken door de shell commando's. De meeste distributies hebben prachtige GUI programma's die alles voor je afhandelen. Als je wilt kun je zonder de shell werken op linux. Als je wat verder komt met linux kom je er achter dat het vaak makkelijker is om op de shell te werken dan met grafische frontends. Maar dat is mijn smaak.
 
Laatst bewerkt:
maar het zijn wel de shell commando's die mij afschrikken.. telkens als ik op een site had opgezocht hoe je bijv iets moest installeren met commando's kwam er bij mij wat anders uit. daar werd ik een beetje wanhopig van..

Ik heb in windows nog even nagekeken wat voor kaarten er precies inzitten.. De atheros is het 'vaste' internet en de draadloze kaart is een 'HP 802.11b/g wireless network adapter'. Die werd dus helemaal niet herkend door Ubuntu en Fedora had hem wel gevonden maar met een andere naam dus waarschijnlijk heeft ie ook andere drivers geinstalleerd. Het gare is dat ik bij mij pc wel drivers kreeg voor die HP kaart alleen die zijn alleen voor windows xp terwijl er een pre-installed vista op zat.. :s lekker handig van HP weer.. ;) Volgende keer stel ik zeker mijn pc zelf samen ookal heb ik mijn orginele HP helemaal omgebouwd naar mijn smaak.. ;)
 
"HP 802.11b/g wireless network adapter" zegt meestal niets over de chipset die in de kaart zit. Vaak zijn die windows namen nietszeggend. Voor zover ik weet maakt hp geen draadloze chipsets. Onder linux kan je meestal zien wat er echt op die kaart zit met het commando lspci -nn.
De bedraade atheros netwerkkaart is waarschijnlijk met de atl2 driver onder linux aan de gang te krijgen. Deze zit alleen niet in de kernel en werkt daarom vaak niet 'out-of-the-box'. Deze kan je bij installeren met modules-assistant. Op de console - dat dan weer wel:
sudo apt-get install module-assistant
sudo m-a prepare
sudo m-a a-i atl2
Debian heeft deze driver voorgecompileerd in een pakket: atl2-modules-(je kernel versie). Deze kan je grafisch met synaptic installeren. Of op de console:
apt-get install atl2-modules-`uname -r`
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan