ff formateren JAJA

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfie

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2003
hoi

snap er niks meer van ik heb een goeie opstartdisk gemaakt, als ik daarmee opstart en ik doe fdisk kom ik in het menu.

ik maak dan een part. aan en activeer dat ding als ik dan kijk staat hij in fat 32 teminste zegt ie.

na dit gebeuren moet ik op nieuw opstarten, als ik dit doe krijg ik dat hij niet in fat maar in ntf nog wat staat.

dus ik weer fdisk maar kom er dan niet meer in, doe ik format dan is c not supported.

wat nu, lees me eigen suf maar kom niet echt het antwoord tegen.

oke hij is nu geformateerd en scandisk ziet geen fouten maar als wind.98 verder gaat krijg ik toch weer een fout melding.

dus ik start hem opnieuw op met de disk (hij is dus net geformateerd) krijg ik weer de zelfde melding over dat fat etc. terwijl ik net al bezig was met inst. van win.
ook fdisk doet het dan niet die komt met NO FIXED DISK PRESENT ?????????
heb ook gelezen bij windows tip etc.

wie kan me helpen in echten leken taal ?

ja gedaan maar denk niet goed .

Maar ik zit nu eindelijk weer in de fdisk menu heb 2 partition 1 pri dos en systeem is fat 32
de 2e is een ext dos en systeem extended en deze heeft ook een logical dos

is dit goed zoja hoe nu verder?

ben vervelend he?

Je moet 1 partitie aan maken de oude verwijderen maar doe eerst eens fdisk/mbr vanaf de diskette in de A:/DRIVE en probeer dan de partitie's te verwijderen kontroleer dit even als je alles opnieuw hebt opgestart met fdisk zijn ze niet verwijderd moet je het met xfdisk doen.

ja oke zal het eens proberen.

maar moet ik dan 1 part. maken van heel me schijf deze is 60gb en moet dat dan een pri. dos zijn

60gig kun je opdelen als je dat wilt:

Voor dat je nieuwe partities kan gaan aanmaken moet je eerst de oude verwijderen dit gaat ook met fdisk.

Kies voor optie 3 "een partitie of logisch DOS-station verwijderen" en geef Enter

Nu gaat fdisk tellen om de ruimte van de harde schijf vast te stellen.

Hierna krijg je de vraag of je van de hele harde schijf één partitie wil maken en dat is nu net wat we niet willen.

Kies hier dan ook voor Nee ( N ) en bevestig met Enter.

Wacht weer tot fdisk klaar is met de controle van je HD

Geef daarna de grote in hoe groot je eerste partitie moet worden b.v 1500 MB en bevestig dit met Enter.

fdisk zal nu aangeven dat de "Primaire DOS-partitie" aangemaakt is.

Druk nu op ESC om terug te keren naar het begin scherm van fdisk.
------------------------------------------------------------------------
Een uitgebreid station maken :

Je bent nu terug in het begin scherm van fdisk.

Kies nu weer voor optie 1 "DOS-partitie of logisch station maken" en geef Enter.

Kies in het volgende schermpje voor optie 2 "uitgebreide DOS-partitie maken" laat fdisk even zijn werk doen en kies dan voor de totale omvang ( de rest grote van je HD ) en druk op Enter.

Laat fdisk weer even zijn werk doen en druk als de "uitgebreide DOS-partitie"is aangemaakt op ESC.

---------------------------------------------------------------------

Logisch station maken :

fdisk meld nu dat er nog dat er in de "uitgebreide DOS-partitie" geen logische stations zijn aangemaakt en geeft de maximale omvang weer.

Wil je maar twee Partities dan geef je Enter wil je er meer geef dan de grote in van de tweede partitie b.v 1000 MB dit kunt u net zolang doen als er ruimte over is.

Maakt alleen niet te veel partities aan het omdat anders zo onoverzichtelijk wordt hou het b.v bij 3 of 4 partities.

Nu alle ruimte is toegewezen druk je weer op ESC om verder te gaan.

Actieve Partitie kiezen :

Nu moet je alleen nog even de actieve Partitie aanmaken.

Dit is de Partitie waar Windows straks van opstart.

Kies in het eerste schermpje van fdisk voor optie 2 "actieve Partitie kiezen" en geef het nummer in van de Partitie die je actief wil maken dit is dus de C:/ schijf en kies optie 1 en bevestig met Enter.

Is alles gelukt :

Kies in het eerste schermpje van fdisk voor optie 4 "Partitie gegevens weergeven" en daarna voor ja om de logische stations in de "uitgebreide Partitie" te bekijken.

----------------------------------------------------------------------

Opnieuw opstarten :

Nu je alle partities hebt gemaakt is het tijd om de computer opnieuw op te starten,om de veranderingen in het systeem door te voeren.

Laat de opstart diskette in het diskette station zitten en schakel de computer uit d.m.v een druk op de Reset knop.

Als de computer nu weer is opgestart vanaf de opstart diskette kies dan voor opstarten met cd-rom ondersteuning.

De nieuwe partities formatteren :

Wacht tot de DOS-prompt is verschenen en type op de DOS-prompt format C:en druk op Enter.

Je krijgt nu de melding dat alle gegevens op de niet verwisselbare schijf C: verwijderd zullen worden.

Geef door het indrukken van de letter J en Enter aan dat je door wilt gaan.

Wacht tot het formatteren gereed is

oke ik kom er echt niet uit doe wat er staat maar de ene keer ziet fdisk hem wel de andere keer weer niet dan is tie geformateerd ga ik 98 erop zetten kapt tie weer als ik dan opnieuw opstart is alles weer weg.

en dan zegge ze dat computers makkelijk zijn begin te twijfelen,ga morgen wel weer eens verder.

thanks voor nou

gr Ed

Kontroleer de kabels van je harddisk eens misschien zitten die niet goed

ja zal der eens naar kijken maar geloof niet dat het dat is haal hem er net uit en sluit me andere er net op aan en die doet het gewoon.

maar ga morgen wel weer verder anders wordt het nacht werk ken mezelf.

ja kan ook maar op het moment doet niks het meer ook fdisk niet,maar ik zie het morgen wel weer.

bedankt

oke zijn we weer.

heb het nog een paar keer geprobeerd maar niks werkt,heb de disk als slave nu staan en bij het opstarten zie ik dat hij wel gezien wordt maar via de andere hd zie ik niks ook niet als ik naar nieuwe hardware zoek wordt tie niet gevonden.

wat nu????

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan