files recuperen van oude HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

freebutterflyx

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2002
Berichten
83
Een kennis vroeg me of files vanop een oude HD te recuperen zijn.
Het gaat om een PC van 1996 die draaide onder winNT.
Onlangs heeft die PC het begeven. Bij het opstarten volgt één of andere hardware foutmelding.
Nu zou hij graag nog wat bestanden van deze HD recupereren.
Merk of type van hard disk kan ik niet.

In eerste instantie zou ik denken: deze HD eruit halen en inbouwen in een andere PC.
Maar past een dergelijke "oude" HD in een recente PC? Kwestie van aansluitingen?
Ik heb de kast al eens opengemaakt en die HD zit nogal redelijk weg. Als ik die er wil uithalen moet ik nog wat zaken er eerst zien uit te halen. Dus vooraleer ik daarin begin had ik graag geweten of het zowiezo de moeite is om eraan te beginnen (als het toch niet zou passen in een recente pc is het de moeite niet).
Of zijn er andere methodes?
 
Hoi,

Neem aan dat het gezien jaartal om ide hd gaat als het moederbord waar je hem op wilt aansluiting een ide aansluiting heeft is het proberen waard.
 
Hoi,

Volgens mij niet ziet het er anders uit dan maak anders even een foto;)
 
Met een 'sata/ide to usb 2.0 adapter' kan je de HD gewoon verbinden met de PC via de usb-poort. Hoeft er helemaal niets ingebouwd te worden.
 
Je hebt een gewone IDE connectie van 40 pinnetjes op de buitenkant (voor standaard pc's).
Je hebt een 44 pinnetjes op de buitenkant HDD (veelal voor laptops)
En je hebt de veeil kleinere voor Floppy drives.
ide-ribbon-cable-labelled.jpg


Daarbij moet je ook nog opletten dat je de goede IDE kabel kiest omdat sommige bedrijven 1 van de pinnetjes blokkeren (zoals het geval is bij bijv. de usb connectors op je moederbord.)

en als laatste heb je nog 40pins en 80 pins IDE kabels. (denk aan sata 2 en 3)

hddinstall_idecable.jpg


en natuurlijk ben je het makkelijkste af als je een sata > ide (of ide>sata ...) koopt zoals deze:
SATA-MM-A1.jpg


zelf gebruik ik een van deze: http://gadgetsin.com/triple-multi-function-ide-sata-hdd-docking-station.htm
erg handig voor alle soorten drives.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen de HD uitgesloopt. Ik moest namelijk eerst moederbord eruit halen, dan de hele kooi waar CD-rom , HD en diskette drive inzat eruit halen alvorens ik met een beetje gemak bij de schroeven van de HD kon.

Ondertussen heb ik ook gezocht naar een converter om deze HD niet te moeten inbouwen.
Ik dacht eerst aan zo'n HD docking station maar om die te kopen voor deze ene keer is ook wat te veel van het goeie.

Vandaar heb ik ook het volgende gevonden:
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=993659 voor 30 euro
of
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=974903 voor 20 euro

Beiden zouden ook de nodige kabels bevatten.
Daarnaast stonden er nog wel enkele varianten op conrad.
Zijn bovengenoemde items geschikt voor mijn doel? Dus een IDE harddisk aan een PC hangen om de gegevens te recupereren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, de ene kant aan de HD en de andere aan de PC. De HD wordt dan gezien als een externe device en kan je gewoon lezen en schrijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan