• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

file wordt hernoemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

rabarber

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2005
Wij hebben een programmatje "externe aanvragen2.xls" op de server staan en regelmatig veranderd dit automatisch (ongewenst) van naam. Blijkbaar veranderd het systeem de filenaam naar iets zoals (deze keer) "76809630". Ik begrijp niet waarom een computer een programmaatje zou veranderen van naam. Dit gebeurt wel altijd bij een andere persoon, zodat ik niet weet wat er juist gebeurd voorafgaand aan dit probleem. Iemand een suggestie?

Welkom op HelpMij, rabarber !

Heb je al eens gescant op virussen / spyware?
De pc zelf of de normale software van microsoft office zal zeker niet zomaar een filename veranderen.
Er moet iets meedraaien die dat uithaalt.
Of een gebruiker (hacker) van buitenaf, die in een onbeveiligd draadloos netwerk kan rondneuzen.

Blijven de extensies wel goed?

Het lijkt er idd. op dat er malware of een virus aan het werk is .... !!
In je beschrijving blijkt ook, dat je niet uitsluit dat een andere gebruiker aan het werk is .... ?

Twee checks om zeker te weten dat het niet aan een virus of malware ligt:

http://security.symantec.com

als hierbij de melding komt dat een pop-up wordt geblokkeerd, sta je die tijdelijk toe.

en:

www.hitmanpro.nl

Installeer een download (als je die al niet gebruikt) en laat je pc controleren op malware.

Succes

Geplaatst door Paul-RT
Welkom op HelpMij, rabarber !

Heb je al eens gescant op virussen / spyware?
De pc zelf of de normale software van microsoft office zal zeker niet zomaar een filename veranderen.
Er moet iets meedraaien die dat uithaalt.
Of een gebruiker (hacker) van buitenaf, die in een onbeveiligd draadloos netwerk kan rondneuzen.

Blijven de extensies wel goed?

De extensie wordt gewoon verwijderd, de naam van de file wordt veranderd in een nummer en het xls-icoontje veranderd in zo'n windows vlaggetje.

Jammer genoeg zijn er een heleboel restricties aanwezig op ons systeem, zodat wij wel onze eigen PC kunnen schannen maar zeker de server niet. Ook software installeren is bij ons onmogelijk. Er draait wel symantec anti-virus corporate edition op de server en de PC.

Ik zal hieromtrent zeker de ict-afdeling eens contacteren.
Wat ik eigenlijk zeker wil/wou weten is dat een fout in een macro dit gedrag niet kan uitlokken. Het is zo dat ik exellprogrammaatje geschreven heb en dat ik wekelijks gezaag rond mijn oren krijg waarom het nu weer niet meer werkt. Vooraleer ik de schuld van mij afschuif wil ik dan ook zeker zijn. Iedereen kan fouten maken, en ik zou er dan ook nog iets kunnen uit leren mocht ik het weten.

Wat betreft de tweede gebruiker, er is iemand bij wie het probleem zich meestal (indien niet altijd) blijkt voor te doen. Ik werk uitsluitend in het weekend en heb dus geen zicht op wat er in de week verkeerd gaat. De collega bij wie het zich voordoet is volgens mij zelfs niet in staat om een filename , laat staan de extensie te veranderen. Dus dacht ik dat het programmake niet STUPID-proof genoeg was. Maar als ik het goed begrijp is er geen enkele reden waarom de filename automatisch zou kunnen veranderd worden, tenzij ik het in de macro's had geschreven?

In elk geval al bedankt voor de snelle respons.

Laatst bewerkt:
In een macro kan je er voor zorgen dat het bestand opgeslagen wordt onder een andere naam, maar dan natuurlijk alleen als je dat zo geprogrammeerd hebt.

Gebruik je de save optie?

Geplaatst door snabbi
In een macro kan je er voor zorgen dat het bestand opgeslagen wordt onder een andere naam, maar dan natuurlijk alleen als je dat zo geprogrammeerd hebt.

Gebruik je de save optie?

Ik gebruik de functie: ActiveWorkbook.Save
zoals ze er staat.

Als er een fout zit in de macro voor opslaan, en die wijzigt de naam in een vreemd nummer, en vergeet ook nog de extensie, ja, dan heb je dit probleem.

Geplaatst door Paul-RT
Als er een fout zit in de macro voor opslaan, en die wijzigt de naam in een vreemd nummer, en vergeet ook nog de extensie, ja, dan heb je dit probleem.

Als er een fout zou zitten, dan doet hij dat toch bij iedereen. Het heeft een half jaar goed gewerkt, elke gebruiker gebruikt de macro. Ik heb het zelf nog nooit voorgehad.

Ik denk dat de eerste uitleg (virus-malware) plausibeler is, maar waarom dan alleen mijn programmaatje? Ik heb in elk geval al een mailtje gestuurd naar de computer-afdeling.

Tsja, ik kan niet in jullie systeem kijken.
Maar als er een virus op je pc zit, of in de server, heeft iedereen daar toch last van?!

P.s., je mag ook "Reageer op bericht" klikken ipv "quote".

Je kan inderdaad een macro maken die dit veroorzaakt. Maar tenzij je macro geschreven is met knip en plakwerk, van codes die je niet begrijpt, zal je echt wel weten hoe die vreemde nummer er in komt.

Wat de extentie betreft zou ik nog een verklaring vinden. Alhoewel via een test kon ik niet bewijzen dat het dat zou kunnen zijn.

Stel dat de meeste computers ingesteld zijn om hun extenties niet weer te geven (Niet aan te raden)
En één computer geeft de extenties wel weer.

Als jij dan opslaat zonder extenties, zal het bij die ene computer mét extenties fout lopen.

Ik hoop dat je de redenering snapt. Ik dacht ooit zelf zoiets gezien te hebben ... maar bij een test bij mij, kon ik het niet meer reproduceren. Zou ook nog afhankelijk van de Office versie kunnen zijn.

Maar hoe je dan aan dat vreemde nummer komt... daar heb ik totaal geen idee van.

Luc

Hoi,

Nog een laatste reactie.
In een netwerkomgeving kan het voorkomen dat lange bestandsnamen niet (of niet goed) worden afgehandeld.

In het meest ernstige (zeg ik dan maar) geval, worden bestandsnamen, langer dan acht tekens niet goed verwerkt. Minder desastreus, maar wel vervelend, is dat namen met 'niet toegestane' tekens soms niet goed worden afgehandeld.
In beide gevallen wordt de bestandsnaam omgezet naar een naam van acht teken, vaak cijfers. En dat is bij jou het geval.

De door jou opgegeven bestandsnaam is:
a. langer dan acht tekens
b. bevat een spatie (één van de 'not done' tekens)

Mijn suggestie zal duidelijk zijn .....
Ik hoop dat dit wellicht een oplossing is.

Hoi Teun,

Hartelijk bedankt voor deze laatste suggestie, ik denkwel dat ik hiermee iets kan aanvangen.

groeten aan iedereen

Kristoff

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan