Filesharing traag

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb een netwerk met daarin een windows 2003 server en 3 pc's elk met XP erop (SP2)
Op de server heb ik een gedeelde map, waarop software staat. Deze is vanaf de clients te starten. Alle clients zitten in een domein .
Dit gaat over het algemeen goed, maar een paar maal per week neemt het starten van de software, bijna 5-6 minuten in beslag. Ook het aanmelden van de clients op het domein duurt op die momenten veel langer.

Ik kan echter geen duidelijke oorzaak vinden waar het probleem ligt. De clients zijn snel genoeg en ook niet besmet met spyware. Het netwerk is 100 Mbit en de gebruikte bekabeling is CAT-6.
De server staat, als ik controleer, niet hoger dan 5-10% processortijd en ook het geheugen (4 GB) is ruim voldoende.

Het is geen storing die consequent optreedt, dus lastig te tracen.
De pc's en server zijn overigens met elkaar verbonden via een 100 Mbit switch, dus ook daar zou geen probleem moeten zijn. Verder is er geen sprake van overbelasting van het netwerk (komt ook niet boven de 20% uit).
Op de server draait alleen de domaincontroller en de DNS, dus ook geen zware zaken.
Heeft iemand nog tips in welke richting ik moet zoeken?:confused:

Iemand een suggestie?
Ik heb al een registrypatch geprobeerd die geadviseerd werd bij een fileserver die ook domaincontroller is, maar dit lost niets op.

Zover geen fouten of waarschuwingen in de logs, op het moment dat de XP machines bijna niet in kunnen loggen of netwerk kunnen gebruiken, geeft de server aan dat er minder dan 2% netwerkbelasting is (op een 100 Mbit FD) en ook de processortijd ligt nauwelijks boven de 5%. Gehergengebruik is minder dan een kwart van het fysieke geheugen.

De harddisk is al vervangen dus daar zitten geen fouten in.

Maar ik kom er niet uit. Het lijkt niet in de server en ook niet specifiek in de clients te zitten, maar kan niet achterhalen waar dan wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan