FF opweg helpen: Windows Server 2008 externe toegang

Status
Niet open voor verdere reacties.

Badjas

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2002
Hallo allemaal, na jaren heerlijk gesleuteld te hebben, krijg ik maandag mijn eerste server waar ik Windows Server 2008 op wil installeren (boek is inmiddels gekocht). Enerzijds om "verstand" te krijgen van de begrippen, anderzijds om een externe opslagplek te creeren waar familie/vrienden een backup kunnen wegzetten. Ik wil hem dan ook inrichten zodanig dat iemand via internet zich kan aanmelden en dan gelijk op een "eigen" schijf komt waarop hij zijn spullen met een willekeurig kopieerpakket kan overzetten.

De vraag: hoe moet ik dit realiseren? Ik ben goed thuis in XP maar nog onbekend in Server land. Ik snap dat ik mijn externe WAN moet doorlussen naar mijn server (geen probleem), maar welke onderdelen in Server 2008 moet ik installeren etc. Graag even de grote stappen, de rest zoek ik dan wel weer uit (heerlijk om die avonden door te komen).

Alvast hartelijk bedankt!!

Laatst bewerkt:
De enigste manier om dit te doen met alleen een windows 2008 server is het gebruik van RDP of Terminal Services. Voor RDP hoef je alleen een vinkje te zetten, maar voor terminal services moet je licenties gaan kopen.

Een ander mogelijkheid is het gebruik van openvpn, echter heb je hier een aparte machine voor nodig, dit stelt je wel in staat om via internet rechtstreeks te bladeren op de server zonder gebruik van de desktop op de server.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

ISS 7.0 Homedirectory

Hoi, ik heb het toch anders gedaan: webdav! Nu zo geregeld dat middels Active Directory de users aangemaakt worden met een home directory, zelfs https ingeregeld (pfff, wat een klus...) maar nu moet ik nog regelen dat als men inlogt, ze dan direct op een kale "verkenner" site komen waar ze documenten kunnen droppen en verder niets. Hoe moet ik dit instellen?

Hierbij een plaatje wat ik bedoel:
Directory.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan