File Sync Systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

donstrijb999

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2009
(ik heb het even hier onder geplaatst gezien ik niet kon vinden waar mijn vraag het beste onder past)
Dit is de situatie:
ik moet voor meerdere gebruikers die op 1 account werken een externe bestand opslag opzetten, ik heb zelf al zitten kijken naar OwnCloud maar ik kwam tegen het probleem aan dat de bestanden automatisch gesynct moeten kunnen worden met iedere user een eigen folder voor zijn bestanden waarbij hij/zij geen toegang heeft tot andere bestanden.
ik heb dus ook nog gegeken naar OwnCloud in combinatie met LDAP maar dit is tot nu toe nog geen succes.
het uiteindelijke doel is dat alle bestanden van alle gebruikers extern worden opgeslagen waarbij de andere gebruikers alleen bij hun eigen bestanden kunnen en ik wou graag vragen of iemand hier suggesties voor heeft.
ik zat zelf ook al te denken aan een remote login systeem waarbij de user gewoon lokaal inlogt op het systeem en dat user en wachtwoord moet invoeren om bij zijn/haar map te kunnen maar ik weet voor dit nog niet genoeg van de werken van dit soort systemen.
bij voorkeur moet de server die alles verwekt komen te draaien op windows 7

En is er sprake van 1 hoofdbeheerder?
Ben jij die hoofdbeheerder van de schijf waar de mappen op staan?
Wat voor een format heeft die schijf?
Je typt:
ik moet voor meerdere gebruikers die op 1 account werken ...
Dat kan niet, 1 account is 1 gebruiker, al die mensen die dat ene account gebruiken zijn dan digitaal gezien 1 persoon.
In windows kan je geen verschillende machtigingen geven aan 1 account = 1 gebruikersaccount, dus 1 gebruiker.
Dus in een cloud kan dat dan ook niet. zijn het allemaal windows gebruikers? vertel eens wat meer over de locatie en schijf waar dat alles opgeslagen wordt, het begin.

En je wil van windows 7 een server maken?
http://www.microsoft.com/nl-nl/server-cloud/windows-server/default.aspx
Lees dit. Windows 7 is geen server.

Maar vertel eens eerst wat je van plan bent, want volgens mij orienteer je je misschien op de verkeerde woordkeuzes.
Op die link zie je deze ook als je klikt op windows-server-Essentials
http://www.microsoft.com/nl-nl/Server-Cloud/windows-server-Essentials/default.aspx

In windows 7 kan je wel een intern netwerk maken met andere computers.
Vandaar de service Server in windows 7, verwar dat niet met Windows server, dat is iets anders.

En vertel eens wat voor een groep die gebruikers zijn, want volgens mij kan je gewoon een netwerk maken en mappen delen, en met windows machtigingen (NTFS format) bepalen wie waar wat kan doen.

Laatst bewerkt:
Om hoeveel gebruikers gaat het? Het kan met Windows ook wel, maar heb je veel minder mogelijkheden + een beperkte aantal users. Waarschijnlijk niet alles wat jij wild gaat werken.
Gewoon een server besturing systeem gebruiken. Vele malen efficiënter.

De bestanden komen uiteindelijk op een NAS server te staan die geformateerd is in NTFS.
het beheer gebeurt vanuit het lokale netwerk. de mensen die bestanden moeten opslaan op NAS zitten op een externe locatie.
op het moment loggen alle gebruikers in via de zelfde user op een domein.
het is uiteindelijk de bedoeling dat iedereen vanuit iedere computer op de eigen map kan die automatisch gesyncd word met de NAS server als backup. tenminste ik heb begrepen dat het op deze manier opgezet moet worden. het is een opdracht die ik moet uitvoeren voor mijn stage bedrijf.
als er meer exacte info nodig is zou ik aan het bedrijf kunnen vragen of hunzelf even een stuk willen posten/schrijven met de precieze huidige werking en de uiteindelijke bedoeling

dezelfde user, daar zit dan je bottelnek.
Stel de harde schijf hangt aan jou PC met windows 7.
Jij kan dan via het netwerk waar gebruikers, users inloggen met hun eigen gebruikersaccount.
Jij bepaald op jou computer via tabblad beveiliging welke gebruikers bij welke mappen kunnen komen.
Op dat moment loggen de gebruikers van het netwerk via jou windows 7 in op de harde schijf, waar jij de rechten aan geeft via jouw beheerdersaccount op diezelfde windows 7 computer waar die harde schijf aan hangt.

Aangezien jij volle machtiging over de schijf hebt, toch?

Anders moet je weer op die links van windows server 2012 gaan klikken.
Een User is 1 gebruiker, 1 identiteit om voor de computer te herkennen welke gebruiker het is.
Als dat 1 gebruiker zou moeten zijn, dan zou je die identiteit ergens anders neer moeten leggen, maar of dat kan weet ik niet.
Op een vliegveld zie je doorgaans niet dat honderd mensen met 1 paspoort door de douane komen.
Als het 1 superuser zou zijn waar iedereen mee in kan loggen, dan kan ook iedereen hetzelfde, want iedereen heeft 1 en dezelfde identiteit.

Laatst bewerkt:
ok dus het handigste zou zijn om het systeem op te zetten: een lokale login server op de externe locatie die weer connectie maakt met de server waar de bestanden opstaan via een netwerk locatie. of een externe login server vanaf waar de computers op in loggen maar dar zou weer het probleem kunnen veroorzaken dat waneer de connectie tussen het externe en lokale netwerk word verbroken.
of is het handiger om het op een andere manier aan te pakken?

Heb mij even verder vediept in de handleiding van de nas server die ik bij het stage bedrijf moet gebruiken en deze ondersteund een eigen user en group management systeem dus dat is al niet meer nodig. toch bedankt voor alle reacties

Dan zal je die groupsmanagement met andere software uitvoeren dan met windows 7.
Dan zal dat groepsmanagement programma ook weer identiteiten toe moeten wijzen aan verschillende gebruikers, want je praat nu eenmaal over verschillende gebruikers.
Dus als je het voorportaal 1 user gaat noemen, dan kloppen die verhoudingen niet denk ik.
De identiteiten de het groepsmanagement programma gebruik van het stage bedrijf zijn dan in dat programma misschien onder gebracht in andere benamingen, als jij het voorportaal gebruiker noemt.

Succes

PS, ook gehoste domeinen om je website te beheren heb je 1 gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen.
Om je identiteit vast te stellen.
Zou je een server opzetten zou je dat met FTP kunnen doen.

Laatst bewerkt:
ik hoef op de computers geen aparte software te installeren voor iedere user. de NAS server die gebruikt gaat worden heeft een eigen group/user management systeem waarmee je in moet loggen voor je bij de bestanden kunt. de NAS server die gebruikt gaat worden is: ReadyNAS 2100

zoals ik al zei in het begin. wist niet goed welke thread ik het in moest zetten gezien het in het begin best veel met windows 7 had te maken maar de thread staat nu ook op opgelost btw :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan