file9999.chk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cecilia van H

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2002
windows XP
Onder mijn locaal station C: staat behalve een aantal mappen één bestand met de naam "file9999.chk"

De tekst daarin is "Do not delete this system file"

Norton geeft geen melding maar kan het geen kwaad?

vr. gr.

Cecilia

18 mrt 19.14 uur:

ik laat het bestand maar staan (het is van 23/2 2004)

dank voor het meedenken xxx

Cecilia

Laatst bewerkt:
Gewoon laten staan en er u niets van aantrekken.

Cecilia van H,

file9999.chk kun je gewoon zonder probleem deleten.
Het is een bijproduct van een schijfcontrole dat je hebt gedaan.
Zodra er iets gerepareerd word door de schijfcontrole, dan krijg je een chk bestand.

Sterker nog: je kunt naat start-zoeken-en kies voor alle bestanden of mappen in deze computer.
Zoek nu naar *.chk en zodra er meerdere gevonden worden mag je ze allemaal verwijderen.

Geplaatst door gezina
"Do not delete this system file"+"file9999.chk" Kan zijn dat het idd niks bijzonders is, maar vind die melding toch verdacht. :)

Dat ben ik met je eens, het is bijna onmogelijk dat dit door schijfcontrole komt. Zulke bestanden bevatten normaliter niet die tekst en bestand file9999.chk wordt alleen aangemaakt als alle voorgaande nummers al bestaan.
Een virusscanner detecteert dit bestand waarschijnlijk niet omdat het geen actief deel uit maakt van het virus zelf, maar het is wel verstandig even te kijken of er andere symptomen uit de trendmicro link aanwezig zijn, zoals de registry keys. Het lijkt me geen probleem als je file9999.chk verwijdert.

Erg veel schade lijkt het niet aan te richten, het verandert alleen de startpagina e.d

Het zou alleen een virus kunnen zijn als Cecilia van H haar extensies verbergt.
In dat geval zou het dan misschien file9999.chk.vbs bijvoorbeeld.
Maar als het echt file9999.chk is, dan is het gewoon een restand van een programma dat corrupt was of een text bestand dat corrupt was.

Wat je kunt doen is het bestand openen met een kladblok door rechts erop te klikken en dan openen met..kladblok en dan kijken wat het is.

ga ook naar configuratiescherm-extra-mapopties-weergave en kijk of de extenties voor bekende bestandstypes verbergen aangevinkt staat. Zo ja, vink het dan uit.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door saldos
Het zou alleen een virus kunnen zijn als Cecilia van H haar extensies verbergt.
In dat geval zou het dan misschien file9999.chk.vbs bijvoorbeeld.
Maar als het echt file9999.chk is, dan is het gewoon een restand van een programma dat corrupt was of een text bestand dat corrupt was.

Je zal mij ook nooit horen zeggen dat dat bestand een virus is, maar als je die link bekijkt, zie je wel dat het is achtergelaten door een stukje malware.

Wat je kunt doen is het bestand openen met een kladblok door rechts erop te klikken en dan openen met..kladblok en dan kijken wat het is.

Het bestand bevat, zoals je in haar eerste bericht kan lezen de tekst "Do not delete this system file". http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=JAVA_NEEDY.A&VSect=T

Het is dan ook geen virus maar een trojan, "This Trojan program is written in Java." Nogmaals, kan zijn dat de rest gelijk heeft en dat het volkomen onschuldig is maar als ik dit op mijn pc zou vinden, dus de combi "file9999.chk"+ "Do not delete this system file" zou ik er een online-scan overheen gooien en/of een Hijack This Log plaatsen in deze sectie: Helpmij tegen spyware offensief :)

Had dit eerder zelf ook bij een scandisk, als hij bestanden gevonden heeft die volgens hem alleen maar ruimte innemen krijg je de optie die te verwijderen of op te slaan.
Als je kiest voor opslaan dan slaat hij deze op als file9999.chk bestand.
De map daarna verwijderd zonder problemen.
( optimaal beveiligde computer zonder trojans/virussen)
;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan