• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

feestdagen automatisch berekenen uit een datum via excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana100

Verenigingslid
Lid geworden
22 jul 2014
Beste,

in bijlage wat formules om de feestdagen te berekenen.

Echter zou ik graag via een excel formule of macro uit simpelweg de datum willen berekenen of deze datum een feestdag is.

Dus bij een feestdag zou in een cel de waarde nul moeten komen en indien geen feestdag de waarde 1.

Dus bij 01/01/2020 de waarde nul en bij 05/01/2020 de waarde 1. ( cellen B19 + B20) in het voorbeeld

iemand een idee?

Ter info geen echte kenner van VBA .....

Bijlagen

DigiCafee,

Van harte bedankt hoor !!!

Echter in je voorbeeld heb ik telkens wel de gegevens vanaf cel A2 tot J15 nodig in dezelfde excel file of verwijzen naar de excel waar deze waarden in vermeld staan. Is normaal ook geen probleem maar wil deze formule gebruiken in een vrij groot excel file (30MB) met nu al vrij veel koppelingen.

Zet deze dan gewoon in een extra sheet (vb. kalender) - die sheet kan je zelfs verbergen als je dat wil ...
Uiteraard de verwijzingen in de formules dan ook navenant aanpassen.

Als je een vb. upload aanreikt die iets dichter bij de werkelijk beoogde funktionaliteit staat, wil ik daar nog wel eens verder naar kijken, maar geef dan helemaal de structuur die je wil (na verwijderen van 95 % van de gegevens, uiteraard)

Laatst bewerkt:
Met deze formule kun je checken of een willekeurige datum in A1 een (Belgische) feestdag is zoals genoemd in de tabel, zonder de tabel zelf nodig te hebben. Het eerste gedeelte checkt de "vaste" datums, het tweede gedeelte alle religieuze feestdagen die gelinkt zijn aan pasen.
Code:
=1-ISGETAL(ALS.FOUT(VERGELIJKEN(DAG(A1)&"-"&MAAND(A1);{"1-1";"1-5";"21-7";"15-8";"1-11";"2-11";"11-11";"25-12"};0);VERGELIJKEN(A1-AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(JAAR(A1)/38)/2+56)&"/5/"&JAAR(A1);7)-34;{0;1;39;49;50};0)))
Edit: voorbeeld toegevoegd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
AlexCel,

bedankt hoor maar kan je nog even kijken naar de bijlage?

In kolom C, het jaar 2020 (groen) , en het jaar 2019 ( geel).

In kolom B de formule. Echter Pasen wordt niet herkend als feestdag en tevens de aan Pasen gerelateerde feestdagen.

Ik heb ook even naar de website gaan kijken en de formule voor Pasen lijkt me correct, voor zover ik dit kan volgen!

Bijlagen

Gaat mijn pet te boven maar ik vind het vreemd om op basis van een datum vast te stellen dat een dag een feestdag is. Allerzielen is geen feestdag.

Paar haakjes toevoegen verhelpt het probleem (in rood aangegeven hieronder):
Code:
=1-ISGETAL(ALS.FOUT(VERGELIJKEN(DAG(A2)&"-"&MAAND(A2);{"1-1";"1-5";"21-7";"15-8";"1-11";"2-11";"11-11";"25-12"};0);VERGELIJKEN(A2-[B][COLOR="#FF0000"]([/COLOR][/B]AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(JAAR(A2)/38)/2+56)&"/5/"&JAAR(A2);7)-34[B][COLOR="#FF0000"])[/COLOR][/B];{0;1;39;49;50};0)))
PS de formule voor berekenen van Pasen zat ook in je eigen voorbeeld...

Laatst bewerkt:
Gaat mijn pet te boven maar ik vind het vreemd om op basis van een datum vast te stellen dat een dag een feestdag is. Allerzielen is geen feestdag.

De TS bedriegt eigenlijk gewoon zichzelf... er wordt eigenlijk niets berekend aangezien je de data die je als een feestdag beschouwt zelf helemaal in de formule hebt moeten zetten. Als je dat een oplossing vindt, TS, dan kan je ook gewoon die tabel hanteren die je daarvoor als basis gebruikt.
De goede zin van deze kronkel ontgaat mij ook.

Er wordt wel degelijk iets berekend, namelijk de datum van Pasen. Die is elk jaar anders. Een andere gedeelte is inderdaad vergelijken van een datum met een "ingebakken" lijst.
Voordeel wat ik zie is dat de formule voor elk jaartal (tenminste tot 2078) te gebruiken is, en er geen kolommen aan een tabel hoeven te worden toegevoegd.
Lijkt me niets mis met deze werkwijze.

Ik laat het aan de TS over of hij/zij een tabel wil gebruiken, en/of wat hij/zij als feestdag aanmerkt.

Vraag was een formule, antwoord mijnerzijds bevat een formule.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan